Succesul modelului Duster i-a încurajat pe responsabilii Dacia să îl înnobileze cu transmisie cu dublu ambreiaj și cu o nouă ediție specială. Test cu Dacia Duster Explorer 1.5 dCi EDC. Foto: Bogdan Paraschiv
Să recunoaștem cu mâna pe inimă: câți dintre noi puteau paria acum doi ani că Dacia va produce atât de curând autoturisme cu transmisie robotizată sau, și mai mult, cu transmisie automată cu dublu ambreiaj? Nu mulți, evident. Producătorul național evoluează însă mai repede decât ne așteptam, echipând SUV-ul Duster cu transmisie EDC, și asta aproape de sfârșitul vieții actualei generații.
De ce? Simplu: Duster este unul dintre cele mai de succes modele Dacia, care, chiar și la șapte ani de la lansare, continuă să genereze vânzări în creștere. Succesul este atât de mare, încât s-a cățărat până pe locul doi la vânzările către persoane private din segmentul C de SUV-uri în Europa. În România, succesul este și mai clar: cu 44.000 de exemplare vândute, Duster nu are rival printre SUV-uri, indiferent de clasa în care se află. Mai mult, este a doua cea mai bine vândută mașină în 2016, după, ați ghicit, Logan. Preferințele românilor se îndreaptă spre versiunile 4×4 (84%) și pentru cele dotate cu motor diesel (77%). Studiul pieței arată, însă, un lucru și mai interesant: cererea de transmisii automate în segmentul SUV-urilor compacte în Europa este în creștere, de la 10% în 2010 la 23% anul trecut. Iar în România, procentul urcă la valoarea de 54%!
Astfel, toate planetele s-au aliniat pentru Duster: SUV-ul a primit o cutie de viteze EDC cu șase trepte, de origine Renault. Aceasta echipează doar varianta diesel de 109 CP, dotată cu sistemul Stop & Start și transmisie față, iar specialiștii Dacia nu s-au mulțumit să preia integral pachetul francez, ci au dezvoltat propriul soft, care să se înțeleagă perfect cu motorizarea, greutatea și mai ales cu caracterul mașinii. Am testat-o pe toate fețele la evenimentul de lansare organizat de Dacia, unde a echipat chiar noua serie limitată Explorer.
Am pornit la o scurtă plimbare prin oraș, unde am descoperit mariajul perfect dintre transmisie și motor: softul dezvoltat de inginerii români pune mare preț pe confort, de aceea treptele sunt schimbate la turații joase, fără șocuri. Este mult mai confortabilă în oraș decât cutia manuală și, în același timp, mult mai promptă decât cea robotizată Easy-R, care echipează modelele mai mici din gama Dacia. Nici nu este de mirare: cutia cu două ambreiaje transmite cuplul motor fără întrerupere la roți, pe când cea robotizată nu. Mai mult: prețul care trebuie plătit pentru versiunea cu transmisie EDC este cu numai 1.300 euro peste cel al variantei manuale, iar costurile de utilizare sunt comparabile cu ale acesteia. Pe scurt – EDC este soluția care câștigă de departe lupta în aglomerația urbană, scapându-te de grija schimbului treptelor, la un preț de-a dreptul modic pentru o astfel de cutie.
La ieșirea din oraș am remarcat consumul de 5,7 l/100 km la drum întins, în condiții uzuale de trafic, dar și rularea relaxată la 130 km/h, dată de turația de 2.600 rpm. Setarea axată pe confort devine evidentă atunci când iau în piept serpentinele din Prahova: dusă la limită, cutia are nevoie de timp pentru a retrograda, reacționând mai degrabă lent în modul automat. Însă Dacia a rezolvat problema: trag de schimbător spre stânga și primesc în schimb o veritabilă transmisie manuală, care schimbă instantaneu și îmi permite să țin motorul în plaja de turație pe care mi-o doresc.
Profit de ședința foto pentru a descoperi noutățile pe care le aduce seria limitată Explorer: noua culoare a caroseriei, Gris Islande și jantele specifice de 16 inch sunt singurele modificări aduse exteriorului. În habitaclu ies în evidență conturul gurilor de ventilație în culoarea cuprului, tapițeria specifică și covorașele din material textil. Dacă optați pentru versiunea Explorer, veți primi și sistemul Media Nav cu ecran tactil de 7 inch, și Cruise Control, protecții exterioare Pack Adventure, fapt care justifică diferența de 1.150 euro față de Laureate, la care inclusiv jantele din aliaj și culoarea metalizată costă în plus.
Verdict AutoExpert
Transmisia EDC este cel mai mare pas în față pe care îl putea face Duster. Foarte confortabilă în utilizare, aceasta schimbă rapid și, în plus, oferă și posibilitatea de a schimba treptele manual. În modul automat, sacrifică întrucâtva sportivitatea în favoarea economiei de combustibil.Prețuri seria Explorer | |
---|---|
Model | Preț (euro) |
Sandero Explorer | |
0.9 Tce 90 CP | 11.200 |
0.9 Tce 90 CP Easy-R | 11.700 |
1.5 dCi 90 CP | 12.800 |
1.5 dCi 90 CP Easy-R | 13.300 |
Logan MCV Explorer | |
0.9 TCe 90 CP | 12.000 |
0.9 TCe 90 CP Easy-R | 12.500 |
1.5 dCi 90 CP | 13.600 |
Lodgy Explorer | |
1.6 102 CP | 13.000 |
1.2 TCe 115 CP | 14.200 |
1.5 dCi 90 CP | 14.900 |
1.5 dCi 109 CP | 15.450 |
Duster Explorer | |
1.6 16V 114 CP 4x2 | 14.450 |
1.6 16V 114 CP 4x4 | 16.100 |
1.5 dCi 109 CP 4x2 | 16.400 |
1.5 dCi 109 CP 4x2 EDC | 17.700 |
1.5 dCi 109 CP 4x4 | 18.000 |
Dokker Explorer | |
1.2 TCe 115 CP | 13.500 |
1.5 dCi 75 CP | 14.050 |
1.5 dCi 90 CP | 14.400 |
DATE TEHNICE | Dacia |
---|---|
Model | Duster 1.5 dCi 4x2 EDC Explorer |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 110/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.750 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.315/1.822/1.625 |
Ampatament (mm) | 2.674 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.349/550 |
Volum portbagaj (l) | 475 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Viteză maximă (km/h) | 169 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 4,4/4,5/4,5 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6b/116 |