Renault a confirmat startul producţiei de maşini în China. Primul model asamblat la Wuhan, în centrul țării, va fi SUV-ul Kadjar, însă, lista va fi extinsă în viitor cu un alt crossover. Să fie acesta un semnal de alarmă și pentru uzina Dacia de la Mioveni?
Renault a semnat încă din 2013 un memorandum de înţelegere cu firma chineză Dongfeng Motor Group privind producerea pe plan local a unui volum anual estimat la aproximativ 200.000-300.000 de maşini. Primul model produs în țara Marelui Zid, Kadjar, va acoperi 150.000 de unități, restul volumului fiind dedicat unui alt crossover de segment D.
Investițiile totale Renault la Wuhan se ridică la 1,2 miliarde de dolari, numărul curent de angajați ai fabricii ce se întinde pe o suprafață de 95 hectare fiind estimat la 2.000 de oameni.
Donfeng nu se află la primul parteneriat de acest gen, compania chineză, controlată de stat, construind în condiţii similare maşini pentru Nissan, Honda şi concernul PSA Peugeot-Citroen. Producătorii auto din afara ţării nu au voie să producă propriile modele în China fără încheierea unui joint-venture cu o firmă locală.
Prin parteneriatul cu Dongfeng, Renault speră să acapareze o felie mai consistentă din piața chineză, dominată încă de General Motors (3,6 milioane vehicule). În prezent, modelele Renault sunt importate, compania livrând anul trecut 15.850 de maşini, ceea ce se traduce printr-o înjumătățire a vânzărilor comparativ cu 2014.
Nici cota de piață nu a fost prea generoasă, cifrându-se la 0,1%, dar francezii țintesc deja o amplificare, pe termen mediu, a acesteia până la 3,5%. Per total, în 2015, au fost comercializate peste 24,6 milioane de vehicule în China, în creștere cu numai 4,7% față de 2014.
Ce semnificație ar putea avea, însă, noua uzină Renault din China pentru Dacia și fabrica de la Mioveni? Pe termen scurt, este puțin probabil ca francezii să ia în discuție mutarea producției în Asia, fie și parțial, cu atât mai mult cu cât salariile chineze au urmat o pantă ascendentă în ultimii ani, iar creșterea pieței locale s-a domolit față de anii de “boom” 2013-2014.
Pentru volumele modelelor Dacia, startul producției în China ar putea fi, totuși, de bun augur, intrarea teoretică pe piața din China urmând să amplifice și mai mult ponderea acestora în vânzările globale ale grupului Renault-Nissan.