Dacia este marca de automobile de pe piața românească care a evoluat spectaculos în ultimii ani. Progresele remarcabile nu puteau ocoli tendințele eco mondiale.
Odata cu venirea celor de la Renault la Colibasi s-a cautat și s-a găsit cea mai bună rețetă. Dacia urma să devină un producător care să ofere un raport excelent calitate/costuri.
Primul produs proiectat de la zero, prima generație Logan, a consemnat patrunderea efectivă a mărcii din România pe piețele vest-europene, dealerii Dacia din tari precum Franța sau Germania având activitate intensă chiar și atunci când alții îsi lingeau rănile cauzate de criza financiară. Acest succes a condus, în mod natural, la o diversificare a gamei.
Au apărut modelele Sandero, Logan MCV, SUV-ul Duster sau monovolumul Lodgy.
Dintre marile calități dovedite de-a lungul timpului de toate se disting costurile este capacitatea cilindrică a celui mai modern motor Dacia pe benzină.
După ani buni de succese a urmat, firesc, evoluția, atât Logan cât si Sandero fiind acum la cea de-a doua generație. Schimbările au fost adoptate la toate capitolele de la aspect până la tehnologia înglobată. Noile generaiți au adoptat un limbaj comun de design, înrudirea fiind mai evidenta acum.
Puse unul lânga altul, modelele din actuala gama Dacia chiar arata precum o familie completa. Logan, de exemplu, este mai rafinat decât înainte, mai bine proporionat, desi capacitaile de încarcare au fost pastrate, spaiul interior fiind unul dintre atuurile modelului înca de la debut.
Cea mai mare diferenață stilistică se poate observa la versiunea MCV, mult diferită față de prima sa generație, devenită acum un break cu alură atractivă.
În cazul lui Sandero s-a mers și pe o altă strategie, anume introducerea în gama a unei versiuni cross-over, botezată Stepway.
Mai bine echipată, cu o gardă la sol înalțată și cu elemente pentru caroserie ce fac trimitere la lumea off road, Stepway este o variantă numai bună pentru un utilizator tânăr, activ, cu spirit de aventură bine conturat.
Nici la interior nu au fost omise pretențiile din ce în ce mai clare ale utilizatorilor de automobile. Materialele folosite sunt mai bune, păstrând totodată senzația de durabilitate în timp pe care s-a mizat de la preluarea Dacia de către Renault.
Și elementele de siguranță activă și pasivă sunt prezente în toată gama Dacia, constructorul adaptându-se celor mai pretenioase cerințe în acest sens.
Pentru confortul pasagerilor s-au căutat și s-au găsit soluții care să nu crească mult preul de achiziție, dar care să facă diferență. Așa este noul sistem multimedia Media Nav, dezvoltat special de LG, care are în componentă un ecran touch screen și oferă acces la funcții precum navigație, radio, MP3 player sau sistemul hands free. Ceea ce impresionează este prețul foarte bun al acestuia, fără rival printre producătorii concurenți de doar 300 euro.
Grija pentru mediu
Dacia și-a asumat, încă de acum câțiva ani, să acorde o atenție deosebită mediului înconjurător. A fost, în prima instanță, obținerea certificatului eco2. Asta presupune ca pe lângă un nivel scăzut de CO2 emis de modelele Dacia, inclusiv capacitaile de producție să respecte norme stricte de poluare și de atenție acordată mediului înconjurător.
Acestea sunt prevăzute în certificatul ISO 14001. Tot standardul eco2 presupune ca minim 95% din masa unui vehicul sa poata fi reciclată la sfârșitul vieții acestuia, iar cel putin 7% din materialul plastic folosit să fie din resurse reciclate. Altă direcție la care s-a aliniat și producătorul nostru național este cea a motorizarilor de ultima generație. Cele diesel, dCi, sunt printre cele mai performante din clasele lor, iar motorizările pe benzină respectă normele de poluare Euro 5.
Dintre acestea se remarcă unitatea supraalimentată de 0,9 litri TCe.
Acesta este răspunsul celor de la Dacia la provocarea numită ˝downsizing˝.
Acest proces, atât de mediatizat în ultima vreme în industria auto, presupune o reducere a cilindreei motoarelor, o creștere a performanțelor și o micșorare a emisiilor poluante, urmărindu- se, în mod logic, o scădere a consumului de combustibil.
Capacitatea motoarelor este micșorată, ba chiar, în unele cazuri, chiar și numărul cilindrilor este redus (aceeasi tendință a urmat-o și Dacia în cazul lui 0.9 TCe). Pentru a păstra un nivel mulțumitor de performanțe, și chiar a-l mări, se adoptă sisteme de supraalimentare, cel mai des folosindu-se turbosuflante.
Provocarea a fost primită cu interes de Renault, un motorist cu mare tradiție (francezii folosesc, la rândul lor, acest motor pentru modelele proprii). S-a optat pentru o capacitate cilindrică de 899 cmc, un raport de compresie de 9,5:1 si trei cilindri dispuși în linie.
La turația de 2.500 rot/min motorizarea TCe este capabilă să producă un cuplu motor de 135 Nm, în timp ce puterea maximă dezvoltată este de 66 kW (90 CP).
Performanțele dinamice sunt lăudabile pentru o motorizare ale cărei costuri de întreținere (spre exemplu impozitul anual sau asigurarea RCA) sunt excelente. Luam ca exemplu modelul Logan echipat cu acest motor, care poate atinge o viteza maximă de 175 km/h, are un sprint de 11,1 secunde de la 0 la 100 km/h, promite un consum mediu de benzină de doar 5 l/100 km si emite 116 g CO2/km.
Închei amintindu-mi de anii în care dacă alăturai în acelasi context un motor turbo, pe benzină, și o Dacie, fie puteai fi catalogat drept vizionar, fie luasei contact cu vreun automobil de competiție construit de uzina de lângă Mioveni. Viitorul din trecut este actualul prezent, iar Dacia joacă bine această carte eco.