Până la sfârșitul anului Dacia va sista producția modelelor Logan MCV și Logan Van. Spațiul lăsat liber va fi ocupat de Dokker și Dokker van, două utilitare noi-nouțe pe care le-am condus în premieră pe șoselele austriece.
Zvonurile cum că Dacia va „aerisi“ gama de modele până la sfârșitul anului prin renunțarea la numai puțin de trei modele (Logan Van, MCV și Pick-up) au fost recent confirmate de oficialii Dacia în cadrul conferinței de presă asociate lansării lui Dokker și Dokker Van.
Vestea nu pare a avea un caracter pozitiv evident, dar, în realitate, nici nu reprezintă un motiv să ne căutăm costumul negru și să deplângem viitorul sumbru al fabricii de la Mioveni. Logan MCV a fost unul dintre modelele cele mai de succes ale Dacia la export, în special în vest, oarecum în contrast cu versiunile Van și Pick-up care nu se pot lăuda cu cifre spectaculoase.
Dacia Logan MCV a fost unul dintre modelele cele mai de succes ale Dacia la export
Acest grup de trei modele a fost lansat din scurt, într-o perioadă în care Dacia avea nevoie de o gamă pentru a se considera producător cu acte în regulă și foarte puțin timp la dispoziție pentru a o construi. Prin urmare, cele trei modele au fost o soluție de moment, una bună, eficientă, dar cu o durată de viață limitată.
Era doar o chestiune de timp până când ele urmau să fie înlocuite de o nouă generație de produse Dacia, mai actuală și mai focusată pe nevoile clienților de utilitare. Aici intervin cele două modele din familia Dokker, construite pe o platformă tehnică ușor modificată de Lodgy.
Mai exact singurul element diferențiator este puntea spate, preluată de la Renault Kangoo și optimizată pentru a se potrivi cu dimensiunilor și încărcătura specifică lui Dokker. În rest, vorbim despre o mașină cu un ampatament identic cu Lodgy, cu o consolă spate mai scurtă (cu 13 cm) și considerabil mai înaltă (plus 13 cm).
Gradul de înrudire cu Lodgy este evident și vizual, cu prima parte a mașinii preluată aproape integral de la familist, în timp ce spatele nu face decât să integreze cât mai simplu și eficient ușile glisante și portierele asimetrice ce permit accesul la portbagaj.
În mod evident nimeni nu se aștepta la inovații stilistice din partea Dacia, dar, chiar și așa, Dokker are un design simpatic de onest, pe undeva chiar mai reușit decât al lui Lodgy.
Înăuntru materialele și layout-ul sunt preluate integral de la Lodgy, așa că nu poți spune decât că sunt corecte și în linie cu strategia Dacia de a oferi clientului tot ce are nevoie și nimic din ce îi prisosește. Dacă în cazul lui Lodgy, unii au criticat zonele de îmbinare, în cazul lui Dokker, o mașină construită în special pentru a munci, micile abateri sunt mai ușor de acceptat.
Versiunea parțial-utilitară, adică Dokker, oferă un spațiu interior demn de tur european plus posibilitatea de a rabata bancheta pentru a obține un volum de încărcare de 3000 l cu sarcina utilă maximă 600 kg. Prin urmare, polivalența poate fi trecută pe lista de aptitudini a lui Dokker, la fel și ergonomia, facilitată de posibilitatea de a echipa mașina cu excelentul sistem multimedia MediaNAV.
Am mai vorbit despre acest sistem și în cazul lui Lodgy, iar coordonatele principale au rămas aceleași, navigație, sistem audio și Bluetooth, toate controlabile prin intermediul unui ecran tactil generos dimensionat. Pentru 300 de euro este fără îndoială cel mai accesibil sistem de acest fel de pe piață și foarte probabil unul dintre cele mai accesate echipamente opționale de către clienți.
Dacia Dokker Van este modelul specializat din familia Dokker
Dokker Van este modelul specializat din familia Dokker, cu o capacitate de transport de 3.300 l și sarcină utilă de 600 kg pentru versiunea de bază, respectiv 750 kg de la al doilea nivel de echipare.
Versatilitatea este susținută de posibilitatea de a opta pentru scaunul pasagerului de tip Easy Seat ce poate fi rabatat sau chiar eliminat pentru a putea încărca obiecte de peste 3 m lungime.
Lista de motorizări, valabilă pentru amândouă modelele, înclude două motorizări pe benzină (deja „clasicul“ 1.6 MPI/85 CP, respectiv 1.2 TCe/115 CP) și două diesel 1.5 dCi, în variantele de putere 75 CP și 90 CP. Deoarece vorbim despre modele construite pentru a acoperi un număr mare de km, bănuiesc că versiunea diesel de bază va fi de departe cea mai căutată. Același raționament se pare că l-au avut și oficialii Dacia care ne-au pus la dispoziție pentru test o flotă compusă exclusiv din motorizări diesel.
După cum ne-a obișnuit, motorul diesel 1.5 dCi, în ambele configurații de putere, se remarcă printr-o livrare plăcută a cuplului, zgomot în limitele insonorizării generale a mașinii și un consum care va face, fără doar și poate, cu ochiul tuturor firmelor care au în plan o optimizare de costuri. Drept exemplu, pe parcursul testului cu Dokker Van și Dokker am obținut valori între 4.5 l și 5 l/100 km pe un traseu mixt, foarte apropiate de cele comunicate de producător.
Pe parcursul testului cu Dacia Dokker Van și Dokker am obținut valori între 4.5 l și 5 l/100 km pe un traseu mixt
Cei drept, nici nu am exagerat cu viteza, în condițiile în care șasiul și suspensia sunt construite din start pentru activități echilibrate. Merită câteva laude și transmisia manuală cu cinci trepte cu o timonerie plăcută și rapoarte etajate inspirat, un mare pas înainte în comparație cu transmisia lui Duster, spre exemplu. În lipsa prețurilor, ce vor fi anunțate oficial în luna septembrie, putem doar bănui că Dacia își va respecta blazonul de producător care joacă cu inteligență cartea prețului.
Personal, deși amândouă mașinile sunt reușite, îi prevăd un viitor mai însorit lui Dokker Van, în condițiile în care piața de utilitare se mișcă bine în ultima perioadă și se simțea lipsa unui exponent practic și ieftin în segment. În concluzie, deși cele două modele nu se vor asambla în România ci în noua fabrică din Tanger, nu e cazul să regretăm dispariția de pe linia de asamblare de la Mioveni a lui MCV, Van și Pick-up.
Au fost înlocuite de mașini evident mai bune, care vor contribui pe termen lung la evoluția generală a brandului Dacia, iar asta se va resimți din Tanger până la Mioveni.