Mihai Bordeanu, șeful mărcii Dacia pe piața din România, este de părere că anunțurile privind vânzarea unor modele Dacia Spring apărute la doar un an de la prima achiziție sau chiar mai devreme le aparțin celor care vor să facă profit din revânzare, dar nu este vorba despre un fenomen de masă.
De luni bune pe site-urile dedicate tranzacționării mașinilor second-hand sau alte platforme, inclusiv social-media, apar anunțuri privind vânzarea unor model Dacia Spring, primul vehicul electric al mărcii românești deținută de grupul Renault. Având în vedere că este vorba despre un relativ nou pe piață, care, de multe ori, a fost achiziționat de la producător cu doar un an în urmă, astfel de anunțuri sunt surprinzătoare și pot fi cu greu explicate.
Fie este vorba despre persoane care au cumpărat modelul electric în perioada în care prețul său era de 18.100 de euro, iar prin programele Rabla – Clasic și Plus – au plătit efectiv doar circa 8.000 de euro, iar acum, când prețul modelului a urcat la minimum 20.800 de euro (Essential, 45 CP), iar perioada de așteptare este de circa șase luni, îl revând pentru a realiza un mic profit, fie de clienți care au descoperit că mașina nu le satisface dorințele, fie despre posesori care își doresc să achiziționeze o mașină mai nouă.
În acest context, deși menționează că nu deține date concrete despre situație, Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe și Country Head Romania, consideră că „unii clienți au considerat cumpărarea unui Spring drept o afacere. Nu e doar cazul Spring. Sunt multe situații similare și la alte mărci. Oamenii au văzut că prețul a evoluat și au decis să vândă mașina pentru un profit. Unii poate își iau o mașină nouă, alții poate își doresc doar să câștige bani. Sunt persoane care au simțit o oportunitate de a face profit”.
De altfel, oficialul Dacia atrage atenția că potențialii clienți ai modelului electric Spring „nu trebuie să se gândească doar că vor o mașină electrică, ci să meargă mai departe și să se gândească la motivul pentru care își doresc acea mașină. Ce fac cu ea. E adevărat că, dacă cineva vrea să facă naveta până la Constanța, nu Spring e mașina pentru el. E posibil să existe clienți – n-am nicio dată în acest sens însă – care au cumpărat mașina pentru că era la modă și avea un preț bun. Ulterior, văzând cât costă un Spring nou și care e perioada de așteptare, au decis să renunțe la mașină ieșind în câștig”.
Este limpede că unii posesori ai modelului Dacia Spring au cumpărat în primele luni de la lansare, mai degrabă un preț decât o mașină. Cum la vremea respectivă – 2021 – nu existau mașini noi cu un preț final – care implică bonificația din programele Rabla – comparabil cu al modelului electric al mărcii românești, iar costurile de întreținere și utilizare se anunțau reduse, o parte dintre clienți au plătit vehiculul fără să aibă habar dacă mașina respectivă, mai ales electrică fiind, li se potrivește. Iar acum revând modelul fie din dorința de a achiziționa unul din noua gamă, fie pentru a cumpăra un altul cu alte caracteristici, fie pentru a face un minim profit.
Criza de piese de schimb pentru Dacia Spring nu a fost încă rezolvată
O altă temă abordată în discuția cu Mihai Bordeanu a fost întârzierea livrărilor de piese de schimb pentru același model electric, Dacia Spring. În anumite cazuri cei care au nevoie de componente sunt nevoiți să le aștepte luni bune, chiar dacă mașina se află încă în perioada de garanție.
„Problema pieselor de schimb pentru Dacia Spring încă există. Știm de ea și o discutăm la cel mai înalt nivel. Avem un director nou pentru zona de after-sales care îi raportează direct lui Luca de Meo (n.n. – CEO al grupului Renault). E important de spus că, din acest punct de vedere, lucrurile arată acum mai bine. În mai avem o reducere semnificativă a numărului de piese nelivrate la timp față de începutul anului. Dar știm că nu suntem acolo unde ar trebui să fim”, a explicat șeful Dacia.
Totodată, el a explicat că motivele lipsei temporare din stoc a anumitor piese de schimb sunt multiple. „E o situația foarte complicată. Dacă ar fi fost simplu, o rezolvam până acum. Se suprapun însă mai multe cauze. E vorba de livrări întârziate de la furnizori de rangul doi, trei sau patru care, în cazul acesta, nu pot produce cât ar fi nevoie. Chiar dacă lumea nu mai vorbește despre asta, criza de componente electronice încă există. TocmaI de aceea avem încă la Dacia acel așa-numit „war room” și sistem de management al crizelor. Deocamdată pot spune doar că e mai bine acum decât în trecut, dar problema nu e rezolvată în totalitate”, a încheiat Mihai Bordeanu, șeful mărcii Dacia în România și Europa de Sud-Est.