Dacia suspendă creșterea capacității de producție la uzina de la Mioveni din cauza previziunilor pesimiste de vânzări pentru piața europeană în 2020.
În decembrie 2019, Cristophe Dridi, șeful Dacia, ne declara că extinderea capacității de producție de la Mioveni care trebuia să contribuie la creșterea cadenței de fabricație de la 350.000 la 406.000 unități este întârziată cu câteva luni datorită antreprenorului care construia hala de producție.
Aceasta a fost finalizată însă Ziarul financiar a anunțat ieri că procesul de instalare a liniilor de producție în noua hală a fost suspendată.
Cristophe Dridi, șeful Dacia, a declarat pentru Ziarul financiar:
“S-a instalat linia de presaj de mare viteză iar acum trebuia pusă în funcțiune a doua vopsitorie și o nouă linie de șasiu dar aceste operațiuni au fost suspendate”.
Investitția planificată era de 100 milioane de euro din care 25 milioane euro ajutor de stat. Dridi nu a precizat ce procent din investiție a fost realizat, de acest procent depinzând și procentul din suma de 25 milioane de euro care va fi încasat de la stat.
În trecut, și Ford România a beneficiat de ajutoare de stat și o parte dintre ele trebuiau returnate statului român datorită nerealizării obligațiilor. Ford România a găsit însă justificări în cheltuieli suplimentare și nu a mai returnat nimic.
Citiți aici ce s-a întâmplat cu ajutoarele de stat primite de Ford România
Conform datelor ACAROM, în ianuarie s-au înmatriculat 12.489 autoturisme noi în România ceea ce reprezintă o scădere de 10,49%. Dacia a înmatriculat numai 3.570 unități, ceea ce reprezintă o scădere dramatică de 32,22% față de ianuarie 2019.
Și producția Dacia a scăzut în luna ianuarie la 23.257 unități, ceea ce de asemenea reprezintă o scădere de 32%.
Datorită suspendării investiției de la Mioveni și opririi măririi capacității de producție cu 56.000 unități, PIB-ul României va fi afectat.
Luând în calcul un mix de producție Duster/Sandero/Logan și un preț mediu de 12.000 euro pe mașină rezultă o pierdere la export de 672 milioane euro.
Și industria pe orizontală va fi afectată datorită acestor 56.000 unități în minus. Cu siguranță, furnizorii își făcuseră socoteli pentru livrarea suplimentară de componente.
Și piața europeană este în scădere în ianuarie 2020 după 4 luni de creștere consecutivă. Conform datelor ACEA, în ianuarie 2020 s-au înmatriuclat în Europa 956.779 mașini noi, cu 7,5% mai puțin decât în ianuarie 2019.
O parte a acestor scăderi este explicabilă prin trecerea la normele și mai stricte Euro 6d pentru toate modelele noi de la 1 ianuarie 2020 care va deveni obligatorie pentru toate modelele aflate în producție la 1 ianuarie 2021.
De aceea, în configuratoarele multor constructori lipsesc unele motorizări care au afectat cifrele de vânzări. Și Dacia are o gamă nouă cu GPL care trebuie omologată conform noilor norme.
Suspendarea extinderii uzinei de la Mioveni nu are legătură cu viitoarea Dacia electrică, al cărui concept va fi prezentat peste două săptămâni la salonul de la Geneva.
Citește aici toate detaliile despre Dacia electrică
Așa cum a dat de înțeles Cristophe Dridi în decembrie 2019, nu ar fi nicio o problemă ca viitoarea Dacia electrică să fie produsă în China și importată de acolo, de unde am dedus că nu va fi fabricată la Mioveni.
Producția în China e mai favorabilă deoarece acolo se află și furnizorul de baterii și cum această componentă importantă are o masă mare, din punct de vedere logistic producția în China are sens.
Prima Dacia electrică se va lansa în 2021 conform planului anunțat de Renault la conferința de presă cu rezultatele financiare pe 2019 și va fi cel mai ieftin model electric de pe piață.
Dridi a spus că Dacia vrea să profite cât mai repede de bonusurile uriașe de la Rabla Plus, de 45.000 lei pentru mașinile electrice, care sunt cele mai mari din Europa.