Raportul APIA cu privire la înmatriculările de mașini noi din România în luna mai arată o nouă majorare a pieței susținută de SUV-uri și compacte.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată în raportul său pentru luna mai că în a cincea lună a anului au fost înmatriculate 10.080 autoturisme noi. Totodată, în primele cinci luni au intrat în circulație 47.111 mașini, cu 33,3% mai multe decât în perioada similară din 2021.
Lider constant al pieței auto de la noi, modelul Dacia Logan (4.470 unități) este urmat în clasamentul înmatriculărilor de Dacia Duster (3.118 unități), Dacia Sandero (2.331 unități), Dacia Spring (1.884 unități) și Ford Puma (1.644 unități). Toate modelele aflate în Top 5 aparțin celor două mărci cu uzine în România, chiar dacă unele dintre ele – Sandero și Spring – sunt produse în afara țării.
Tot datele APIA arată și că, în primele cinci luni ale lui 2022, românii au preferat SUV-uri și mașini compacte. Astfel, 45,8% dintre cumpărătorii de mașini noi din acest an au cumpărat SUV-uri, în timp ce 25,3% au achiziționat vehicule de clasă C. Pe al treilea aloc în preferințe se află mașinile de clasă B, cu 16,4%.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele cinci luni din acest an motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 38,5% față de perioada similară din 2021, ajungând astfel la o pondere de 65%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 23,5% față de primele cinci luni din 2021 și dețin o cotă de 15,0% din total.
Pe de altă parte, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după cinci luni din 2022, o cotă de piață de 19,9%, care depăşeşte cu 4,9 puncte procentuale și 2.329 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Conform APIA, „ca și în 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general cele „verzi” au performat, în acest an achizițiile din această categorie s-au dublat (+135,8%) comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+513,6%) şi a celor plug-in hybrid (+145,0%)”.
În primele cinci luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.884 unități, model lansat în 2021, Tesla Model 3, 257 unități, cu o creștere de 19 ori față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Hyundai Kona cu 206 unități, în creștere cu 663%, Volkswagen e-Up! cu 128 unități, în creștere cu 13,3% și Renault Zoe cu 124 unități, în creștere cu 158,3%.
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, clasamentul vânzărilor este condus de Ford Kuga, cu 140 unități, +191,7%, urmat de Mercedes Benz GLE cu 126 unități, +186,4%, Hyundai Tucson cu 105 unități, Mercedes-Benz GLC cu 95 unități, în creștere cu 86,3% și Renault Captur cu 92 unități, în creștere cu 31,4%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top trei Toyota Corolla cu 903 unități, în creștere cu 27,7% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 765 unități și 14,7% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 541 unități, în creștere cu 14,4%.