Odată cu apariția Coronavirusului și cu dezvoltarea propulsoarelor electrice, am remarcat o tendință globală: scăderea numărului distribuitorilor de mașini. Deci, se naște întrebarea firească: de ce mor dealerii auto?
Lumea se schimbă din temelii. Trăim această schimbare, și facem parte din ea, fie că vrem, fie că nu. Dacă o acceptăm sau o respingem, e opțiunea fiecăruia dintre noi. Însă, volens nolens, trebuie să ne adaptăm la această schimbare, dacă vrem să existăm. Altminteri, riscăm să sfârșim dați deoparte precum dinozaurii în bezna de 2 ani în care a fost scăldat Pământul, după impactul cu asteroidul cu diametrul de 10 km.
Și nu e o exagerare: chiar dacă acum 65 de milioane de ani, un cataclism a pus capăt uriașilor, în zilele noastre, cataclismul a căpătat o altă formă. Aceasta se numește digitalizare, electrificare, lume virtuală, sustenabilitate… spune-i cum vrei. Iar schimbările deja își pun amprenta pe lumea auto. Implicațiile sunt colosale, și afectează toate ramurile. Dar nu voi intra adânc în detalii. În schimb, am să abordez problema dealershipurilor. Acestea tind să dispară lent, din câteva motive.
Covid-19 a creat un precedent legat de izolare.
Primul semn a venit de la Renault, care, în martie 2020, a pus la cale un plan de scădere a costurilor, în contextul scăderii vânzărilor cauzate de Covid. Acesta are drept scop economisirea a 2 mld. euro și vizează, printre altele, oprirea activității a 10 dealeri din Franța până în 2024. Ăsta a fost rezultatul izolării impuse de autorități pentru a contracara Covid-19, și care a făcut imposibilă părăsirea domiciliului pentru a vizita dealershipurile. Astfel, Renault a mutat o parte mai mare a vânzărilor în mediul on-line. 1600 de angajați riscă să-și piardă slujba.Situația nu este singulară, ci afectează mai multe branduri.
Mutarea vânzărilor în on-line
Situația mutării vânzărilor în mediul on-line este, însă, una generală, și nu ține doar de compania franceză. Este rezultatul unei clientele mai superficiale ca oricând, care își alege mașina fără a o simți, fără a o conduce. Este o tendință care acoperă în special tinerii clienți din țările dezvoltate. În România, aproape 70% dintre clienții de mașini noi ar achiziționa mașina prin dealerii auto. Doar 9% ar cumpăra-o din mediul on-line. Pentru cât timp, însă?
Apropo de mașinile noi: în medie, 30% dintre români sunt ”sensibili la campaniile de marketing” și le iau în considerare în alegerea unei mașini. Deci, la reduceri și la oferte speciale.
Livrarea mașinilor ”remote”
Deja se experimentează sistemul de livrare ”remote” al mașinilor. Adică nu te mai duci la dealer ca să ridici mașina, ci o aștepți acasă. Este un sistem care a fost implementat masiv în perioada izolării ”dictate” de Covid. Iar livrarea remote șuntează dealerii auto complet, putând fi realizată direct de la uzină la clientul final.
Dealerii auto și update-urile over the air
Cea mai recentă problemă a dealerilor cu service este legată de update-urile OTA. Este o modă lansată odată cu trecerea dinspre termic spre electric și electronic.
Simplu spus, fiecare creștere de performanță sau ameliorare a anumitor caracteristici se realizează, simplu, printr-o conexiune la net. Practic, oricine poate s-o facă la fel ca pe un update de soft pentru telefon. Iar asta elimină din lanț o za: pe dealerii auto, care intermediau, până acum, acest serviciu.
Iată de ce, în timp, este probabil ca dealerii auto să rămână în număr tot mai mic. Vor rămâne, probabil, doar centre importante, care vor grupa sub aceeași umbrelă activități de vânzare și service.
Foto deschidere: Teslounge București