Ford EcoSport trebuie obligatoriu să revitalizeze producția de la uzina Ford de la Craiova deoarece segmentul lui B-Max este în cădere liberă.
Confirmarea oficială de acum 3 zile a lui GM că renunță la minivanul Meriva în favoarea crossoverului Crossland X nu face decât să arate declinul segmentului monovolumelor de clasă mică. Așa cum se observă în tabelele de mai jos, segmentul monovolumelor de clasă mică a scăzut cu 15% în primele 9 luni ale lui 2016 față de aceeași perioadă din 2015.
În aceeași perioadă, vânzările de SUV-uri de clasă mică au crescut cu 23%.
Mai mult, segmentul SUV-urilor de clasă mică a depășit 1 milion de unități, în timp monovolumele de clasă mică au scăzut sub pragul de 250.000 de unități.
Revenind la Crossland X, Opel renunță la Meriva (locul 2 în segmentul monovolumelor de clasă mică cu 38.097 unități după Fiat 500L) pentru a ataca segmentul SUV-urilor de clasă mică cu încă un competitor. Crossland X va concura și cu Mokka, care ocupă un prestigios loc 3 în acest segment cu 127.590 unități vândute în primele 9 luni ale lui 2016.
În aceeași idee, și Citroen renunță la C3 Picasso sub formă de van pentru a îl înlocui cu un crossover. Este interesant de remarcat că Opel și Citroen părăsesc segmentul vanurilor de clasă mică deși ocupă locuri onorante în segment, pozițiile 2 și 4.
În acest context al pieței, este interesant care va fi politica Ford pentru că B-Max se produce la Craiova iar EcoSport se va produce tot aici din toamna lui 2017.
Actualmente, B-Max ocupă un onorant loc 3 în segmentul vanurilor de clasă mică cu 32.544 unități vândute în primele 9 luni ale lui 2016, plasându-se sub Meriva și înaintea lui C3 Picasso.
În schimb, generația actuală EcoSport se vinde destul de slab ocupând abia locul 10 în segment, cifrele de vânzări fiind de 4 ori mai mici decât la Captur și de 2,5 ori mai mici decât la Duster.
Va păstra Ford B-Max și EcoSport concomitent în producție pe termen lung? Mulți producători au dispărut din segmentul vanurilor de clasă mică și acum după schimbarea de macaz a lui Opel și Citroen, segmentul va scădea cu aproape 70.000 de unități.
Există însă și un caz de succes. E vorba de Fiat care conduce detașat segmentul vanurilor de clasă mică cu 500L (66.026 unități) și ocupă un onorant loc 5 cu Fiat 500X în segmentul SUV-urilor de clasă mică (81.711 unități vândute în primele 9 luni din 2016).
Fabrica de la Craiova are nevoie pentru a fi rentabilă de o producție de măcar 100.000 de unități. Acestea ar putea fi asigurate de cele două modele – B-Max și EcoSport – la cadența actuală de fabricație. Însă pe de o parte nimeni nu știe cum va evolua segmentul vanurilor de clasă mică în viitor. Pe de altă parte segmentul SUV-urilor de clasă mică va crește conform tuturor analizelor de piață și creșterea va continua până cel puțin în 2020. Însă și concurența va crește pentru că vine o nouă armadă de modele. Grupul VW va lansa trei modele: Seta Arona și modelele paralele de la VW și Skoda, iar Hyundai-Kia vor veni de asemenea cu două modele. Iar toate aceste modele noi vo apărea în următoarele 18 luni.
Vânzările de SUV-uri de clasă mică în Europa în primele 9 luni din 2016
SUV-uri de clasă mică | Ian-sept. 2016 | Ian.-sept 2015 | Variație | |
---|---|---|---|---|
1 | Renault Captur | 162.339 | 147.832 | 10% |
2 | Peugeot 2008 | 134.101 | 116.844 | 15% |
3 | Opel Mokka | 127.59 | 126.605 | 1% |
4 | Dacia Duster | 104.694 | 94.556 | 11% |
5 | Fiat 500X | 81.711 | 49.642 | 65% |
6 | Nissan Juke | 76.361 | 79.673 | -4% |
7 | Citroën C4 Cactus | 58.37 | 61.69 | -5% |
8 | Jeep Renegade | 58.313 | 39.764 | 47% |
9 | Suzuki Vitara | 56.435 | 26.546 | 113% |
10 | Ford Ecosport | 44.683 | 27.447 | 63% |
11 | Mazda CX-3 | 40.358 | 12.544 | 222% |
12 | Honda HR-V | 26.614 | 2.801 | 850% |
13 | Kia Soul | 10.667 | 11.105 | -4% |
14 | Suzuki Jimny | 9.658 | 9.25 | 4% |
15 | SsangYong Tivoli | 8.157 | 2.444 | 234% |
16 | Lada Niva | 1.465 | 1.199 | 22% |
17 | SsangYong XLV | 712 | 0 | Nou |
18 | Suzuki SX4 | 267 | 2.999 | -91% |
19 | Chevrolet Trax | 42 | 205 | -80% |
20 | DR CityCross | 29 | 60 | -52% |
21 | Fiat Sedici | 3 | 239 | -99% |
Total segment | 1.002.566 | 813.206 | 23% |
Vânzările de vanuri de clasă mică în Europa în primele 9 luni din 2016
Monovolume clasă mică | Ian-sept. 2016 | Ian-sept. 2015 | Varia?ie | |
---|---|---|---|---|
1 | Fiat 500L | 66.026 | 68.545 | -4% |
2 | Opel Meriva | 38.097 | 41.978 | -9% |
3 | Ford B-Max | 32.544 | 36.332 | -10% |
4 | Citroen C3 Picasso | 30.028 | 30.759 | -2% |
5 | Nissan Note | 29.043 | 37.915 | -23% |
6 | Hyundai ix20 | 26.335 | 27.951 | -6% |
7 | Kia Venga | 20.848 | 22.598 | -8% |
8 | Toyota Verso-S | 527 | 4.613 | -89% |
9 | Skoda Roomster | 88 | 14.586 | -99% |
10 | Lancia Musa | 5 | 3 | 67% |
11 | Subaru Trezia | 1 | 45 | -98% |
Total segment | 243.542 | 285.325 | -15% | |