De la cursant la angajat, Interviu, Școala de șoferi SoftDrive

Am avut plăcerea să stăm de vorbă Marius Ilie, fondatorul școlii de șoferi SoftDrive. Cu 25 de ani de experiență în domeniu și o promovabilitate impresionantă, de 96%, această școală aduce multe beneficii cursanților pentru categoriile profesionale. De asemenea, ca afacere de familie, SoftDrive se distinge prin sprijinul oferit absolvenților în găsirea unui loc de muncă. Marius ne-a răspuns la întrebări și ne-a împărtășit o parte din viziunea sa asupra educației rutiere și importanța integrării tinerilor în piața muncii.

 Ce vă diferențiază de alte școli de șoferi?

Lucrăm în familie, din tată în fiu, cu o dedicare totală pentru această meserie. Nu formăm șoferi „pe bandă rulantă“, ci investim timp și pasiune în pregătirea fiecărui elev. La noi, calitatea este personală – ca diferența dintre un stomatolog dedicat propriului cabinet și unul angajat. Elevii noștri apreciază acest lucru și ne recomandă mai departe, știind că primesc o instruire completă, sigură și de încredere.

 Cum ați reușit să formați o echipă de instructori competenți și dedicați?

Am fost foarte atenți la selecția lor, care include familia noastră – eu, cei doi frați, tata, soțiile și cumnatele –, dar și șapte angajați, majoritatea prieteni din copilărie. Ne-am implicat personal în formarea lor, inițiindu-i în meserie chiar pe mașinile noastre, astfel încât să predea în același stil și cu aceeași grijă pentru detalii.

Cum evaluați succesul?

Avem un procentaj de promovare de 96% în București și Ilfov, fiind depășiți doar de o școală din Timiș. Fără o strategie complexă, ne bazăm pe programă și pe adaptarea la nevoile fiecărui cursant. Luăm totul etapizat, de la legislație la întoarcerea din trei mișcări. Fiecare elev învață în ritmul lui, iar noi ne asigurăm că stăpânește bine fiecare etapă înainte de a avansa.

Există povești de succes ale unor foști elevi care v-au impresionat în mod special?

Un exemplu drag mie este o elevă care, deși la început avea puțină experiență, și-a dorit enorm să devină șofer profesionist, pentru a călători alături de soțul ei. Prin muncă și perseverență, a reușit. Apoi, mi-a trimis un videoclip din cabină, împărtășindu-mi bucuria lor. Păstrăm legătura și mă bucură imaginile pe care mi le trimite din călătoriile lor prin Europa. Fiecare astfel de relație, construită pe încredere și dedicare, îmi amintește cât de mult suflet punem în ceea ce facem.

 Ce ați schimba în procesul de învățare sau de examinare?

Pentru șoferii profesioniști, aș impune școlilor de șoferi să folosească cap-tractor cu semiremorcă pentru categoriile C și C+E, în locul camioanelor cu remorcă de tip tandem. Majoritatea viitorilor șoferi profesioniști vor lucra pe autotrenuri de tip cap-tractor, care necesită abilități specifice de manevrare și garare. Din păcate, din acest motiv, mulți absolvenți de școli auto sunt slab pregătiți pentru cerințele pieței europene. Aș reforma și examenul de traseu, astfel încât să fie susținut de instructorul cu care elevul a lucrat, asistat de un evaluator autorizat, cum ar fi un inspector ARR, nu un polițist. Examinatorii ar trebui să fie buni psihologi, iar instructorul, să fie responsabil pentru performanța elevului, reducând astfel numărul celor care obțin permisul fără să fie suficient de pregătiți.

 Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac elevii?

Multe apar din lipsa de atenție, ceea ce este normal pentru elevi și începători. La început, sunt concentrați asupra controlului autovehiculului și manevrelor, așa că adesea omit aspecte importante din trafic, cum ar fi atenția distributivă, semnele rutiere, marcajele sau semnalele luminoase. Corectăm aceste greșeli prin repetiție. Reluăm fiecare greșeală până când cursantul o remediază complet, ajungând la un nivel de control și atenție optim. Practica și exercițiul continuu sunt esențiale pentru a forma reflexele necesare șofatului.

Cât de importantă este relația instructor-elev?

Este esențială. Instructorul trebuie să fie nu doar un bun evaluator, ci și un bun psiholog, adaptându-se la temperamentul și caracterul fiecărui cursant. Această legătură bazată pe apropiere și încredere îl ajută pe elev să fie mai relaxat și mai receptiv, ceea ce accelerează procesul de învățare. Pentru a atinge acest nivel, instructorii urmează un curs pedagogic, însă experiența directă cu oameni diferiți este cea mai valoroasă lecție. După 24 de ani de practică, am realizat că o relație deschisă și calmă cu elevii creează mediul ideal de învățare.

Peste tot este nevoie de șoferi…

Cererea pentru șoferi de categorii C și D este foarte mare. Criza de șoferi profesioniști se resimte în întreaga Europă, atât în companii mari, cât și în firme mai mici. Astfel, și noi primim tot mai multe cereri pentru formarea de șoferi profesioniști, încercând să răspundă cerințelor unei piețe în plină expansiune și deficit de personal.

 Cum îi ajutați pe cursanți să se angajeze după terminarea cursurilor?

Suntem și centru de pregătire profesională, astfel că elevii noștri finalizează cursurile cu toate atestatele rutiere necesare și un contract de muncă gata pregătit, pentru că avem partenariate cu firme de transport din Europa. Suntem singura școală de șoferi din țară care oferă acest sprijin complet, inclusiv colaborarea cu firme dispuse să angajeze șoferi începători. Firmele organizează pentru aceștia o perioadă de probă alături de șoferi experimentați, ajutându-i să câștige experiență înainte de a începe să lucreze independent.

Ce sfaturi aveți pentru cei care se gândesc să obțină permisul pentru categoriile C sau D și își doresc o carieră în transporturi?

I-aș sfătui pe tinerii proaspăt căsătoriți care nu au copii să ia în considerare școala de șoferi pentru categoriile profesionale și să lucreze împreună, în echipă. Aceasta este o alegere excelentă, deoarece le permite să nu fie despărțiți nici chiar și atunci când cariera lor presupune călătorii frecvente. Meseria de șofer profesionist vine atât cu avantaje, cât și cu dezavantaje. Unul dintre avantajele semnificative este câștigul, care poate fi destul de bun, ajungând chiar la 8000 sau 9000 de euro pe lună pentru un echipaj. În plus, având partenerul alături, pot explora Europa împreună și își pot construi o viață comună, economisind astfel o sumă considerabilă.

 Ce părere aveți despre legea 125 B?

Legea de 125B este o idee excelentă, care poate ajuta la decongestionarea traficului. E frustrant să vezi atâtea mașini cu câte o singură persoană, contribuind la aglomerare. Această lege nu doar că va fluidiza traficul, ci va și încuraja o schimbare de mentalitate benefică pentru toți.

 De foarte mult timp, examenul pentru permisul de conducere nu mai include proba de poligon și nici conducerea pe timp de noapte. Cum afectează asta formarea viitorilor șoferi?

Aceste probe sunt vitale pentru dezvoltarea abilităților necesare unui șofer. Poligonul le oferă cursanților ocazia să exerseze manevre esențiale, precum parcarea, plecarea din rampă și mersul cu spatele, care sunt cruciale pentru siguranța în trafic. Iar proba de noapte este importantă pentru evaluarea capacității de a conduce în condiții de vizibilitate redusă. Ar fi benefic să se reintroducă aceste probe, deoarece contribuie semnificativ la o pregătire completă a viitorilor șoferi și la creșterea siguranței rutiere.

 În România se înmulțesc kilometrii de drumuri expres și autostrăzi. Ce ar trebui făcut pentru ca noii șoferi să aibă o minimă cultură/pregătire pentru aceste drumuri?

Ar fi extrem de util să introducem o probă de examinare pe autostradă. Am înaintat deja petiții către Ministerul Transporturilor, ARR și Inspectoratul de Stat în Controlul Traficului Rutier pentru a susține această inițiativă. Testarea abilităților viitorilor șoferi pe autostradă, pe o porțiune de 10-20 km, ar permite evaluarea capacității de a conduce la viteze mai mari, peste 100 km/h. Mulți dintre cei care ies din școala de șoferi nu au experiență în manevrarea vehiculului pe drumuri cu o astfel de viteză, ceea ce reprezintă un risc pentru siguranța rutieră. Implementarea acestei probe ar îmbunătăți pregătirea șoferilor și ar contribui la reducerea accidentelor pe autostrăzi.

 

Pentru mai multe informații, vizitați www.softdrive.ro. Date de contact: marius_softdrive@yahoo.com, 0726699110

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Ferrari F80 AutoExpert.ro

Mi-am configurat cel mai tare Ferrari F80

Ferrari tocmai a lansat noul model-vedetă: F80. Pentru că mă lupt zilnic să devin miliardar, m-am jucat cu configuratorul acestuia și iată

Scroll to Top