Cartea este rezultatul ultimului proiect inițiat și coordonat de către Constantin Stroe, fostul director general al Automobile Dacia și președinte al ACAROM. Publicată sub dubla egidă a Academiei de Stiințe Tehnice și a Asociației Constructorilor de Automobile din România, lucrarea prezintă o istorie concisă a evoluției destinelor celor mai importanți actori ai industriei de autoturisme apăruți în România în perioada comunistă.
Este vorba despre ARO, Dacia și Oltcit, dar și despre celelalte două mărci a căror implicare industrială în România este legată de uzina de la Craiova – Daewoo și Ford.
Autori au „trăit” în mod direct și activ evoluțiile spectaculoase și, uneori, dramatice ale acestei industrii, iar informațiile utilizate au fost extrase din surse de o autoritate indiscutabilă. Procesarea lor s-a desfășurat printr-o abordare critică, dar echilibrată, serioasă și sinceră, rezultând o lucrare bogată în date și analize, dar relativ ușor de citit.
Structurată cu grijă, cartea conține următoarele părți:
1) ARO – începuturile, maturitatea si declinul fabricației de autoturisme de teren românești,
2) Dacia, de la simbol al industriei socialiste la cartea de vizită a României moderne,
3) OLTCIT, un proiect industrial modern si promițător, eșuat in final, dar înlocuit ulterior cu un proiect Ford,
4) Scurtă retrospectivă a fabricației de componente pentru autoturisme.
Circumstanțele și factorii care au dus la apariția și dezvoltarea celor trei uzine sunt analizați pentru fiecare dintre ele. Sunt evidențiate apoi efectele colapsului economic din anii ’80 și eforturile făcute pentru a le ține în viață. In continuare, sunt radiografiate modurile diferite în care managementele lor au gestionat, cu succes sau nu, haosul tranziției din anii ’90 și cum a fost posibil ca un nume de legendă, ARO, să dispară în nepăsarea generală, în timp ce, în condiții similare, Dacia a supraviețuit crescând producția și punând bazele unei ulterioare povești de succes. Aici a existat, însă, voința puternică, potențată de personalitatea directorului general, de a rezista și de a lupta pentru viitorul uzinei, ceea ce a făcut diferența.
Epopeea privatizării Daciei, etapa de reconstrucție a uzinei și, în final, cea de succes intenațional, care au urmat, sunt detaliate în continuare, subliniindu-se caracterul exemplar al implicării în aceste procese complexe a Grupului Renault.
Pentru fiecare dintre cele trei uzine sunt prezentate succesiv evoluțiile sistemelor lor de producție, geneza produselor fabricate si dezvoltările acestora în contact cu piața sau, pe scurt, cum a parcurs industria auto națională lungul drum de la bătrânul IMS- 57 de la Câmpulung la noul Duster fabricat la Mioveni și la Fordul EcoSport produs la Craiova.
In capitolul final se face sinteza evoluției fabricației de componente auto în țară începând cu anii ʼ60, până în perioada actuală.
Rezumând, cartea prezintă concis istoria vie, adesea captivantă, a celor trei situri de fabricație de autoturisme apărute în anii comunismului, care, în felul lor diferit, au pus România pe harta constructorilor de automobile.
Cartea se poate procura de la Librăria AGIR București sau se poate comanda on line la: www.agir.ro/carti/editura-agir