Deplasarea în afara localităţilor

În afara localităţilor, traficul prezintă particularităţi specifice şi trebuie analizat ţinând cont de toate caracteristicile sale.

Particularităţile deplasărilor în afara localităţilor trebuie bine cunoscute de către şoferii începători. Principala particularitate o constituie vitezele mai mari de deplasare utilizate pe parcursuri lungi şi cu timpi de reacţie mai scurţi. Apoi apare necesitatea executării unor manevre mai sigure, cu atenţie sporită şi capacităţi deosebite de apreciere a distanţelor în profunzime.

Pe parcursul îndelungat al unei curse desfăşurate în afara localităţilor se pot întâlni mai multe situaţii dificile care trebuie analizate şi soluţionate corect şi în timp scurt. Conducătorii auto începători, oricât de vigilenţi ar fi, vor întâmpina dificultăţi de adaptare la traficul extraurban, deoarece vor trebui să-şi adapteze stilul de conducere şi reflexele. Din acest motiv, ei trebuie să-şi aleagă un stil de conducere propriu. Pot fi definite corect patru stiluri de conducere. 
Stilul sportiv 
Conducătorii auto adepţi ai acestui stil folosesc viteze ridicate, la limitele superioare permise de trafic, cu depăşiri scurte după demaraje puternice, dar fără a fi agresivi. Adoptarea acestui stil necesită multă experienţă, îndemânare, concentrare, dar şi un automobil cu motor şi transmisie performante.. 
Stilul calm
Adepţii acestui stil se deplasează cu viteze legale, analizează cu atenţie evoluţia traficului, evaluează şi soluţionează corect problemele ce apar. Este un stil corect, adoptat de majoritatea conducătorilor auto, chiar şi de şoferii profesionişti cu multă vechime. Conducătorii auto profesionişti parcurg anual multe zeci de mii de kilometri şi trebuie să facă faţă zilnic unor deplasări lungi şi obositoare, de aceea nu-şi pot asuma riscurile stilului sportiv care implică un consum mare de carburanţi, dar şi un consum nervos deosebit. 
Stilul agresiv
Este un stil care agreează vitezele ridicate, depăşirile şi frânările  la limită şi desele intercalări în trafic. Se bazează pe aportul unui automobil performant, capabil să susţină accelerările mari. 

Gradul permanent de risc şi disconfortul psihic creat de acest stil de conducere epuizează rapid rezervele nervoase ale conducătorului auto agresiv care poate produce, în multe cazuri, accidente violente. Chiar şi cei ce reuşesc să evite producerea accidentelor ajung la destinaţie epuizaţi fizic şi psihic. Stilul agresiv este total opus stilului de conducere preventivă. 
Stilul prevăzător
Este adoptat de către cei vârstnici care au probleme de atenţie şi reflexe mai lente, precum şi de conducătorii auto începători care nu au încredere deplină în propriile forţe. Deşi permite conducerea în siguranţă a propriului automobil, acest stil este excesiv de prevăzător încât stânjeneşte pe ceilalţi participanţi la trafic prin producerea unor blocaje, mai ales în cazul circulaţiei în coloană sau în zonele aglomerate din marile oraşe. 

În funcţie de tipul de automobilului propriu, de experienţa în conducere acumulată şi de gradul de pregătire, şoferul va alege stilul de conducere cel mai convenabil. Noi recomandăm pentru toţi şoferii stilul calm, iar pentru începători stilul prevăzător.
Circulaţia în coloană
Este dificilă, mai ales dacă se rulează cu viteze ridicate şi dacă există şi automobile de gabarite mai mari în trafic care obturează vizibilitatea celorlalte. În acest caz este necesar să se circule puţin deviat, în afara coloanei, pentru a observa din timp acţiunile automobilelor din faţă, mai ales începutul frânării acestora, pentru a nu fi prinşi în ambuscadă şi a evita coliziunea cu cei din faţă sau din spate. 

Dacă nu există suficient spaţiu pentru accelerare şi apoi pentru repliere, nu este indicat a se efectua depăşiri în coloană. Dacă ieşiţi din coloană în vederea executării depăşirii, după ce aţi semnalizat intenţia, nu uitaţi să vă asiguraţi şi din spate. Deplasarea în coloană necesită să fiţi mai maleabili şi înţelegători cu greşelile făcute de ceilalţi participanţi la trafic. Dacă aceştia efectuează o manevră riscantă, nu-i împiedicaţi să reintre în coloană, astfel vă puteţi trezi împinşi în decor. 
Depăşirile
Pentru a executa depăşiri corecte este necesar să aveţi o rezervă de viteză suficientă, deci veţi începe să acceleraţi de la o distanţă destul de mare faţă de automobilele din faţă. Când veţi depăşi autovehiculele lungi, măsura de prevedere menţionată va fi binevenită dacă acestea vor rula cu viteze ridicate. 

Dacă intenţionaţi să depăşiţi mai multe autovehicule aflate în faţa dumneavoastră, trebuie să semnalizaţi şi cu farurile pentru a fi siguri că intenţia a fost înţeleasă corect. Pe timpul executării depăşirii nu schimbaţi treapta de viteză, deoarece există riscul ca maneta să se blocheze la punctul mort sau să se rupă cablul de ambreiaj exact în acel moment.

Deplasarea în zone montane
Conducerea în pantă sau pe serpentine este dificilă pentru orice şofer, mai ales pentru cei începători, deoarece necesită atenţie sporită, experienţă îndelungată, reflexe bune, precum şi o stare tehnică foarte bună a sistemelor de direcţie şi de frânare. Viteza de deplasare trebuie permanent adaptată la condiţiile de drum, la serpentine, viraje, coborâri sau urcuşuri.

O pantă se coboară cu aceeaşi viteză cu care se urcă. În rampă nu se recomandă schimbarea treptei de viteză pentru aceleaşi motive ce au fost menţionate la depăşiri, iar turaţia motorului trebuie să fie ceva mai ridicată pentru ca să nu se oprească.

Se pot evita frânările în viraje mai ales pe carosabile umede sau alunecoase şi se va utiliza cu precădere frâna de motor. În cazul deplasări pe polei sau zăpadă, se vor utiliza treptele inferioare de viteză şi se vor evita virajele şi accelerările sau decelerările bruşte. 

Îi atenţionăm pe şoferii începători asupra faptului că nu există deocamdată realizate nicăieri în lume anvelope care să ofere siguranţă deplasărilor pe polei, deci evitaţi pe cât posibil aceste deplasări. Dacă v-aţi împotmolit, nu turaţi la infinit pentru a ieşi, căci veţi adânci şi mai mult şanţul format de roată. Prin ambreieri şi debreieri succesive, balansând autovehiculul înainte şi înapoi, în treapta a doua de viteză, veţi reuşi să vă degajaţi.

Deplasarea pe autostradă
Avantajele deplasării pe autostradă sunt multiple, dar în ţara noastră sunt puţine autostrăzi deocamdată, la standarde europene. 

Carosabilul cu acoperiri de calitate, lipsa trecerilor prin localităţi, interdicţia accesului autovehiculelor agricole permit şoferilor să ruleze cu viteze superioare, uneori peste limitele legale, în condiţii de siguranţă ridicată. 

Deplasările trebuie efectuate pe banda întâi, banda a doua fiind destinată cu precădere depăşirilor. La intrarea pe autostradă de pe şosele laterale trebuie folosită banda de accelerare. În caz de avarie vă veţi deplasa cu viteză redusă, pe banda întâi, utilizând lămpile de avarie.

Probleme deosebite există în circulaţia pe autostrăzile din alte ţări europene, unde vitezele de deplasare sunt mult mai mari. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top