Industria auto a trecut prin momente dificile după fenomenul Dieselgate. Efectele au fost de amploare și evenimentele ulterioare au dus la modificări radicale de optică în cazul unor producători din acest domeniu.
Apare astfel firesc o întrebare legitimă: ce viitor mai are în aceste condiții motorul diesel?
În tările din Vestul Europei datele statistice ne arată o reorientare consistentă a clienților spre mașini dotate cu motoare pe benzină, sisteme hibrid și electrice. La acest aspect contribuie și intenția mai multor țări de a interzice în marile orașe autoturismele cu propulsoare diesel. Atenție! Intenția de interzicere se referă deocamdată doar la motoarele Euro 3 și Euro 4.
Și în România șoferii încep să aleagă tot mai mult autoturismele cu motoare pe benzină. Datele statistice ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arată că în perioada ianuarie-august 2018 clienții români au cumpărat 38.069 de autoturisme cu motoare diesel și 59.650 de mașini cu propulsoare pe benzină. Astfel, în primele 8 luni din 2018 procentul de mașini noi pe benzină vândute a ajuns la 61% față de 49,6% în 2016 și 51,8% în 2017.
Astfel, în doar doi ani, dieselul a pierdut o cotă de piață de 10% la mașini noi în România.
Aceste date reflectă achizițiile de mașini noi pentru că vânzările second hand situația stă invers.
La noi “mașina germană cu motor diesel” este încă pe primul loc când vine vorba de cumpărarea unui autoturism second hand. Asta deși mulți dintre cei care se ghidează după acest principiu nu știu foarte multe lucruri despre rentabilitatea unei mașini cu motor diesel și despre costurile de exploatare.
Vom încerca în cele ce urmează să punem în balanță opțiunile de cumpărare: motor diesel sau motor pe benzină?
Producătorii auto au reușit să îmbunătățească semnificativ din punct de vedere tehnologic motoarele diesel și acest lucru a condus la un plus de rafinament și valori de consum mai mici. Dar n-au rezolvat pe deplin utilizarea preponderent urbană a mașinilor și aici un motor diesel nu are același randament ca cel pe benzină.
În traficul urban, foarte aglomerat, unde au loc multe porniri de pe loc – utilizarea turațiilor joase defavorizează un diesel, oricât de bine optimizat ar fi.
Noile motorizări pe benzină au devenit de câțiva ani mult mai economice și au primit tehnologii noi, astfel încât diferențele de consum față de diesel s-au micșorat. Motorul pe benzină primește puncte în plus pentru că este mult mai ușor de utilizat în orașe și a devenit mai puțin gurmand.
Atacăm argumentul suprem: la drum lung mașina mea diesel consumă 4-5 litri! Plusăm și cu sistemele turbo care oferă un cuplu foarte bun și o abordare facilă a depășirilor.
Ei bine – evoluția tehnică a adus revoluția turbo și la motoarele pe benzină. Majoritatea producătorilor au în oferte propulsoare pe benzină turbo și astfel situația se echilibrează. Prin metode de conducere mai puțin agresive diferențele de consum dintre benzină și diesel la drumuri lungi nu mai sunt chiar atât de mari.
Motor pe benzină versus motor diesel – costuri de exploatare
Dacă începem direct cu costul de achiziție o mașină cu motor pe benzină este mai ieftină decât versiunea similară echipată cu un propulsor diesel. O utilizare sub 15.000 km pe an a unui autoturism cu motor diesel conduce la o amortizare a investiției pe o perioadă de peste 10 ani și acest lucru îl face nerentabil.
Și nu trebuie să uităm că reviziile la o mașină cu motor diesel sunt mai scumpe. Apoi trebuie să luăm în calcul faptul că filtrele de particule pun deseori probleme, injectoarele sunt mai scumpe și reparațiile turbinelor pot ușura cu lejritate bugetul.
Nu în ultimul rând mai trebuie să amintim de prețul carburanților. La momentul redactării acestui material benzina standard 95 costă 5,62 lei și motorina standard 5,95 în rețeaua Petrom.
Volkswagen Polo cu motorul de 1.0 litru benzină și 75 CP în varianta Trendline are un preț de achiziție de 12.595 euro, în timp ce un Volkswagen Polo cu motorul 1.6 TDI 80CP Trendline poate fi cumpărat cu 15.194 euro. Modelul pe benzină este cotat cu un consum mediu mixt de 4,7 litri la o sută de km, iar varianta pe motorină are un consum mediu mixt declarat de producător 3,7 litri la o sută de km.
Dacă luăm în considerare prețul mai mare de achiziție pentru varianta diesel, valori mai mari ale reviziei, un impozit mai mare, o asigurare RCA mai scumpă și ne raportăm la prețul carburantului vom constata că utilizarea unei mașini diesel sub media de 15.000 km anual este mult mai scumpă decât varianta similară pe benzină.
Pe de altă parte să facem abstracție de datele tehnice ale producătorilor. Sigur v-ați întrebat ce automobil de diesel de clasă mică are, în realitate, cel mai bun consum. Colegii de la Quattroruote le-au testat, iar noi suntem în măsură să vă spunem ce consum real au obținut. Rezultatele vă vor surprinde! Iată testul comparativ de consum.
În aceste condiții,merită oare să îți mai cumperi o mașină nouă diesel? Așa cum rezultă și din mica noastră analiză de mai sus, în cazul mașinilor mici dieselul nu mai este alegerea optimă.
Însă dieselurile moderne Euro 6d au încă sens în limzuinele de lux și SUV-urile mari care parcurg multe zeci de mii de kilometri într-un an.
Fără motoare diesel
Noile norme de poluare, legile noi împotriva propulsoarelor pe motorină și terenul câștigat de propulsiile alternative au determinat mai mulți producători să scoată din oferte motoarele diesel. Iată lista completă a gamelor de modele care au renunțat la diesel sau vor renunța în anii care urmează.
1 thought on “Diesel versus benzină: ce șanse mai au propulsoarele pe motorină?”
1.6TDI 80CP e restrictionat din fabrica. Puterea minima dupa inlaturarea limitarii este 105CP, cu remapare soft motor (circa 400euro) ajunge usor la 130CP. Deja devine hot-hatch de oras la aproximativ 16000eu!