Dieselgate se apropie de final. Volkswagen va plăti amenzi de 4,3 miliarde de dolari în SUA, sumă ce se adaugă despăgubirilor de aproximativ 19 miliarde de dolari, promise deja proprietarilor americani ai mașinilor implicate în scandal.
În plus, conform acordului final negociat cu autoritățile americane și Departamentul de Justiție, VW își va recunoaște vinovăția în scandalul manipulării testelor de emisii și în toate cele trei capete de acuzare implicate. Înțelegerea încheie orice fel de dispute legale, atât în prezent, cât și în viitor, pe teritoriul Statelor Unite, efectele sale neavând, însă, caracter de precedent juridic și în afara jurisdicției SUA.
Valoarea cumulată de 4,3 miliarde a penalităților ce vor fi plătite de VW în SUA include o amendă penală de 2,8 miliarde de dolari, o contravenție de 1,45 miliarde de dolari, menită să încheie disputele de natură civilă și încălcările legislației federale privind protecția mediului, precum și o amendă civilă de 50 milioane de dolari.
Divizia americană a grupului VW va fi supravegheată timp de trei ani de o autoritate de monitorizare independentă, care se va asigura că termenii înțelegerii vor fi respectați. Acordul final semnat cu Departamentul de Justiție american a fost deja aprobat de reprezentanții consiliului de supraveghere al companiei, care s-au întrunit miercuri.
Conform presei americane, costurile asociate acordului încheiat cu Departamentul de Justiție american vor urca nota de plată a scandalului Dieselgate în SUA și Canada la aproximativ 23 miliarde de dolari, depășind astfel provizioanele constituite, de aproape 19,1 miliarde dolari.
Fondurile acoperă și înțelegerea precedentă semnată cu EPA (Agenția de Mediu americană) și autoritățile statului California, prin care VW s-a angajat să repare sau să răscumpere peste 480.000 mașini diesel vândute în SUA și echipate cu motoare TDI de 2 litri. Acordul în valoare de 14,7 miliarde de dolari prevede constituirea în următorii trei ani a unui fond de 2,7 miliarde dolari dedicat reducerii emisiilor de oxizi de azot pe teritoriul SUA, precum și investirea altor 2 miliarde de dolari în dezvoltarea și lansarea de automobile electrice și infrastructură conexă. O altă înțelegere, neaprobată încă, prevede rechemarea în service și remediarea a peste 83.000 de mașini cu motorizări 3.0 TDI, cheltuielile în acest caz fiind estimate la 1 miliard de dolari.
VW a recunoscut în septembrie 2015 că a instalat softuri de manipulare a testelor de emisii pe 11 milioane de automobile ale grupului, la nivel mondial. Acordul parafat ieri cu Departamentul de Justiție nu încheie și investigația referitoare la răspunderea personală a angajaților VW, mai mulți foști sau actuali directori, printre care și fostul șef de dezvoltare Heinz-Jakob Neusser, fiind în vizorul autorităților americane, riscând să fie inculpați.