Din 2020, industria furnizorilor auto europeni a pierdut aproximativ 86.000 de locuri de muncă, dintre care 60% (52.000) numai în Germania. Alarma vine de la Clepa, asociația care reprezintă furnizorii din industria auto, într-un studiu care prezintă un tablou sumbru pentru lanțul de aprovizionare din industria auto.
Studiul furnizează mai multe alte cifre privind perioada dificilă actuală și diferitele sale cauze, inclusiv scăderea cererii, creșterea costurilor de producție și întârzierea investițiilor în noi tehnologii. Numai în primele luni ale anului 2024, s-a anunțat concedierea a încă 32.000 de lucrători. Această cifră este mai mare decât cele 29.000 anunțate în a doua jumătate a anului 2020, „cea mai gravă perioadă a pandemiei”, și anunță înrăutățirea probabilă a situației locurilor de muncă. Nu numai atât. Cercetarea cuantifică încă o divergență între previziuni și realitate.
Până de curând, se preconiza crearea a peste 100.000 de noi locuri de muncă până în 2025 și datorită oportunităților oferite de tranziția ecologică și de trecerea la mobilitatea electrică. Dimpotrivă, ne îndreptăm spre „pierderea netă a aproape 56.000 de posturi”. În acest sens, doar 20 % din locurile de muncă prevăzute inițial au fost create în lanțul de aprovizionare pentru vehiculele alimentate cu baterii. În total, sectorul a creat doar 29 de mii de noi locuri de muncă începând cu 2020, dintre care aproximativ 19 mii sunt legate de Bev.
Situația este și mai problematică din cauza altor cifre și considerații. Potrivit Clepa, „profitabilitatea în sectorul furnizării rămâne insuficientă pentru a susține investițiile esențiale necesare pentru tranziția ecologică și digitală a Europei, ceea ce amenință poziția de lider în inovarea în domeniul automobilelor”. În plus, deși excedentul comercial dă semne de redresare, furnizorii europeni „își pierd avantajul competitiv în crearea de valoare globală. În același timp, scăderea intrărilor de capital blochează progresul în tranziție”, adaugă asociația, subliniind că „sănătatea lanțului de aprovizionare al industriei auto este crucială nu numai pentru industria auto în sine, ci și pentru competitivitatea industrială europeană”.
„Pe măsură ce profitabilitatea în întreaga industrie continuă să scadă, iar investițiile străine scad, lanțul de aprovizionare este supus unei presiuni enorme pentru a îndeplini obiective ecologice și digitale ambițioase. Această situație urgentă necesită o atenție urgentă din partea factorilor de decizie politică pentru a proteja viitorul industriei europene a automobilelor și pentru a preveni erodarea în continuare a competitivității sectorului”, avertizează Clepa, în timp ce secretarul general Benjamin Krieger vorbește despre un ”apel clar la trezire. Industria automobilelor, piatra de temelie a economiei europene, se confruntă cu un punct de cotitură’, adaugă Krieger. Pentru a proteja locurile de muncă, pentru a accelera dubla tranziție și pentru a ne recâștiga competitivitatea globală, avem nevoie de o recalibrare a reglementărilor. Aceasta înseamnă adoptarea deschiderii tehnologice în cadrul reglementărilor privind CO2, asigurarea unui acces echitabil la datele de la bord și, în general, stimularea economiei și competitivității UE. Fără acțiuni decisive, Europa riscă să își piardă poziția de lider în sectorul automobilelor”.