Există doua litere care canalizează atenția pasionaților către constructorul francez, Renault – RS. Dovada iscusinței inginerilor francezi s-a concretizat în timp prin divizia Renault Sport.
Participarea la diverse competiții a dezvoltat competențele inginerilor și a pus bazele actualei divizii, care se mândrește cu rezultatele obținute de-a lungul anilor în diverse competiții. Victorii repurtate la Le Mans împreună cu constructorul Alpine (în 1978) sau în Campionatul Mondial de Formula 1, au cântărit decisiv în poziționarea ‘rombului’ franțuzesc în ierarhia constructorilor cu valențe sportive.
Începuturi timpurii
Totul a început în anul 1903 cu participarea unui automobil Renault la cursa Paris-Madrid. Din anul 1925 începe implicarea activă în cursele de tip rally, cu pauze forțate, cauzate de cel de-al doilea razboi mondial. Din 1947 Renault revine în prim-planul competițiilor automobilistice, urmând ca în anii următori, experiența acumulată să dea naștere unor modele sportive de referință cum ar fi Dauphine Gordini și R8 Gordini.
Acestea au fost dezvoltate împreună cu compania Gordini (fondată de Amedee Gordini) care inițial se ocupa de prepararea motoarelor pentru automobilele sport Renault. Ulterior manufacturierul a fost cumpărat de Renault, dar numele a fost păstrat și a făcut istorie în continuare cu modelul R12 Gordini.
Un alt producător de mașini de serie mică cu care Renault a colaborat a fost Alpine, companie fondată de Jean Rédélé. În 1955 Alpine a produs prima mașină, modelul A106, folosind șasiul și motorizarea unui Renault 4CV. Au urmat o serie de modele de-a dreptul fascinante de-a lungul timpului dintre care amintim A108, A310, A610 și modelele de competiție A210, A220, A442 (învingătorul la Le Mans în 1978). Cel mai celebru rămâne modelul A110, care în 1973 a câștigat campionatul mondial de rally-uri.
Formula 1
În 1977 Renault revoluționează lumea Formulei 1 prin introducerea supraalimentării. Avea să fie doar începutul unei frumoase povești în această competiție. Din păcate soluția turbo a fost primită cu reticență, nefiind adoptată la scară largă, dar Renault revine ca furnizor de motoare în anul 1989. Din 1992 până în 1997 urmează 6 titluri mondiale pentru echipele motorizate de francezi. Se decide astfel să se pună bazele unei noi divizii, odată cu anul 2001 – Renault Sport Technologies. Aceasta urma să se ocupe și de echipa proprie de Formula 1, rezultatul fiind 2 titluri de campioană mondială (2005, 2006).
RST a inițiat în paralel și 2 competiții pentru monoposturi: formulele Renault 2.0 și 3.5, care au permis dezvoltarea unei serii de noi tehnologii competiționale, dar și formarea unor piloți care în 2010 sunt titularii unor echipe de Formula 1(Robert Kubica, Sebastian Vettel sau Jaime Alguersari). Din 2005 au luat startul și competițiile Clio Trophees și World Series by Renault.
În prezent
RST construiește pe lângă automobilele pentru competițiile proprii (ex. Clio Cup sau Megane Trophy) și mașini pentru rally – Clio R3 Acces/Maxi. Pe lângă toate acestea, există o ofertă tentantă și pentru utilizare stradală legală. Din oferta RST fac parte modelele Twingo RS, Clio RS și Megane RS, care reprezintă etaloane în clasele lor. În ceea ce privește poziționarea diviziei Renault Sport în cadrul companiei mamă, aceasta deține propriile echipe de proiectare și o unitate proprie de producție.
Astfel, deși produsele RS sunt dezvoltate pe o bază preluată de la modelele de mare serie, marea majoritate a subansamblurilor sunt proiectate și produse în cadrul departamentului. Pe bună dreptate se poate spune că sub același logo Renault, unele modele ascund doua mașini cu personalități total diferite. Cea de serie și cea care-a primit binecuvântarea RS.
Pentru a reînvia o marcă de prestigiu și pentru a oferi o tușă de exclusivitate modelelor RS, începând cu anul 2010, Renault a readus la viață marca Gordini, care se va concretiza în serii limitate pentru modelele amintite. Astfel că Renault dovedește, dacă mai era cazul, că-și respectă istoria competițională și că pune mare preț pe această divizie exclusivistă.
Radu Gurămultă