Primul membru al noii familii Discovery vine cu o nouă dinamică şi o versatilitate superioară oricărui rival. Test cu Discovery Sport în versiunea HSE cu motorul turbodiesel de 2,2 litri şi 190 CP.
Cu siguranţă, Discovery Sport sună mai bine decât Freelander 3 dar există şi alte justificări mai importante decât cea privind rezonanţa numelui. Discovery Sport este primul membru al noii generaţii Discovery de după separarea de Range Rover şi numele Discovery semnifică şi faptul că va avea până la şapte locuri la fel ca toate modelele Discovery dinaintea lui. De altfel, Discovery Sport este primul SUV de clasă medie care oferă o aranjare cu 5+2 locuri.
Prin design, versatilitate, aranjare a scaunelor, Discovery Sport se identifică ca un veritabil Land Rover conform noii filozofii a mărcii: familia Discovery pune accentul pe versatilitate, iar Range Rover pe lux. Noi am condus versiunea diesel de top de 2,2 litri şi 190 CP în echiparea HSE, mai luxoasă decât media segmentului.
Discovery Sport nu reprezintă doar un nume nou ci este şi o construcţie complet nouă. Caroseria monococă este construită din oţel de înaltă rezistenţă şi panouri din aluminiu, fiind mai rigidă şi mai uşoară decât înainte. Cu multe componente din aluminiu, suspensia multilink spate este complet nouă şi extrem de compactă în acelaşi timp permiţând amplasarea fără restricţii a celor două scaune suplimentare în portbagaj.
La primul contact cu maşina, aceasta pare mai mare decât Freelander, dar în realitate nu are decât 90 mm în plus la lungime în timp ce ampatamentul a crescut cu 81 mm. Este incredibil cum într-o lungime de numai 4,59 metri, mai mică decât a lui BMW X3 sau Audi Q5, Land Rover a reuşit să amplaseze şapte locuri, cele de pe primele două rânduri oferind mai mult loc decât la rivali. La echiparea HSE testată, segmentele 40/60% ale banchetei fracţionabile culisează înainte-înapoi pe o lungime de 160 mm (cea mai mare din clasă), oferind un spaţiu enorm la genunchi, comparabil cu cel din Range Rover când bancheta este mutată la maximum spre spate.
Accesul pe rândul al treilea este mai facil prin stânga, unde segmentul mai mare al banchetei culisează mai mult spre înainte. Scaunele din rândul al treilea sunt camuflate în podea şi spătarul lor se ridică la verticală printr-o singură mişcare. Scaunele full-size de pe rândul al treilea permit chiar şi şederea adulţilor, iar pentru copii sunt ideale chiar pe distanţe lungi. Însă sunt greu de utilizat pe distanţe lungi deoarece nu mai rămâne deloc spațiu pentru portbagaj. Există şi o soluţie de compromis: utilizarea a doar şase scaune cu spaţiul celui de-al şaptelea utilizat pentru bagaje. Foarte practic, spătarele banchetei din rândul al doilea se pot rabate electric de la două butoane din portbagaj.
Şi pentru că vorbeam de versatilitate, am identificat nu mai puţin de 3 prize de 12V şi cinci de 5V pentru alimentarea diverselor dispozitive mobile (se pot configura până la 4 prize de 12V şi şase de 5V). Una de 12V şi două de 5V sunt disponibile şi pentru pasagerii de pe rândul al treilea care vara nu suferă de căldură având climatizare separată (doar aer rece). Foarte practice sunt şi compartimentele de depozitare generoase de pe consola centrală şi cele din uşile faţă şi spate care au un volum record de 13,8 litri.
Scaunele faţă standard din echiparea HSE costă multe mii de euro la rivali pentru că la Discovery Sport au standard tapiţerie din piele Grained şi reglaj electric pe opt direcţii. Poziţia de condus este confortabilă şi scaunele ferme oferă o susţinere foarte bună, dar şi un confort de clasă la drum lung. Pasagerii din spate stau cu circa 5 cm mai sus, iar acesta poate fi un avantaj pentru copii care se bucură de o vizibilitate mai bună.
Complet nouă este şi planşa de bord. Cel mai mult ne-am bucurat de noul sistem multimedia cu ecran tactil de 8 inch. Land Rover a corectat aproape toate criticile referitoare la ergonomie. Pentru climatizare s-au preluat butoanele de la Jaguar F-Type cu afişaj pentru temperatură în interiorul butonului rotativ de reglaj şi există un bloc clasic de comenzi pentru climatizare foarte bine organizat. Un meniu pentru climatizare există şi în centrala multimedia.
Este ciudat însă că atunci când vrei să reglezi direcţia aerului din butonul clasic, nu se afişează nicăieri ce direcţie ai setat, acest buton nefiind conectat cu afişajul de pe ecranul touch-screen. Sistemul de navigaţie cu SD card standard din echiparea HSE reacţionează rapid, iar în sistemul multimedia se mai regăsesc şi submeniurile de afişare a stării sistemului 4×4, informaţii despre cât de economic ai condus sau posibilitatea schimbării luminii ambientale. Lăudabil, există şi meniu în limba română, însă câteva traduceri par făcute cu google translate. Valet parking a fost tradus cu toaletare. No way!
Ca şi la alte modele Jaguar şi Land Rover, a apărut faimosul buton rotativ pentru cutia automată de viteze şi nu lipseşte meniul Terrain Response. Land Rover nu îi mai acordă însă acestuia importanţa din trecut, în locul butonului rotativ apărând patru butoane discrete pentru suprafaţa de rulare: General, Grass/Gravel/Snow, Mud and Ruts şi Sand (Plus Dynamic dacă se comandă suspensia adaptivă Adaptive Dynamics la versiunile cu 5 locuri Si4 şi SD4).
Nu înseamnă că dacă butoanele pentru Terrain Response sunt mai mici Discovery Sport nu mai este la fel de capabil ca în trecut. Garda la sol este de 212 mm, cursa suspensiei de 340 mm este cu 60 mm mai mare decât a oricărui competitor din clasă, poate trece prin vaduri de apă de 600 mm (dispune opţional de sistemul Wade Sensing de la Range Rover Sport, care măsoară adâncimea vadului de apă) şi are cele mai mari unghiuri de trecere din segment (25/31/21 grade unghi de atac, ieşire, ventral).
Capabil şi versatil era şi fostul Freelander, dar pe şosea avea inerţie mare în viraje, iar cutia automată cu 6 trepte era lentă. Aici este marele progres înregistrat de noul Discovery Sport. Datorită noii punţi spate multilink şi noii direcţii electrice cu asistare variabilă, dar şi noii caroserii care nu este mai grea decât a vechiului model (1863 kg la SD4 automat cu 7 locuri), Discovery Sport este mult mai agil pe şosea, iar inerția în viraje este istorie. Sigur, nu are acea sportivitate agresivă a lui Audi Q5, spre exemplu, dar este mult mai polivalent pentru că oferă un compromis mai bun între sportivitate şi confort.
Confort de înaltă clasă
Excepţional este confortul la rulare. Discovery Sport rulează foarte confortabil şi silenţios pe pneurile de 235/55 încălţate pe jantele de 19 inch (1.277 euro opţional, standard jante de 18 inch la HSE). În virajele rapide se înclină moderat, iar direcţia oferă un feedback foarte bun şi este incisivă. Dacă se cuplează meniul de afişaj pentru sistemul 4×4, pe displayul de 8 inch apare o grafică foarte sugestivă care arată rata de transfer de cuplu spre spate al cuplajului Haldex la negocierea virajelor rapide. Prin interconectarea sistemului ESP cu cuplajul Haldex de nouă generaţie acum şi mai uşor cu 4 kg, se reduce mult efectul subvirator în viraje.
Un progres imens este şi noua cutie automată ZF cu nouă trepte. Deşi are trei trepte în plus faţă de cea cu şase trepte, este cu doar 6 mm mai lungă şi cântăreşte cu 7,5 kg mai puţin. Însă dincolo de specificaţiile tehnice, contează mai mult ce simte utilizatorul. Cutia schimbă extrem de lin şi reacţionează mult mai spontan la apăsarea kickdown-ului fără acea întârziere specifică vechii cutii. Iar cele nouă trepte sunt excelent etajate, fără a fi o distanţă prea mare între treptele a şaptea, a opta şi a noua. În plus, la viteza legală de autostradă de 130 km/h, în treapta a noua, turometrul arată numai 1.800 rpm, ceea ce favorizează consumul redus. Apoi, la retrogradarea în treapta a opta respectiv a şaptea, turometrul urcă cu numai 400 rpm, la aceeaşi viteză de 130 km/h, la 2.200 rpm, respectiv 2.600 rpm.
Păcat că transmisia nu are un buton Auto Hold care ar face mai practică utilizarea sistemului start&stop, nemaifiind nevoie să stai cu piciorul pe frână la semafor. Motorul de 2,2 litri de origine PSA este cunoscut de la vechea generaţie, dar a fost optimizat, iar noua cutie cu nouă trepte a contribuit la reducerea consumului. Land Rover anunţă un consum de 6,1 l/100 km, însă în practică consumul este în jur de 8l/100 km cu un maximum de 10-10,5 l/100 km în oraş chiar cu sistemul start/stop cuplat.
Cuplul sănătos de 420 Nm disponibil încă de la 1.750 rpm conferă multe rezerve atât pe şosea cât şi în off-road, fiind uşor de dozat. Land Rover a acordat o atenţie deosebită şi siguranţei active şi pasive. Este unul din puţinele SUV-uri cu airbag pentru pietoni şi dispune de un nou sistem de frânare automată de urgenţă care utilizează un sistem de camere stereo fiind operaţional între 5 şi 80 km/h. Până la 50 km/h poate evita coliziunile, iar până la 80 km/h poate reduce severitatea impactului. Nu lipsesc nici sistemele uzuale gen asistent de bandă, asistent unghi mort, sistem de stabilizare pentru rulotă sau sistem automat de parcare. În echiparea HSE, Discovery Sport este relativ scump, dar raportat la echipare este mai ieftin decât rivalii săi germani.
Verdict AutoExpert
Discovery Sport a ridicat versatilitatea şi polivalenţa la cote nemaîntâlnite. Şapte locuri într-un pachet compact de numai 4,59 metri nu mai oferă nimeni în segmentul premium. În plus, câştigul în materie de dinamică este imens, iar noua cutie automată cu 9 trepte conferă noi valenţe motorului turbodiesel de 2,2 litri. În echiparea HSE raportul preţ/dotări este mai atractiv decât la rivalii germani.Date tehnice | Land Rover Discovery Sport |
---|---|
Model | SD4 Auto. HSE |
Cilindree (cmc) | 2.179 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/3.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 420/1.750 |
Transmisie | automată, 9 trepte |
Tracțiune | integrală |
L/l/h (mm) | 4.589/1.910/1.724 |
Ampatament (mm) | 2.741 |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 1.863 |
Volum portbagaj (l) | nc |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Viteza maximă (km/h) | 189 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,3 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | 166 |
Preț (euro cu TVA) | 50.22 |