Când cumpărăm un automobil, piese de schimb pentru acesta sau alte echipamente trebue să cunoaştem perioada de garanţie şi condiţiile în care se acordă aceasta.
Perioada de garanţie
Garanţia minimă oferită prin lege de comercianţi pentru produsele de folosinţă îndelungată este un element extrem de important pe care trebuie să-l aveţi în vedere când vă cumpăraţi un astfel de produs. Garanţia minimă este diferenţiată în funcţie de clasa din care face parte produsul, astfel:
-18 luni pentru automobile (autoturisme, autocamioane, autobuze, microbuze, motociclete, motorete, scutere etc.) şi vehicule fără motor (rulote şi remorci, vehicule hipo, etc.);
-12 luni pentru aspiratoare, ventilatoare, scule electromecanice etc.;
-24 luni pentru lăzi frigorifice de voiaj, acumulatori auto;
-12 luni pentru aparate audio, video şi muzicale (radiocasetofoane auto, boxe audio etc.), pentru tehnică de calcul şi aparatură pentru comunicaţii (calculatoare, telefoane, antene de satelit, dispozitive antifurt, dispozitive de reperare prin satelit), pentru aparate de încălzit şi gătit cu combustibili gazoşi, lichizi sau solizi pentru voiaj (maşini de încălzit şi/sau de gătit, cazane sau boilere de încălzit apa, radiatoarele etc.), pentru mobilier din lemn;
-6 luni pentru anvelopele auto, moto, velo şi acumulatori moto.
Certificatul de garanţie
Pentru a evita situaţia în care cumpăraţi un produs fără certificat de garanţie sau cu un certificat de garanţie fals sau necorespunzător, descoperind ulterior că nu vă puteţi bucura de perioada de garanţie ce se acordă în asemenea cazuri, este bine să verificaţi cu atenţie dacă pe certificat există datele necesare produsului respectiv:
-Seria şi numărul certificatului de garanţie;
-Elementele de identificare ale produsului;
-Datele despre fabricant, distribuitor şi/sau vânzător;
-Marca şi modelul produsului, eventual seria acestuia;
-Seria facturii/contractului de vânzare- cumpărare a produsului;
-Data emiterii certificatului de garanţie;
-Declaraţia de conformitate a produsului;
-Termenul de garanţie ce se acordă;
Modalităţile de asigurare a garanţiei (referinţe la întreţinere, reparare, înlocuire), inclusiv denumirea şi adresa unităţii specializate cu care există încheiat contractul de service;
-Rubrici pentru evidenţa activităţilor de service prestate asupra produsului respectiv. În principiu, pe certifictul de garanţie se poate să nu fie înscrise toate datele menţionate mai sus, dar sunt obligatorii datele de identificare a produsului şi cele a unităţii ce va acorda service-ul.
Reclamaţi şi sesizări
Dacă sunteţi nemulţumiţi de calitatea autoturismului, pieselor de schimb sau accesoriilor achiziţionate, de modul în care au fost remediate deficienţele apărute în timpul termenului de garanţie, de comportarea agenţilor economici şi practicile acestora, de modul în care îşi respectă obligaţiile agenţii economici privind înlocuirea sau returnarea contravalorii pieselor şi componentelor care prezintă deficienţe de calitate, vă puteţi adresa organelor teritoriale ale Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului (A.P.C.).
Aveţi două posibilităţi: reclamaţie sau sesizare. Recalmaţia (care poate fi formulată numai în scris) se recomandă pentru cazurile când solicitaţi înlocuirea produsului sau restituirea contravalorii acestuia. Sesizarea poate fi verbală, atât telefonic, cât şi direct la unul dintre sediile OPC, sau în scris, şi se caracterizează prin absenţa unor revendicări materiale reprezentând informarea autorităţilor abilitate asupra unor produse sau servicii necorespunzătoare.
Potrivit legislaţiei actuale, dacă vă consideraţi prejudiciat în drepturile dumneavoastră de consumator puteţi acţiona în justiţie agenţii economici respectivi. Această situaţie este posibilă dacă reclamaţia dvs. nua fost rezolvată de A.P.C.