Audi Q2. Mini SUV premium este cea mai bună combinație de cuvinte prin care poate fi descris acest model. Test cu versiunea turbo de 1.4 litri și 150 CP S-Tronic.
Filme-teaser, fotografii spion, frânturi de imagini oficiale. Audi a făcut mare vâlvă în jurul celui mai mic crossover din oferta sa înainte de prezentarea oficială din primăvara lui 2016, de la Geneva. Rezultatul firesc a fost interesul crescut al întregii prese pentru Q2. Încă de la prezentarea primelor imagini și informații oficiale, un lucru era clar: mezinul din Ingolstadt nu miza pe șarmul discutabil al lui Nissan Juke, pe fluiditatea atent studiată a Mazdei CX-3,pestilul rotunjit al lui Mini Countryman și cu atât mai puțin pe prețul scăzut al lui Renault Captur. El expunea un nou concept în panoplia atât de diversificată a crossoverelor de buzunar: un desen musculos, cu muchii clar definite, suprafețe plane, dar complexe și dotări fără egal în segment. Desigur, toate au prețul lor: Q2 pornește de la 26.830 euro. Însă juniorul are atâtea opțiuni ieșite din comun disponibile, încât, dacă le selectați pe toate, prețul se poate dubla fără efort! Câți dintre rivali mai oferă însă display virtual de 12,3 inch pentru cadranele de bord, trapă panoramică acționată electric, tapițerie din piele integrală Finenappa și jante din aliaj ușor pe 19 inch?
Caracterul puternic este rapid evidențiat câteva elemente-cheie: calandrul față octogonal supradimensionat, plafonul descendent, desăvârșit de un mic eleron, montanții C lați și scunzi, vopsiți în contrast cu restul caroseriei și difuzorul aflat sub bara de protecție spate. Toate scot micuțul SUV din anonimat, creându-i o imagine de macho. În antiteză cu formele decis trasate, simple și puternice ale caroseriei, interiorul complex este un templu dedicat tehnologiei, dar surprinde cu o ergonomie tipic germană. Cum reușesc nemții să înghesuie atâtea butoane, informații și sisteme într-un spațiu atât de mic, fără a copleși șoferul ? În primul rând, folosind trei ecrane: unul central, de 7 inch, altul în spatele volanului, de 12.3 inch și un head-up display în formă de lamelă, care iese din bord. Ele își împart frățește, în funcție de diagonală și poziționare infornațiile afișate, astfel că șoferul este permanent informat despre parametrii mașinii. Trebuie însă precizat că a-ți personaliza informațiile afișate (în special pe ecranul Audi Virtual Cockpit ce găzduiește cadranele de bord) este un pas extrem de important. Altminteri, cantitatea de informație pe care Q3 o poate transmite este atât de mare, încât pur și simplu…este prea greu de procesat în timpul condusului. Însă odată ce acest pas este parcurs, șoferul se va simți precum un mic pilot de avion și va ști exact ce și unde să caute. Ergonomia comenzilor este pur și simplu debordantă: este practic imposibil să te încurci în butoane, chiar și cu ochii la șosea. Și ecranul tactil este bine așezat deasupra bordului, în zona de maximă vizibilitate, deși a nu-l integra în designul bordului nu mi s-a părut cea mai elegantă soluție, mai ales că nici nu este retractabil.
Însă nu numai tehnologia definește interiorul, ci și spațiul raportat la dimensiunile exterioare. Patru persoane de staturi medii (1,80 m) pot călători fără probleme de spațiu, iar cele din față chiar în depline condiții de confort. Pasagerii de pe banchetă vor resimți ceva disconfort din cauza suspensiei tari, însă nimic supărător, în cazul echipării cu roțile standard pe 17 inch. Totuși, la alegerea jantelor mai mari și a suspensiei sport, mai coborâte cu un centimetru, este posibil ca senzațiile să se amplifice, în special în oraș.De menționat este și lipsa cotierei centrale pentru locurile din spate și implicit a tunelului pentru transportat skiuri. Dacă spațiul în habitaclu este în zona superioară a segmentului, cei 405 litri ai portbagajului îl situează fix la jumătatea drumului dintre Juke și Captur. Rabatarea banchetei urcă volumul la 1.050 litri, însă nu asigură o suprafață plană decât dacă podeaua portbagajului este ridicată într-o poziție superioară.
Ceea ce frapează cu adevărat la mașină este însă dinamica. Indiferent dacă ne referim la rigiditatea șasiului, la reglajul suspensiei și al direcției sau la ansamblul motor-transmisie, pare că inginerii au avut drept unic scop fericirea șoferului. Totul începe în traficul urban, unde agregatul turbo de 1.4 litri și 150 CP este extrem de prompt în livrarea puterii către puntea față, via transmisiei excelente S-tronic, cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte. Dacă o veți poziționa în modul D, aceasta va schimba treptele la turații scăzute, de până la 2.000 rpm. Chiar și așa, consumul afișat nu scade sub 9 l/100 km în orele de vârf, decât cu mari eforturi. Cuplați modul sport al cutiei de viteze și, în schimbul relativei economii, veți primi plăcere pură: schimburi instantanee ale treptelor, turații mari, sunet sportiv. Și asta nu încheie spectacolul: folosind butonul ”drive select” aflat pe consola centrală, șoferul are posibilitatea să selecteze una dintre cele trei setări, Eficiency, Comfort și Dynamic, sau să lase computerul să decidă care se potrivește fiecărei situații, folosind modul Auto. Există și o a cincea opțiune, numită Individual, care permite reglarea separată a direcției, răspunsului motorului și a suspensiei adaptive opționale (pe care exemplarul testat n-a avut-o).
Cu toate setările la latura maximum sportivă, m-am bucurat din plin de agilitatea extremă a mașinii, sprijinită de puterea motorului, care se joacă cu cele 1.355 kg ale modelului (cu șofer), accelerând-o până la 100 km/h în doar 8,5 secunde. Strecuratul prin spații strâmte este facil, și asta doar pentru că mașina este foarte compactă, nu și datorită diametrului de bracaj de 11,1 metri. Q2 este mai scurt cu 20 de centimetri decât A3, dar păstrează ampatamentul neschimbat, fapt care spune multe despre abilitatea de a se insinua în cele mai scurte locuri de parcare. Păcat însă că montantul C lat fură un pic din vizibilitate, obligând șoferul să folosească din plin oglinzile laterale. Cei cu aptitudini mai puțin dezvoltate se pot baza însă pe sistemul de parcare automată pus la dispoziție de Audi.
Rularea pe drumuri naționale este o plăcere din toate punctele de vedere. În prima linie – direcția incisivă și extrem de comunicativă, frânele de primă clasă și suspensia setată sportiv. În plan secund – sistemul ESP calibrat excepțional, care nu sacrifică nicio secundă de distracție, ci supervizează din umbră stilul de conducere. Traducerea sună astfel: mașina are calități dinamice native atât de avansate, încât șoferul se simte de parcă arconduce un kart înălțat. Iar înălțimea nu împietează deloc asupra ținutei de drum, care se menține suverană pe traseele virajate. O parte din merit aparține platformei modulare MQB folosită de Q2. La curbele închise abordate în forță, prima care pierde aderența este fața, urmată de puntea semi independentă spate. Procesul se desfășoară însă extrem de predictibil, iar șoferul este în permanent control asupra mașinii. Deși îl controlează atent, sistemele electronice nu par a interveni în proces, pentru că în niciun moment nu se simte acest lucru. Senzația este extrem de distractivă, dar perfect controlată. Se poate chiar și mai bine: modelele de top pot fi echipate cu suspensie spate multilink și tracțiune integrală, fapt care adaugă un mic plus de aderență. Dar Q2 nu se simte bine numai pe viraje, ci și pe autostradă. Treapta a șaptea a transmisiei asigură un regim relaxat, cu 2.500 rpm la 130 km/h. Rezultatul este un confort acustic bun, fără zgomote de la motor, însă consumul este doar mediu: 7,2 l/100 km.
Referitor la capacitățile de rulare pe teren accidentat, nu sunt prea multe de spus. Exemplarul pe care l-am testat noi dispunea de tracțiune față, de aceea nu ne-am aventurat în atacarea porțiunilor dificile, ci ne-am mulțumit cu rularea pe drumuri forestiere. Marele atu al mașinii, garda la sol de 20 de centimetri, o ajută din plin pe astfel de drumuri, unde Q2 trece nestingherit peste pietre și denivelări mari.
Verdict AutoExpert
Audi aduce în clasa SUV-urilor mici un arsenal greu de contracarat: platformă MQB, display digital de 12,3 inch Audi Virtual Cockpit și motor turbo pe benzină de 150 CP, cuplat la transmisie cu dublu ambreiaj. Toate acestea au însă prețul lor. Dinamica este punctul forte al mașinii, care stă bine pe șosea și accelerează viguros în orice treaptă. Habitaclul găzduiește fără probleme patru persoane, dar confortul oferit de suspensia spate suferă puțin.- interior extrem de elaborat, foarte dotat și spațios
- direcție comunicativă, ținută de drum sigură, frâne excelente
- motor puternic și rafinat, transmisie extrem de promptă
- preț mare
- suspensie tare
DATE TEHNICE | Audi |
---|---|
Model | Q2 |
Cilindree (cmc) | 1.395 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/5.000-6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.500-3.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.191/1.794/1.508 |
Ampatament (mm) | 2.601 |
Volum portbagaj (l) | 405/1.050 |
Masă la gol (kg) | 1.280 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,5 |
Viteză maximă (km/h) | 212 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 6,3/4,6/5,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 119 |
Preț (euro cu TVA) | 32.531 |