BMW X2 este al treilea SUV-coupé al bavarezilor, fiind construit pe platforma modulară UKL utilizată şi la X1 şi Seria 2 Active Tourer. Cu un design adresat tinerei generaţii, BMW X2 mizează pe aceeaşi dinamică tradiţională mărcii. Primele impresii cu versiunea xDrive25d.
BMW este inventatorul SUV-urilor coupé, mai marile X6 (lansat în 2008) şi X4 (lansat în 2013) cunoscând un frumos succes de vânzări. Bavarezii coboară acum şi în clasa compactă şi pe baza platformei UKL de la X1 construiesc un rival pentru Range Rover Evoque.
Prezentat sub formă de concept foarte aproape de forma finală în toamna lui 2016 la Salonul de la Paris, BMW X2 vine cu un design şi proporţii atrăgătoare. X2 e la fel de lung ca Evoque, dar este cu 13,4 cm mai scund având o alură de crossover. Linia înaltă a caroseriei care urcă multe spre spate, geamurile relativ scunde, acoperişul plonjat spre spate care termină cu o lunetă mică şi puternic înclinată şi montantul spate foarte lat pe care tronează sigla BMW la fel ca la istoricele 2000 CS şi 3.0 CSL ne duc cu gândul mai mult la un coupé decât la un SUV. Şi în faţă impresionează noua grilă a radiatorului cu “rinichii” BMW mai laţi în zona inferioară decât în cea superioară şi trebuie să remarcăm şi noua culoare galvanic gold în premieră la BMW.
La modelul de test M Sport X elementele sportive se îmbină armonios cu cele preluate de la SUV-uri, cum este cazul, de exemplu, a celor două ţevi de eşapament de 90 mm în diametru şi a protecţiilor dreptunghiulare de la pasajele roţilor. La designul exterior al lui X2 se observă preocuparea BMW de a oferi ceva complet diferit faţă de abordarea clasică de până acum. Chiar dacă BMW nu avea o problemă cu vârsta medie ridicată a clienților cum s-a întâmplat la Mercedes înainte de apariția ultimei generații A-Class, era totuși nevoie de o nouă abordare de stil.
Deşi interiorul este derivat în mare măsură de la X1 şi o prea mare libertate de design nu era posibilă, BMW a încercat să îi dea lui X2 o notă mai elegantă şi să se îndepărteze de banalitatea interioarelor noii game com-
pacte. Astfel, în versiunea de top M Sport X – pardon – BMW nu le mai spune versiuni ci modele de sine stătătoare, interiorul este demn de maşini din clasele superioare având tapiţerie în combinaţie alcantara/textil microhexagonal cu cusături galbene contrastante şi consolă centrală, cotieră şi bord îmbrăcate în piele sintetică Sensatec de asemenea cu cusături contrastante galbene. Apoi, indicatoarele de bord afişate pe panoul de bord tip Black panel şi rama cromată de la displayul cu ecran extra lat de 8,8 inci al sistemului multimedia arată foarte premium. Totul perfect? Aproape pentru că, de exemplu, am remarcat lipsa unor covoraşe cauciucate la buzunarele din uşi şi cutia automată nu are buton AutoHold.
Am vorbit deja destul despre designul interior şi exterior dar acesta e un alt semn că BMW a acordat mai multă atenţie materialelor şi designului. Mai scund cu 7 cm decât X1, în X2 se stă puţin mai jos. Scaunele sport standard la M Sport X sunt excelent configurate oferind şi reglaj manual pentru lungimea şezutului, dar ca şi la X1 şi Seria 2 Active Tourer, spătarul este relativ îngust. Având acelaşi ampatament cu X1, de 2.760 mm, în spate, oferta de spaţiu este generoasă, fiind net superioară celei din Range Rover Evoque. Şi portbagajul este destul de mare pentru un SUV coupé având 470 litri, cu doar 35 litri mai mic decât la X1. Bancheta este fracţionabilă 40/20/40% şi prin rabaterea ei se creează o suprafaţă perfect plană de încărcare. În plus, cu scaunele standard se oferă opţiunea de rabatere a scaunului pasagerului faţă pentru încărcarea obiectelor lungi. Şi există şi un pachet de depozitare standard cu prize de 12V în consola centrală spate şi în portbagaj şi sertare de depozitare sub scaunele faţă.
La primul contact cu noul X2 am condus versiunea de top xDrive 25d M Sport X care vine standard cu transmisie automată cu 8 trepte. De altfel, toate cele trei modele disponibile la lansare – sDrive20i, xDrive20d şi xDrive 25d – sunt cuplate standard cu transmisie automată cu menţiunea că în sDrive 20i lucrează noua cutie automată cu dublu ambreiaj şi 7 trepte care a înlocuit vechea transmisie automată cu 6 trepte.
25d semnifică cel mai puternic motor diesel cu 4 cilindri de la BMW care dispune de supraalimentare dublă cu două turbine montate în serie. În acest fel se explică răspunsul foarte bun al motorului încă de la 1.500 rpm fără niciun gol turbo sesizabil datorită inerţiei reduse a micii turbine care intră rapid în funcţiune, dar şi răspunsul viguros în zona medie de turaţii când intră în joc şi cea de-a doua turbină, mai mare. Motorul este ajutat şi de etajarea excelentă a cutiei automate cu 8 trepte prezentă în versiunea Sport (154 euro) pe maşina de test. Motorul urcă liniar în ture conferind mare plăcere în conducere şi este destul de rafinat, dar la rece şi la accelerări mai viguroase este uşor zgomotos. Însă eficienţa lui este mai presus de orice, pe parcursul de test care a însumat 80% drumuri în afara oraşului înregistrând un consum excepţional de redus de numai 6,6 l/100 km.
Aşa cum am spus, X2 este un SUV-coupé, dar este mai mult coupé decât SUV. M Sport X vine standard cu suspensie M Sport care dispune de arcuri şi amortizoare mai tari şi o gardă la sol mai joasă. Opţional, se poate comanda chiar şi suspensie adaptivă care mai coboară garda la sol cu încă 10 mm (513 euro). La M Sport X sunt standard jantele de 19 inci dar maşina de test era încălţată cu pneuri de iarnă montate pe jante de 18 inci. Chiar şi fără suspensia adaptivă, confortul la rulare este de înaltă clasă. Pe asfalt cariat se simte puţin tăria suspensiei dar amortizarea denivelărilor scurte este exemplară.
Cu trenul de rulare adaptiv cu modurile Eco, Comfort şi Sport care reglează răspunsul motorului, direcţiei şi cutiei, X2 se conduce docil pe modul Comfort şi incisiv pe modul Sport. Dăm doar o cifră. Cu numai 1.660 kg la gol, X2 xDrive 25d este cu peste 200 kg mai uşor decât Range Rover Evoque echipat cu motorul biturbo diesel similar. X2 se simte uşor iar direcţia M Sport, standard la M Sport X, răspunde spontan la schimbările de direcţie pe modul Sport. X2 este mai agil şi mai incitant la condus decât rivalul său de la Range Rover şi aici decisivă nu este doar masa ci şi reglajul sistemului de tracţiune integrală care oferă un comportament foarte echilibrat reducând foarte mult efectul subvirator. Am spus-o cu ocazia mai multor teste cu noile modele BMW construite pe platforma UKL. Sistemul xDrive nu este destinat neapărat pentru off-road ci în primul rând îmbunătăţeşte substanţial dinamica pe şosea. Deşi este un sistem derivat din tracţiune faţă, nu dă niciun moment impresia asta, având acelaşi comportament ca un sistem 4×4 derivat dintr-o tracţiune spate.
Modelul de top X2 xDrive25d
M Sport X costă destul de mult, prețul începând de la 50.099 euro. Din aceștia, 6.604 euro înseamnă dotarea M Sport X care aduce foarte multe echipamente în standard. Însă față de X1 creșterea de preț este moderată, fiind de numai 1.309 euro. Pentru noul stil BMW diferența merită plătită.
- Diesel bi-turbo cu cuplu omniprezentIInterior elegant la M Sport XIDotare foarte bună la M Sport XIxDrive conferă o dinamică foarte bunăIAgilitate foarte bună și masă redusăIConsum redusIIScaune cu spătar relativ îngustIMotor ușor zgomotos în anumite momente
Verdict AutoExpert
X2 este un BMW la fel de incisiv și de agil conform tradiției mărcii, dar vine cu un stil nou, mai atrăgător, nu doar pentru tânăra generație: materiale mai bune, combinații mai elegante și un design exterior mai agresiv, mai apropiat de un coupé decât de un SUV. Inventatorul SUV-urilor coupé a construit un model extrem de reușit care nu se remarcă doar prin calitățile rutiere ci va întoarce și multe capete pe stradă.DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | X2 xDrive25d M Sport X |
Motor/ nr. cilindri | L4, bi-turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 231/4.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 450/1.500-3.000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.360/1.824/1.526 |
Ampatament (mm) | 2.76 |
Volum portbagaj (l) | 470-1.355 |
Masă la gol (kg) | 1.66 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,7 |
Viteză maximă (km/h) | 237 |
Consum mixt | |
(l/100 km) | 5,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 133 |
Preț (euro cu TVA) | 50.099 |