Pentru un trai în siguranță, fiecare dintre noi ar trebui să urmeze câteva reguli simple: să-și deschidă un cont într-o bancă elvețiană, să mănânce legume și fructe și să-și cumpere o Kia Sorento. Test cu versiunea de top, 2.2 DSL Cosmo AT 4×4.
Indestructibil: acest cuvânt descrie cel mai bine SUV-ul mare din oferta coreenilor. Mai ales acum, după facelift, când a primit o infuzie de sisteme de siguranță și asistență, grupate sub numele de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Printre ele, nou apărutele funcții de alertă la oboseală, de asistență la menținerea benzii de rulare, faza lungă automată și farurile LED cu iluminare dinamică pe viraje (disponibile în Pachet Top), care îl transformă pe Sorento într-unul dintre cele mai sigure SUV-uri mari de pe piață.
Adăugați-le celor deja existente, precum pilot automat adaptiv (774 euro) și frânare autonomă de urgență (201 euro) cu care era echipat exemplarul nostru și veți înțelege că, în timpul testului, Sorento a rulat semi-autonom pe drumurile naționale cu două benzi.
Călătoriile au devenit mult mai relaxante decât cu precedenta versiune și datorită noii transmisii automate cu 8 trepte dezvoltată „in house” de Kia, ce înglobează nu mai puțin de 143 de noi tehnologii patentate, care o ajută să schimbe evident mai rapid și mai lin decât fosta cutie cu 6 rapoarte. Este un progres clar mai ales în oraș, unde, în modul ECO transmisia schimbă frecvent la 1.900 rpm, favorizând un consum scăzut, raportat la greutatea de aproape 1,9 tone: într-un trafic de ora 8.30 în București, consumul afișat a fost de 11 l/100 km.
La drum întins, cele două viteze în plus asigură un rulaj mai relaxat, regimul la 130 km/h în treapta a opta fiind de 2.000 rpm. După un rulaj extraurban de peste 150 km, am obținut un consum de 6,5 l/100 km. Oficial, emisiile au scăzut, odată cu faceliftul, de la 172 g/km CO2 la 159 g/km CO2. Ca și până acum, au rămas cele trei moduri de rulare Comfort, Eco și Sport, care modulează răspunsul transmisiei și gradul de asistare a direcției, însă a apărut odată cu noua transmisie un al patrulea mod, numit Smart. Acesta „citește” stilul de conducere al șoferului, viteza și tipul traseului și „jonglează” cu celelalte trei programe, oferind cea mai bună experiență de conducere.
Motorul a rămas același cunoscut diesel de 2,2 litri și 200 CP, cu timbru tipic de diesel la relanti, dar suficient de puternic pentru a accelera până la 100 km/h sub 10 secunde. Interiorul, în schimb, a primit materiale moi pe o mai mare suprafață, display separat pentru climatizare (până acum, informațiile erau afișate pe ecranul principal al sistemului multimedia) și un sistem de sunet Harman/Kardon de 640 W, cu 10 difuzoare și subwoofer de 20 cm diametru, disponibil opțional pentru 464 euro.
Nou este și sistemul de infotainment care, deși a păstrat aproape neschimbate meniurile, a primit un ecran tactil de 8 inci, față de cel anterior de 7 inci. Volanul are patru brațe (trei la fosta generație) și găzduiește două seturi de butoane mai aspectuoase. Toate acestea adaugă un aer premium indiscutabil noii versiuni a SUV-ului. Se poate și mai bine: exemplarul nostru este echipat cu tapițerie din piele neagră (696 euro), dar puteți opta pentru tapițeria din piele maro sau gri deschis (+155 euro), adăugând o tușă de culoare habitaclului.
Pe principiul „ce e bun nu trebuie schimbat”, coreenii nu s-au atins de modularitatea absolut impresionantă: cele două segmente ale banchetei glisează individual, spătarul se rabatează 40/20/40% standard folosind fie butoanele din portbagaj, fie clapele din habitaclu și, în plus, se înclină într-o mulțime de pași (am pierdut numărătoarea la 7), transformându-se inclusiv în șezlong, prin înclinarea extremă a spătarului.
Pasagerii de pe banchetă călătoresc în condiții regești de spațiu și primesc o podea plată, în pofida prezenței arborelui cardanic. În plus, puteți opta pentru încă două locuri pliabile în podeaua portbagajului, care pot transporta pe distanțe scurte și medii chiar și persoane de 1,80 m! Exemplarul nostru nu le-a avut, însă configurația cu 5 locuri oferă un portbagaj uriaș, de 660-1.732 litri!
Toate acestea vin „ambalate” într-un exterior revizuit, cu bare de protecție restilizate, calandru „tiger nose” și jante redesenate, iar gama cromatică a primit două noi nuanțe: Rich Espresso și Gravity Blue. Noul Sorento pornește de la 33.612 euro (2.4 GDI Nova AT 4×2), dar varianta testată de noi, 2.2 DSL Cosmo AT 4×4, costă 39.538 euro.
- Spațiu interior și portbagaj uriașeISisteme de asistență completeIPreț bun raportat la ofertăIConsum și performanțe ameliorateIIRuliu mare pe virajeIDirecție cu feedback scăzut
Model | Sorento 2.2 DSL |
---|---|
Cosmo AT 4x4 | |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.199 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 200/3.800 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 450/1.750-2.750 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.800/1.890/1.685 |
Ampatament (mm) | 2.780 |
Masă la gol (kg) | 1.896 |
Volum portbagaj (l) | 660-1.732 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,6 |
Viteză maximă (km/h) | 203 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 7,3/6,0/6,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 178 |
Preț (euro cu TVA) | 39.538 |