Kia reacționează rapid și înlocuiește minivanul Venga cu un SUV de clasă mică. Noul Stonic intră în segmentul cu cea mai rapidă creștere din Europa. Primele impresii despre Kia Stonic 1.0 T-GDI Trend.
Cu 1,44 milioane unități vândute în 2016 și o creștere de 16% față de 2015, segmentul SUV-urilor de clasă mică înregistrează cea mai mare creștere dintre toate segmentele de piață. Concernul Hyundai-Kia s-a înscris rapid în această cursă cu două modele Hyundai Kona-Kia Stonic poziționate diferit. Stonic are prețuri mai atractive în timp ce Kona este poziționat mai sus și dispune la una din versiuni și de tracțiune integrală, indisponibilă la Stonic. Tracțiunea integrală nu are însă vreun rol în acest segment, liderii clasei Renault Captur și Peugeot 2008 neavând tracțiune integrală, doar 8% din modelele acestei clase având 4×4.
Stonic este construit pe aceeași platformă nouă pe care se bazează și Rio și care utilizează oțel de înaltă rezistență în proporție de 51%. Cu 4.140 mm lungime, 1.760 mm lățime și numai 1.520 mm înălțime, Stonic este cu 70 mm mai înalt decât Rio în timp ce garda la sol de 183 mm este cu 42 mm mai mare.
La primul contact cu mașina, Stonic arată mai mult ca un crossover și nu ca un SUV veritabil pentru că înălțimea lui de 1.520 mm este cea mai mică din clasă, fiind cu 15 mm, respectiv 36 mm mai redusă decât la Mazda CX-3 și Renault Captur. Însă în spate este loc mult la cap și nici persoanele înalte de 1,80 metri nu se pot plânge de lipsă de spațiu. Având același ampatament cu Rio, de 2.580 mm, Stonic se bucură de același spațiu generos la genunchi care este printre cele mai mari din segment. Bancheta este fracționabilă 40/60%, iar prin rabaterea ei volumul portbagajului crește de la 352 la 1.155 litri (332-1.135 litri cu roată de rezervă temporară prezentă pe mașina de test). Pentru a obține o suprafață plană de încărcare merită să bifați opțiunea pentru podeaua mobilă care costă numai 15 euro. Volmul de 332 litri este decent, fiind puțin mai mic decât cel al referinței Captur (377 litri) care beneficiază și de banchetă culisantă.
Deși nu are tracțiune integrală, Stonic este bine pregătită pentru asaltul drumurilor neasfaltate. Garda la sol de 183 mm și protecțiile din plastic negru la pasajele roților și praguri permit parcurgerea fără griji a drumurilor de macadam.
Planșa de bord este curată și clară, fiind similară cu cea de la Rio. Chiar și în această clasă de prețuri populare, sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inci este standard la ambele echipări, versiunea cu navigație costând extra 956 euro la Urban și 678 euro la Trend. Aerul condiționat manual e standard, clima automată costând extra la Trend 108 euro. Destul de rar în segment, se oferă volan încălzit opțional pentru 46 euro.
Stonic vine cu o gamă de patru motorizări: trei pe benzină dintre care două aspirate (1.2/84 CP și 1.4/100 CP cunoscute de la Rio și Cee’d) șI unul turbo (1.0 T-GDI/120 CP) și un turbodiesel de 1,6 litri și 110 CP. Acestea sunt combinate cu două niveluri de echipare Urban și Trend care se diferențiază și visual. Urban are o grila superioară gri cu striuri în timp ce la Trend grila superioară este negru lucioasă.
Noi am condus noul turbo modern 1.0 T-GDI Trend care livrează 120 CP la Stonic față de 100 CP la Rio. Față de prima apariție a acestuia în Hyundai i20 Active, motorul a fost optimizat și doar la relanti se simt ușoare vibrații care dispar la plecarea din loc. Apoi, la accelerări nu se aude zgomotul tipic unui 3 cilindri și motorul funcționează rotund. Urcă ușor în ture și este foarte vioi. Motorul turbo livrează cuplul maxim încă de la 1.500 rpm însă acesta se simte efectiv de pe la 1.800 rpm, este foarte plăcut de utilizat de oraș și răspunde prompt la apăsarea pedalei de accelerație. Consumul de 5l/100 km este cam optimist pentru că valorile reale sunt undeva între 7,5 și 8l/100 km.
Cu o masă declarată de 1.185 kg, Stonic 1.0 T-GDI este aproape la fel de ușor ca un hatch de clasă mică și acest lucru se simte la condus. Împreună cu direcția excelent calibrată, Stonic este extrem de agilă și de plăcută la condus și poziția de condus joasă ca într-un autoturism contribuie la plăcerea conducerii. Trenul de rulare este reglat ușor mai moale, absorbind foarte bine iregularitățile drumului și fiind confortabil pe macadam dar în același timp pe viraje ruliul este moderat.
Stonic este poziționat foarte bine față de rivalul casei Hyundai Kona, versiunea 1.0 T-GDI Trend testate fiind cu 2.278 euro mai ieftină decât oferta specială Kona Highway 1.0 T-GDI echipată cu același motor și un nivel comparabil de echipare. Chiar dacă adăugăm la Stonic cele câteva opționale care sunt standard la Kona Highway cum sunt jantele de aliaj, geamurile spate electrice, pilotul automat, senzorii de parcare spatre sau camera de marșarier, Stonic tot rămâne mai ieftin cu circa 1.000 de euro. La ora când apar aceste rânduri, este disponibilă și caroseria vopsită în două culori, cu o nuanță separată pentru montantul față și acoperiș (510 euro extra), fiind posibile 20 de combinați de culori.
Test Kia Stonic 1.6 DSL
Pentru cine dorește mai mult cuplu și un consum mai redus, Stonic are și o versiune diesel de 1,6 litri și 110 CP. Pentru 1.400 euro în plus la aceeași echipare, Kia oferă versiunea diesel de 1,6 litri și 110 CP. Cu un cuplu maxim de 260 Nm față de 172 Nm la 1.0 T-GDI, reprizele sunt puțin mai bune însă benzina accelerează cu 1 secundă mai repede până la 100 km/h. În schimb, 1.6 DSL promite un consum de 4,2 l/100 km care în realitate ajunge în jurul a 6 l/100 km , fiind mai economic decât benzina cu 1,5-2l/100 km. Dieselul de 1,6 litri este destul de rafinat și trage de jos, fiind mai în vână decât benzina în plaja de 1.500-1.800 rpm. Este cuplat cu aceeași cutie manuală cu 6 trepte ca și motorul pe benzină.
De asemenea, trenul de rulare este reglat mai ferm la diesel decât la benzină și se resimt ușor trecerile peste denivelările scurte.
Verdict AutoExpert
Kia intră în cel mai disputat segment din Europa cu un crossover ușor, agil și plăcut în conducere, având un design stilat și un spațiu interior generos. Prețurile atractive sunt un alt atu important în lupta cu numeroșii săi rivali.- Spațiu interior generos
- Preț atractiv
- T-GDI vioi și potent
- Manevrabilitate și agilitate foarte bune
- Poziție de condus joasă
- Consum relativ ridicat la 1.0 T-GDI
- Listă lungă de opționale
DATE TEHNICE | Kia Stonic | |
---|---|---|
Model | 1.0 T-GDI | 1.6 DSL |
Motor/ nr. cilindri | L3, turbo | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 998 | 1.582 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 120/6.000 | 110/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 172/1.500-4.000 | 260/1.500-2.750 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală | |
L/l/h (mm) | 4.140/1.760/1.520 | |
Ampatament (mm) | 2.580 | |
Volum portbagaj (l) | 352-1.155 (332-1.135)* | |
Masă la gol (kg) | 1.185 | 1.255 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,3 | 11,3 |
Viteză maximă (km/h) | 184 | 175 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 6,0/4,5/5,0 | 4,9/3,8/4,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 115 | 109 |
Preț (euro cu TVA) | 15.411/16.017** | 16.827/17.434** |
* Valorile din paranteze sunt pentru roata de rezerv? temporar?; ** pre?urile corespund versiunilor Urban, respectiv Trend |