După ce, în 2008, am asistat la debutul francezilor în segmentul SUV-urilor de clasă medie, acum stăm față în față cu a doua generație Koleos. Misiunea ei: să atragă cât mai mulți clienți într-un segment în care vânzările au explodat. Test cu versiunea de top Koleos 2.0 dCi 175 AWD X-Tronic Intens.
Pare că noul Koleos a venit pe lume cu doi jokeri în mânecă. Cum altfel pot fi privite creșterea de 33% a vânzărilor în segmentul SUV-urilor medii, în prima jumătate a anului 2017 și succesul pe care îl au frații mai mici, Captur și Kadjar, în cele două clase în care concurează? Nici că se putea un context mai bun pentru Koleos! Francezii nu l-au adus din senin, ci tatonează piața încă din anul 2000, când au prezentat la Salonul Auto de la Geneva primul concept-car care i-a purtat numele. Au repetat isprava la Paris, în 2006, iar în anul următor au lansat pe piață prima generație, ieșită din penița lui Patrick Le Quement. Primul Koleos a avut o viață zbuciumată, fiind retras din oferta Renault pentru Regatul Unit în 2010, din cauza vânzărilor slabe și introdusă anul următor în oferta pentru India, unde a avut un succes fulminant. Între timp – modelul a părăsit oferta Renault fără să-și aștepte moștenitorul, dar în 2016 a apărut noul model, care promite să puncteze bine pe toate piețele, pentru că are atuuri de necontestat.
Primul dintre ele – platforma CMF și mai bine de 60% din piese provenite de la Nissan X-Trail. Acestea reprezintă o garanție evidentă a robusteții, fiabilității și comportamentului bun în regim off-road. Este, însă, noul Koleos un X-Trail? Cel puțin la prima vedere – nu. Exteriorul are mai degrabă legătură cu surorile Espace și Talisman, iar asta nu este o coincidență, pentru că toate cele trei modele au fost desenate de același Alexis Martot: farurile se prelungesc în jos cu luminile de zi în forma literei C, iar stopurile au semnătura luminoasă lungă, tipică modelelor cu rombul pe calandru. Singurul lucru care mai aduce cu X-Trail este ampatamentul de 271 cm. Impresia de autovehicul impozant se păstrează și la interior, unde francezii s-au străduit să creeze un adevărat lounge. Intru fără mișcări de contorsionist, pentru că ușile se deschid la 70 de grade, și descopăr o atmosferă selectă, cu scaune masive, bine profilate, reglabile electric,cu materiale de primă clasă și sistem de sunet Bose cu 13 difuzoare (dar fără CD player pe lista de opțiuni).
Stau ca într-un SUV pursânge, la 63 cm de șosea, de aceea vizibilitatea este foarte bună. Doar cei doi montanți groși ai parbrizului și oglinzile laterale masive îmi obturează puțin câmpul vizual. Manevrele de parcare sunt simplificate de camera video pentru marșarier și, mai mult, mă pot baza pe sistemul automat de parcare, disponibil standard la versiunea Intense. Văd obstacolele extrem de bine, pentru că imaginile sunt afișate pe display-ul central tactil de 8,7 inci, poziționat vertical în ton cu cele mai noi tendințe ale constructorului. Mă bucur de meniurile intuitiv dispuse și mai ales de comenzile rapide pentru climatizare păstrate de designeri la baza ecranului. La fel de high-tech este și display-ul configurabil de 7 inci din centrul instrumentarului de bord: pot să aleg atât una dintre cele patru configurații, cât și una dintre cele cinci culori de afișare. Cel mai important, însă – îmi găsesc foarte ușor o poziție comodă la volan, pentru că și cotiera centrală se reglează longitudinal și pe înălțime, iar tetiera poate fi profilată în jurul capului. Fapt îmbucurător: și spațiul pe banchetă este uriaș. Pasagerii urcă ușor, pentru că ușa se deschide larg, la 77 de grade, și, chiar și cu scaunul reglat maxim în spate – tot mai primesc 18 cm pentru genunchi.În condiții normale, libertatea de mișcare a genunchilor este de 37 cm, cu 4 cm peste modelul precedent. Coborârea cotierei aduce la lumină cele două suporturi pentru pahare și butoanele pentru încălzirea electrică a banchetei. Podeaua este aproape plată, la fel ca și bancheta, de aceea pot călători și trei persoane fără probleme.Nu există însă rulouri pentru geamurile laterale nici opțional. Deschid portbagajul plimbând piciorul pe sub bara de protecție și – surpriză: nu întâlnesc două locuri suplimentare, ca la Peugeot 5008 și Skoda Kodiaq, pentru că Renault a decis să păstreze doar configurația cu cinci locuri, lăsând versiunea cu 7 locuri exclusiv în seama lui Espace. În schimb, primesc 498 litri pentru bagaje, și îi pot extinde la 1.706 rabatând spătarul fracționat de la clapetele din portbagaj sau de pe spătar. Spătarul nu se rabatează 40/20/40%, ci doar 33/66%, de aceea nu pot transporta obiecte lungi simultan cu folosirea celor două locuri. Podeaua dublă este articulată, iar sub ea se află un organizator din polistiren cu spațiu suficient pentru stocarea obiectelor mici. Îndepărtarea sa este puțin inconfortabilă, dar absolut necesară dacă faceți pană: roata de rezervă de află dedesubt. Podeaua este plată, dar rabatarea banchetei formează un prag mic. În plus, marginea de încărcare situată la înălțimea de 77 cm este prețul pe care trebuie să-l plătesc pentru că am ales un SUV atât de impunător.
Cum se simte în mișcare noul Koleos? Extrem de confortabil. Suspensia, mai ales cea de pe puntea spate, absoarbe remarcabil denivelările scurte din oraș și tot ce i se poate reproșa este faptul că lucrează puțin cam zgomotos. În regim urban, motorul este silențios, iar transmisia cu variație continuă funcționează lin, întregind senzația de confort. Și frânele sunt fine și ușor de dozat, iar direcția cu demultiplicare mare (3 ture de volan) pare potrivită pentru off-road și, în plus, este mai puțin servo-asistată decât la alte SUV-uri (2 kg forță de acționare a volanului). Consumul urban de 9,5 l/100 km rezultat este cam mare pentru acest segment. În afara orașului, suspensia confortabilă înghite bine și denivelările lungi, dar relevă un ruliu relativ pronunțat pe virajele rapide, accentuat și de anvelopele….. Acolo, chiar și cu selectorul tracțiunii integrale în modul Auto, mașina manifestă un caracter subvirator, ușor de corectat prin eliberarea accelerației. Motorul trage foarte bine, însă devine cam zgomotos la turații ridicate. Nu există padele pentru schimbat cele șapte trepte simulate ale transmisiei, dar maneta schimbătorului poate fi trasă spre stânga, cutia intrând în modul Manual: se urcă în trepte trăgând spre înapoi și se retrogradează împingând spre înainte, în cel mai intuitiv mod.Nu trebuie să ne așteptăm însă la schimburi prompte de viteze: în final, rămâne un CVT, ce-i drept, foarte bun. Direcția nu oferă un feedback sesizabil, dar nici nu transmite șocuri în volan, iar frânele atât de apreciate în oraș se luptă puțin cu cele aproape două tone ale mașinii. Să ținem cont, însă, că este un SUV de clasă medie, nu un hot-hatch. Consumul pe drum național se stablizează la 7,8 l/100 km.
În regim offroad, garda la sol de 210 mm combinată cu consolele scurte (930 mm pe față și 1.038 mm pe spate) asigură unghiuri de atac și degajare de 19, respectiv 26 grade, suficiente pentru un comportament decent. Pot selecta între tracțiune față (2WD), tracțiune integrală, lăsând sistemului libertatea de a alege cât cuplu transmite fiecărei punți (Auto) sau pot bloca diferențialul central, pentru a împărți în mode egal cuplul între cele două punți (Lock). Totul de la un singur buton, aflat în stânga volanului. Din păcate, sistemul Hill Descent Control nu este oferit nici măcar opțional.