După ce a declanșat fenomenul crossoverelor provenite din break-urile de lux, Volvo menține focul aprins lansând o nouă generație V90 Cross Country. Test cu versiunea D5 AWD.
Suedezii au schimbat modelul, dar au păstrat rețeta: la 20 de ani de la lansarea lui V70 XC, impunătorul V90 Cross Country revine cu scopul de a-i înfrunta pe proaspeții Mercedes-Benz Clasa E All Terrain și Audi A6 Allroad. La o primă privire aruncată pe fișa tehnică a celor trei modele, marele suedez punctează la (probabil) cel mai important capitol în cazul unei astfel de mașini: garda la sol, de 21 cm, este superioară cu 2,5 cm celei afișate de Audi și cu 5,4 cm celei a rivalului din Stuttgart. Altfel spus, acolo unde rivalele se opresc, V90 CC continuă să înainteze. Rezultatul se simte inclusiv în oraș, unde suedezul este campion la urcatul bordurilor. Contribuie și anvelopele cu flanc înalt Michelin Latitude Sport 3 cu dimensiunea 235/50 R19, care atenuează diametrul mare al jantelor, amortizând excelent șocurile puternice.
Instalat comod pe scaunul șoferului, remarc din prima clipă vizibilitatea mai bună decât la V90, datorată înălțimii de 52,5 cm de la sol (+6,5 cm), însă deși retrovizoarele masive mă ajută să înțeleg perfect ce se întâmplă în spate, îmi obturează câmpul vizual spre zonele din lateral-față. În rest – numai de bine: în pofida celor aproape 5 metri lungime, senzorii de parcare și camera de marșarier disponibile standard mă ajută din plin, iar sistemul automat de parcare ce poate fi comandat opțional pentru 780 euro face toată treaba.
Nu uit că trebuie să mișc aproape două tone, de aceea îi iert consumul urban de 9 l/100 km pe care mi l-a afișat după 40 km. Accelerările de la semafor sunt însă surprinzător de rapide, iar suspensia lucrează silențios și amortizează bine denivelările scurte.Deși vine standard cu suspensie convențională,exemplarul nostru este dotat cu suspensie adaptivă Four-C, și suspensie pneumatică spate, disponibile opțional pentru 1.964 euro.
La ieșirea din oraș descopăr același propulsor puternic și foarte silențios, singurele momente când îl aud mai clar fiind în accelerare maximă. Pe drum național înregistrez un consum onorabil, de aproximativ 6 l/100 km.Explicația consumului extraurban mic este că, în condiții normale, cuplul este transmis doar roților din față, pentru eficiență. Doar atunci când aderența scade, sistemul de tracțiune integrală similar cu cel de pe XC90 și dotat cu un cuplaj Borg Warner ajuns la a cincea generație, distribuie până la 70% din cuplu roților spate.
Transmisia automată cu 8 trepte schimbă lin și menține motorul la regimuri joase în majoritatea condițiilor de trafic. Comportamentul pe viraje este sigur, dar centrul de greutate ridicat îl plasează mai degrabă în zona SUV-urilor, pentru că ruliul pe virajele rapide este clar mai prezent decât în cazul lui V90. Sigur, există și modul Sport, care întărește suspensia, crește sensibilitatea accelerației și scade asistența servodirecției, îmbunătățind ținuta de drum, însă nu se portivește bine cu caracterul mașinii. Oricum, cine cumpără un astfel de model pentru a doborî recorduri?
Îl poate cumpăra, eventual, pentru a străbate drumuri forestiere, caz în care proprietarul va primi un autoturism extrem de capabil și bine adaptat. Poate să comute în modul Off Road, proaspăt apărut în meniu, care activează asistența la coborârea pantelor și adaptează reglajele sistemelor ESP și ABS pentru drumuri grele. Îl ajută din plin suspensia, care filtrează excepțional denivelările, dar și garda mare la sol, care îl scutește de bătăi de cap. Direcția este precisă și nu transmite șocuri în volan, însă nu se dovedește foarte comunicativă.
O altă bilă albă este motorul diesel de top. Să scoți 235 CP dintr-un diesel de doar 2 litri, nu este neapărat o performanță inaccesibilă, însă a-l menține atât de rafinat și plăcut la condus este o realizare! Nimic nu este întâmplător: pentru a elimina golul turbo, inginerii au dotat motorul cu un sistem care stochează aer sub presiune și în eliberează în turbină, atunci când accelerația este apăsată. Este o inovație care se simte, pentru că răspunsul la accelerare este imediat, iar plăcerea la volan crește.
Cei 480 Nm sunt dezvoltați liniar, dar lupta cu masa mare a mașinii nu creează senzații sportive, ci mai degrabă accelerează mașina susținut, fapt care dă încredere în depășiri. Pe autostradă nu face zgomot, profitând mai ales de antifonarea excepțională a habitaclului, și îi sunt suficienți 7 l /100 km. Evident, celelalte catacteristici au rămas comune cu ale versiunii break din care provine: același spațiu interior vast,înnobilat cu materiale fine și sunet Bowers & Wilkins,același portbagaj de 560-1.526 litri și aceeași senzație de confort care continuă să mă bucure de fiecare dată când conduc un model din seria 90.
Verdict AutoExpert
V90 Cross Country nu este doar o declarație de stil, precum Mercedes-Benz Clasa E All Terrain, ci un adevărat SUV. Garda la sol, de 21 cm și tracțiunea integrală disponibilă pe toate variantele confirmă acest lucru. Rămâne la fel de luxos și de spațios precum V90, dar câștigă confort și, mai ales, versatilitate. Este însă mai puțin incisiv, din cauza centrului înalt de greutate.- Gardă la sol mare
- Confort excelent al suspensiei
- Spațiu interior imens
- Motor puternic și prompt la accelerare
- Ținută de drum mai slabă decât la break
- Consum oarecum mare
DATE TEHNICE | Volvo V90 |
---|---|
Model | Cross Country D5 AWD |
Motor/nr.cilindri | L4, bi-turbodiesel |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 235/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 480/1.750-2.250 |
Transmisie | integrală permanentă |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h | 4.939/1.903/1.543 |
Ampatament (mm) | 2.941 |
Volum portbagaj (l) | 560-1.526 |
Masă la gol (kg) | 1.966 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum mediu (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 176 |
Preț (euro cu TVA) | 63.483 |