Într-una dintre puținele inițiative care vizează îmbunătățirea abilităților șoferilor în trafic ca metodă de reducere a accidentelor Universitatea Politehnica București (UPB) și Romania Driving Experience au anunțat proiectul de conducere defensivă Driving Hero dedicat tuturor șoferilor amatori, nu doar studenților.
Romania Driving Experience și Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București, prin Facultatea de Transporturi, au anunțat startul proiectului Driving Hero – primul și singurul „bootcamp” de conducere defensivă din România pentru șoferi amatori.
Parteneriatul dintre Romania Driving Experience și Politehnica București vizează dezvoltarea abilităților la volan pentru generațiile tinere de șoferi auto, având în centru conducerea defensivă ca soluție primordială pentru un viitor cu zero accidente.
Potrivit celui mai recent raport OMS (martie 2022), România este în continuare campioana Europei, cu 86 de decese din accidente rutiere la milionul de locuitori, versus media UE de 46 decese. Mai mult, suntem țara europeană cu cei mai mulți copii uciși în accidente rutiere.
Conform raportului Road Safety Country Overview, publicat de European Road Safety Observatory, în România costurile sociale ale accidentelor rutiere (per persoană) sunt, de 1.048.000 euro în cazul deceselor, 136.200 euro în cazul răniţilor grav, respectiv 10.400 euro în cazul răniţilor uşor, ceea ce duce la concluzia că în România, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro.
O altă analiză publicată pe site-ul Comisiei Europene arată faptul că formarea permanentă a conducătorilor auto în domeniul conducerii defensive, asociată cu sisteme de evaluare şi motivare a conducătorilor auto în cadrul companiilor, precum şi formarea specifică a categoriilor speciale de conducători auto (utilizatori de girofar) a condus la o reducere a numărului de accidente cu minimum 20%, dar şi la alte beneficii colaterale.
„Driving Hero este cel mai ambițios proiect al nostru de până acum. Este o obligație de țară să accelerăm pledoaria pentru conducere defensivă, nu doar o necesitate. (…) Ne dorim drumuri mult mai sigure și, de aceea, sperăm că atât experiența noastră, cât și cea a partenerilor noștri de proiect, să reprezinte o fundație care să contribuie decisiv la formarea unei generații de șoferi pentru care gândirea proactivă la volan să devină un stil de viață”, a declarat Silviu Toma, fondator Romania Driving Experience și Driving Hero.
Totodată, Ilona Costea, decan al Facultății de Transporturi București, consideră că „misiunea Universității Naționale de Știință și Tehnologie București este de a face educația de calitate accesibilă tuturor. Transportul reprezintă o componentă importantă și indispensabilă a economiei, aflată în continuă dezvoltare, iar Facultatea de Transporturi pregătește în fiecare an sute de absolvenți cu competențe în aceste domenii. Prin acest parteneriat ne dorim să îi inspirăm și să îi pregătim pentru a deveni conducători auto de excepție, conștienți de importanța responsabilității lor pe drumurile noastre”.
Proiectul Driving Hero se adresează șoferilor începători sau cu experiență și presupune un program intensiv de antrenament pe circuit pe baza tehnicilor de conducere defensivă urmate de probe eliminatorii. Competiția este parte din festivalul auto Driving Hero Race și se va desfășura la Motorpark România în iunie 2024. Finalistul care va câștiga titlul de Driving Hero va pleca acasă cu marele premiu în valoare de 5.000 de euro.
În cadrul evenimentului de prezentare a noului proiect, desfășurat la UPB, partenerii implicați le-au explicat potențialilor participanți condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a lua parte la Driving Hero, precum și derularea ulterioară a programului de conducere defensivă. Din nefericire, din întreaga derulare a avenimentelor au lipsit Poliția Română și Brigada de Poliție Rutieră, instituții ale statului român care, pe lângă sarcina de a supraveghea și controla respectarea normelor de circulație, au și atribuții de „informare şi educaţie rutieră a conducătorilor auto şi a celorlalţi participanţi la trafic” și „desfăşoară activităţi de educaţie rutieră”.
La solicitarea AutoExpert.ro, purtătorul de cuvânt al Brigăzii de Poliție Rutieră, Claudiu Costea, prezent la evenimentul Driving Hero de la UPB pentru a susține o prezentare despre pericolul drogurilor și nicidecum pentru a anunța implicarea instituției în astfel de proiecte de educație rutieră, a explicat că un eventual parteneriat „nu ține de Bragada Rutieră, ci de Poliția Română. E o procedură de durată care trebuie urmată. Nu e atât de simplu”. Prin urmare, deși derularea propriu-zisă a singurului proiect actual de conducere defensivă pentru șoferi amatori va avea loc abia în vara anului viitor (deci timp există), iar deplasarea pe șoselele din România se dovedește cea mai periculoasă din Uniunea Europeană, instituțiile statului par a prefera să trateze efectele și nu cauza lor, intervenind doar atunci când accidentele produse din vina șoferilor insuficient pregătiți au avut deja loc.