DRPCIV a greșit statisticile pentru 2023. Rezultat mai bun decât cel anunțat al pieței auto românești

piata europeana autoturisme unități mașini piața autoturismelor Porsche România piața auto ACAROM ACEA pieței auto DRPCIV

DRPCIV, instituția care are în sarcină înmatriculările de vehicule din România, a raportat greșit datele pentru luna decembrie a anului trecut punând comercianții de mașini în situații jenante. Peste 2.000 de autoturisme au apărut în statistici după prima raportare.

Pe 3 ianuarie 2023, instituția guvernamentală care gestionează înmatriculările de vehicule din România, DRPCIV (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor), sau, mai nou, DGCPI (Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări), a dat publicității raportul cu privire la mașinile intrate în circulație în luna decembrie. Conform datelor, în România fuseseră înmatriculate doar 9.250 de autoturisme noi, în scădere cu nu mai puțin de 25,63% față de decembrie 2022. Scăderea, oarecum așteptată având în vedere evoluția pieței auto din lunile anterioare, era surprinzător de mare și reducea drastic numărul total de autoturisme intrate în circulați în tot anul 2023.

Ulterior, fără nicio avertizare sau comunicare oficială, DGCPI a publicat, pe 10 ianuarie, o versiune „revizuită” a raportului pentru decembrie 2023 în care datele erau complet diferite de cele anterioare. Astfel în loc de 9.250 de mașini, numărul înmatriculărilor era de 11.373 !

Ca urmare a acestei erori s-a modificat, desigur, și numărul total de autoturisme noi înmatriculat în 2023. Astfel, în loc de 142.488 de mașini, valoare anunțată inițial, în România au fost înmatriculate, de fapt, 144.611 unități. Iar creșterea pieței în cele 12 luni din anul anterior față de 2022 a devenit 11,81% față de doar 10,17%.

Efectele erorii din statistica DGCPI au continuat și la nivelul mărcilor. Astfel, liderul clasamentului înmatriculărilor de mașini noi, Dacia, a contabilizat de fapt 45.944 de mașini înmatriculate în loc de 45.280 (+664 unități), Renault – marca de pe locul secund – 10.698 unități în loc de 10.562 (+136 unități), iar Toyota – brandul de pe locul trei – 10.691 unități față de cele 10.529 (+162 unități) anunțate anterior.

Top 10 al înmatriculărilor de autoturisme noi continuă cu Skoda – 10.557 în loc de 10.376, Volkswagen – 9.888 în loc de 9.758, Hyundai – 8.977 în loc de 8.840, Ford – 6.649 în loc de 6.585, Mercedes-Benz – 4.764 în loc de 4.690, BMW – 4.684 în loc de 4.608 și Suzuki – 4.621 în loc de 4.571. Un calcul simplu arată că, dor din Top 10, din statistica inițială a instituției lipseau 1.674 de mașini. Asta, desigur, dacă datele revizuite și publicate de DGCPI pe 10 ianuarie sunt corecte.

Dincolo de eroarea propriu-zisă și, aparent, fără un impact major asupra ierarhiei, raportarea defectuoasă a datelor cu privire la înmatriculările pentru întregul an 2023 a creat probleme atât celor implicați în afaceri cu mașini – importatori, dealeri, unități service, etc. – ale căror planuri de afaceri pentru anul următor sunt realizate și în baza acestor raportări, cât și asociațiilor de precum ACAROM și APIA care își întocmesc bazele de date pornind de la aceste statistici.

Mai grav chiar, statistica inițială, cea eronată, a ajuns chiar și la Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) organism al industriei auto europene care realizează, în fiecare lună, o centralizare a datelor de la toate statele europene pe care o transformă apoi într-o analiză disponibilă la nivelul internațional. La fel s-a întâmplat și cu datele revizuite.

Și, dacă tot vorbim despre statistici, raportări și analize, este demn de remarcat faptul că România este singurul stat european care nu realizează o statistică detaliată a înmatriculărilor de mașini. Comunicările ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România sunt succinte, conținând doar date generale, având la bază tot raportările DGCPI, iar analiza lunară APIA – Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este disponibilă, contra cost, membrilor asociației și abonaților. Mai mult decât atât, România este printre cele două state europene care, din cauza disfuncționalităților sistemului de raportare a înmatriculărilor, apar în raportul lunar ACEA fără înmatriculările de autoturisme plug-in hybrid (hibride cu încărcare la priză), acestea fiind raportate defectuos.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top