După 12,4 milioane de exemplare, Opel Corsa o ia de la capăt

Opel Corsa

Frankfurt, 2014. Probabil cel mai dinamic oraş din Germania, din punct de vedere al expansiunii şi al dezvoltării economice. Locul unde s-a desfăşurat evenimentul de lansare a noii generaţii Opel Corsa.

De ce această asociere, de ce fotografiile oficiale de lansare cu macarale şi clădiri futuriste? E simplu; Opel a gândit un început cât mai dinamic pentru modelul său vedetă. O poartă către viitor, o declaraţie de forţă într-un segment de piaţă din ce în ce mai pretenţios. Iar conducătorii de la Russelsheim au un CV impresionant de onorat – peste 12,4 milioane de Opel Corsa din cele patru generaţii anterioare (A,B,C şi D) au deservit cu succes clienţii europeni şi nu numai, multe exemplare fiind încă în serviciu credincios (iar acest lucru este cu atât mai evident în România, unde Corsa este o vedetă printre automobilele rulate).

Corsa E are o misiune grea. Se lansează odată cu o iteraţie nouă a Skodei Fabia şi vine să înfrunte concurenţi grei, ca Ford Fiesta, Volkswagen Polo sau Renault Clio. E limpede, aşadar, că sarcinile inginerilor din departamentele de dezvoltare n-au fost uşoare. Ca aspect, noul model Opel face o impresie bună, are o apariţie interesantă, cel puţin analizat din faţă şi din spate, unde se întâlnesc idei implementate pe Astra şi pe îndrăzneţul ADAM. Din profil, deşi este o nouă generaţie, automobilul poate fi confundat foarte uşor cu precursorul său. Opel a păstrat o idee foarte bună, aceea de a diferenţia stilistic evident versiunile de caroserie în trei şi cinci uşi. Dacă hatch-ul familist, cu portiere pentru locurile spate, este o prezenţă cuminţică, rebelul cu scaune faţă rabatabile este chiar agresiv din profil (chiar dacă, repet, acesta afişează cea mai mică modificare vizuală).

Blocurile optice faţă sunt sofisticate, dau un aer aparte modelului, în timp ce în spate, designerii prezenţi la conferinţa de lansare au explicat cu lux de amănunte că s-a încercat o metamorfozare a gabaritului într-unul care, cel puţin vizual, să pară mai impunător. De acum, pentru cei care doresc să cumpere şi un plus de personalitate, Opel oferă o soluţie din ce în ce mai folosită în industrie. Oferirea unui pachet sportiv, un kit optic, cu nume cu rezonanţă (în cazul de faţă este vorba despre OPC Line).

Mult mai puţine butoane

Pare o nimica toată, dar interiorul noului Corsa este mult mai degajat şi mai elegant tocmai datorită acestei mutări. S-a renunţat la planşa de bord aglomerată şi s-a mers pe un layout cu rădăcini în cel al lui ADAM. Element central este un display mare, tactil, care poate fi transformat în interfaţă de afişare pentru aplicaţiile telefonului mobil. Materialele sunt bune, pe alocuri mai moi, iar senzaţia generală este că avem de-a face cu un interior închegat şi matur. Totuşi, feţelor de uşă li s-a acordat o atenţie limitată, butoanele geamurilor electrice, prea mari, au fost grefate de la părintele său, iar climatizarea are un aspect de gadget asiatic, luminat şi colorat.

Pasagerii se pot acomoda într-un spaţiu confortabil pe fiecare loc în parte, spaţiile de depozitare sunt în tonul unui automobil urban, iar portbagajul are un volum util de 285 l. Echipările de top sunt atractive ca aspect, iar posibilităţile de personalizare, chiar dacă nu la nivel de ADAM, sunt lăudabile; o chestiune foarte simpatică în contextul unui automobil care atrage un public feminin considerabil. De fapt, în ambele versiuni de caroserie, Corsa E poate fi configurată fie să pară feminină, fie masculină, o flexibilitate remarcabilă în epoca în care până şi cele mai nesemnificative obiecte vestimentare pot fi individualizate la cerere.

Din punct de vedere tehnologic, Corsa poate fi înţesată din configurator cu tehnologii care până de curând erau rara avis chiar şi în clase superioare. IntelliLink este un sistem multimedia complementar unui smartphone, această împerechere putând garanta accesul, spre exemplu la navigaţie. În cazul de faţă este vorba de BringGo, o aplicaţie destul de bine pusă la punct. Atâta doar că se întâlnesc două probleme; fiind o aplicaţie de navigaţie interdependentă de conexiunea la internet, BringGo are nevoie de semnal pentru recepţia de date, ori zonele în care acesta lipseşte sau este foarte slab pot deveni problematice în orientare. Pe lângă delay-ul în răspuns cauzat de conexiunea în timp real, BringGo poate deveni costisitor în momentul în care este folosit peste graniţă, cu cost suplimentar pentru traficul de date efectuat.

Noul Corsa vine însă şi cu alte sisteme, cu adevărat utile pentru şoferul modern – sistem automat de recunoaştere şi afişare în bord a semnelor de circulaţie (inclusiv a limitelor legale de viteză), sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de avertizare la părăsirea benzii de deplasare sau sistem de avertizare a micşorării nejustificate a distanţei faţă de partenerul de trafic din faţă. Dacă scaunele şi volanul încălzite sunt dotări cu caracter de clase superioare, la rândul lor, în mod surprinzător, una dintre cele mai mari dorinţe ale utilizatorilor de Corsa a fost, conform celor de la Opel, un parbriz încălzit. Acum există, este botezat ThermaTec şi aşteaptă cu nerăbdare prima iarnă.

 Evoluţia platformei tehnologice

Corsa nu este construit pe o platformă nouă, deşi, tot din datele oficiale, multe dintre componentele şasiului sunt complet noi. Despre puntea faţă se spune că a fost complet reproiectată şi regândită, în timp ce şi restul componentelor au fost optimizate cu simţ de răspundere. Rezultatul este uşor sesizabil comparativ cu generaţia precedentă, noul Corsa fiind un automobil mai cizelat, mai matur şi chiar mai rafinat. Ţinuta de drum a fost reglată cu fineţe, automobilul călcând mai precis şi bine aşezat pe drum. Nici direcţia nu le-a scăpat inginerilor perfecţionişti şi este mult mai comunicativă decât în cazul modelului pe care îl înlocuieşte. Totuşi, asupra feedback-ului am ceva semne de întrebare, pentru că în cele două variante de motorizare în care am condus noul Corsa am sesizat diferenţe de răspuns, dar, fiindcă era vorba de modele pre-producţie, pun discrepanţa pe seama acestei chestiuni. Oricum, Opel a mutat bine la capitolul dinamică; sigur, nu discutăm de un nivel de performanţă care să ridice pretenţii la Fiesta, de exemplu, dar la o cotă la care şoferul este mai implicat şi mai uşor de mulţumit de interacţiunea cu maşina.

Am lăsat la final oferta de sub capotă. În cadrul testului de lansare am condus două motorizări, ambele pe benzină, ambele supraalimentate (1,4 l şi noua unitate de 1 l). Pe lângă acestea vor mai fi disponibile o unitate pe benzină de 1,2 l şi 70 CP, una de 1,4 l (cu aspiraţie naturală) de 75 CP sau 90 CP, dar şi un diesel CDTI de 1,3 l (în versiuni de putere de 75 şi 95 CP). E limpede că vedeta testului a fost noua motorizare de 999 cmc, dar mă voi aplica iniţial asupra turbo-ului de 1,4 l şi doar 100 CP. Spun ˝doar˝ pentru că puterea maximă şochează, mai ales că în lista de preţuri se găseşte şi unitatea de cilindree similară care produce 90 CP fără tehnologie de supraalimentare.

Conform celor de la Opel, mişcarea, una puţin previzibilă în era supraalimentării, este luată pentru cei care nu urmăresc neapărat o putere impresionantă, dar îşi doresc un motor rafinat, care oferă un cuplu motor maxim mare (200 Nm). Realitatea este că nu se comportă precum un turbo, fiind nevoie să depăşeşti pragul de 3.000 de ture pentru a-i simţi vivacitatea. Dacă nu eşti un individ care are tendinţa de a trage de automobil, este ok, dar dacă te-ai lăsat atras de inscripţia ˝turbo˝, sfatul meu este să faci un ˝downsizing˝ al dorinţelor către 1.0 Ecotec, noua armă a germanilor.

Nu e greu de înţeles de unde a venit inspiraţia, de la un anume EcoBoost care şi-a dat deja examenul de maturitate pe piaţa auto. Unitatea cu trei cilindri surprinde prin rafinament şi prin silenţiozitate, este foarte flexibilă şi se anunţă să fie o afacere financiară foarte bună pentru cei care vor paria pe ea. Ca şi motorul de 1,4 l, cel de 1 l vine cuplat la o transmisie manuală cu şase trepte, complet nouă. Într-o aşa configuraţie, maşina se prezintă vie, jucăuşă, plăcută pentru şofer. Cei 170 Nm se simt chiar mai activi decât cei 200 ai fratelui mai mare, iar consumul promis de Opel este de 5% în ciclul de utilizare mixt. Transmisia este bine etajată, iar noul Corsa se întregeşte astfel într-un pachet interesant, la care contribuie şi setările bune ale şasiului şi ale direcţiei.

Concluzie

Concluzionăm astfel că noua generaţie Opel Corsa, chiar dacă nu propune exclusiv componente de concepţie 2014, este un pachet bine închegat, mai ofertant şi mai plăcut ca oricând. Iar dacă ne gândim că marca are mare trecere în spaţiul carpato-danubiano-pontic, nu mare ne-ar fi mirarea ca agitaţia în showroom-urile mărcii să crească odată cu sosirea noului port-drapel la apel.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top