Dynamo și mașina viitorului

Dynamo AutoExpert

Lungmetrajele ultimelor decenii ne-au pregătit insidios pentru un viitor pe care urmează să îl vizităm cu toții pe măsură ce tehnologiile de ultimă generație, care vor invada cât de curând piața auto, vor fi pregătite să ne surprindă. Sau ne vom lăsa surprinși de ele. Iar legăturile dintre mașini, dintre mașini și infrastructură, dintre mașini și producătorii lor, dintre mașini și diverse platforme generatoare de servicii, este și va fi prin cloud. Iar Dynamo este o companie europeană cu sediul la Milano și sucursale în Franța, Germania și Spania, deschisă tuturor celor interesați de colaborare pe piața de cloud din Europa, care încearcă crearea unei federații de date europene (Cloud Exchange Platform).

 

De la mașina care se conduce singură la dronele care lasă cutii cu pizza caldă la ferestre, de la autostrăzi suspendate la intersecții labirintice tăiate milimetric pe lângă zgârie-nori care se întretaie timid cu platforme aeriene mobile, parcări supraterane pluri-etajate și taxiuri galbene care zboară pe culoare aeriene dedicate, totul ni se va părea posibil dacă nu chiar de o normalitate firească dacă am reușit să vedem măcar câteva filme care ne povestesc despre viitorul industriei auto de mâine.

Dacă noi suntem mai mult sau mai puțin pregătiți să primim mașina autonomă de mâine în realitatea noastră firească, vor putea însă și orașele noastre să acomodeze astfel de performanțe tehnologice în economia infrastructurilor proprii? Vor fi suficient de inteligente să o facă? Rămâne de văzut. Orașele inteligente de mâine se vor contura probabil curând pe planșetele de lucru ale arhitecților sau în programele lor sofisticate de design urban, în așteptarea unor soluții inovative adecvate unor astfel de provocări ale industriei automobilistice.

Mașina de mâine, uluitoare și inteligentă, va avea de parcurs atât infrastructuri rutiere cât și de date, pe măsura noilor ei capacități tehnice. Dacă drumurile, șoselele și autostrăzile vor suplini necesitățile fizice ale călătoriei în mașina viitorului autonomă și meticulos de bine integrată în peisajul rutier al orașului inteligent de mâine, pe care autorități competente se dau peste cap să le asigure mai peste tot în lume, cum se vor angrena totuși rețelele de infrastructură de date în acest peisaj care se desenează din ce în ce mai pregnant la orizontul viitorului din acum? Deja se vorbește peste tot despre mașină ca despre un sistem integrat de date, care nu mai este de mult timp doar un produs valoros al unei piețe de consum în continuă ascensiune și transformare.

La nivel mondial, ne aflăm la începutul unei noi ere economice, o trecere treptată de la industria axată pe produs la cea centrată pe date, în care platformele complexe care vor prelua aceste date vor juca un rol asemănător celui avut de marile infrastructuri industriale în zorii revoluției industriale. În perioada de tranziție este în general neglijat aspectul dependenței de astfel de structuri de date, asupra cărora se poate avea doar control limitat. De-facto, la nivel european există o fragmentare a pieței de profil, o urgență neglijată unde, mai mult ca oricând, este nevoie de o alternativă reală europeană la platformele dominante non-europene nu doar pe piețele digitale sau de servicii digitale de inteligență artificială sau securitate cibernetică, dar mai ales pe partea de infrastructură per se, de platforme de date care vor fi vitale, adevărate autostrăzi digitale pentru traficul de date care vor propulsa noua economie de date. Și industria auto de mâine. Chiar și ideea de mobilitate în general se va lega intrinsec de un model de business bazat pe date și platforme digitale iar, inevitabil, se va supune mai devreme sau mai târziu unor strategii industriale ale deținătorilor acestor platforme digitale. De aceea, producătorii și comercianții de mașini ar fi extrem de util să se concentreze mai mult pe crearea și accesarea următoarei generații de platforme de date mobile (pentru o experiență unică, neperturbată în serviciile de conectare cu multiplele fluxuri de date pe care le implică experiența mobilității) și mai puțin pe aspectele mecanice și electronice ale mașinilor pe care le scot pe piață. Este cunoscut faptul că se recurge din ce în ce mai frecvent în industria producătoare de mașini din Europa la parteneriate cu China în construcția de mașini electrice. Ar fi oare aceste parteneriate o strategie industrială reală sau doar o abordare de supraviețuire industrială lipsită de viziune pe termen lung? Rămâne de văzut.

Mașina nu mai poate fi considerată în secolul nostru doar un angrenaj mecanic, ci o platformă mobilă de date, iar dependența funcționalității ei față de aceste infrastructuri de date nu poate fi ignorată. O dată conștientizată această strânsă conexiune, devine ușor de subînțeles dar aproape imposibil de prezis importanța rolului jucat de platformele de date mobile în sectorul auto, în condițiile în care se formează de fapt o clară dependență de o infrastructură de date non-suverane, care nu poate fi controlată și nici reglementată facil, pe care acestea sunt vehiculate. Autonomia digitală, i.e. suveranitatea digitală, excede terminologic conotația și semnificația politică a termenului, devenind un deziderat absolut necesar pentru a se putea asigura viitorul economiei de date și încrederea cu care utilizatorii mașinilor autonome (ale căror date personale sunt vehiculate pe aceste platforme de date mobile) o accesează, în contextul în care oricine controlează aceste infrastructuri poate avea acces nelimitat la ele. Acesta ar fi, în mare, contextul în care ne aflăm în acest moment în Europa, unde, mai mult decât oricând, devine imperios crearea unei federații de date (platformă de cloud) care poate inspira încredere utilizatorilor ei prin transparență, controlabilitate, interoperabilitate și sustenabilitate, o alternativă pur europeană la platformele dominante non-europene.

Crearea unei federații de date (Cloud Exchange Platform) este focus-ul unui demers european de parteneriat centrat în jurul Dynamo, o companie europeană cu sediul la Milano și sucursale în Franța, Germania și Spania, deschis tuturor celor interesați de colaborare pe piața de cloud din Europa. Dynamo propune un spațiu agregat, transparent, controlabil, interoperabil tuturor partenerilor săi, într-o nouă paradigmă inovativă de federalizare a spațiului de date la nivel european, la care este esențial să ne aliniem și noi ca parte integrantă. Avem nevoie să ne sincronizăm și din acest punct de vedere cu ecosistemul de date și infrastructura de cloud de care mașina autonomă a viitorului o va cere, dacă ne dorim să fim într-adevăr aliniați la standardele din acest domeniu. Vehiculele autonome se bazează pe operarea eficientă și sigură a infrastructurii de cloud, iar tehnologia de cloud este cea care croiește și definește subtil dezvoltarea și lansarea mașinii autonome ca produs de piață.

Mașina viitorului, autonomă, inteligentă, versatilă și complexă, va comunica permanent, simultan și sincron cu producătorul și cu proprietarul său, cu infrastructura rutieră, cu rețelele de semaforizare integrate, care să îi permită să își folosească suma de atribute și funcționalități pentru care a fost concepută. Qvo vadis? Vom fi oare noi, oamenii, suficient de evoluați și de inspirați pentru a reuși să croim organic și eficient infrastructurile de date (în care să putem avea încredere) pe care informația fluidă să poată curge rapid și fără sincope către toți acești beneficiari și puncte de confluență în comunicare cu mașina inteligentă autonomă, la fel cum firesc și neîntrerupt curg și se strâng apele afluenților în fluvii în drumul lor spre mări și oceane? Retorică sau nu, întrebarea rămâne deschisă.

Dynamo AutoExpert

Infrastructurile de date ale orașelor inteligente de mâine vor avea nevoie de un design, arhitectură și de o capacitate de trafic adecvate potențialului de consum pe care mașina autonomă îl va aduce în ecosistemul tehnologic generat de introducerea acesteia pe piața auto.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top