Compania tehnologică Continental şi NVIDIA au anunţat, la începutul lunii februarie, dezvoltarea comună a inteligenţei artificiale (IA) pentru autovehicule autonome. Introducerea pe piaţă pentru funcţii de nivel 3 este planificată pentru 2021. Echipa Continental din Timişoara va face parte din proiect.
Parteneriatul permite dezvoltarea de sisteme de calculatoare IA care cuprind de la funcţii automatizate de nivel 2 până la funcţii autonome complete de nivel 5, în cazul cărora autovehiculul nu are nici volan, nici pedale.
Companiile au căzut de acord să formeze echipe specifice de dezvoltare, care să lucreze în strânsă colaborare şi să dezvolte soluţii pentru autovehicule autonome pe baza platformei NVIDIA DRIVE. Această platformă cuprinde NVIDIA DRIVE Xavier™, cel mai performant SoC (System-on-Chip) din lume, precum şi sistemul de operare NVIDIA DRIVE OS şi DRIVE seturi de software AV (AV = Autonomous Vehicle, autovehicul autonom). Soluţia de sistem pentru autovehicule autonome va utiliza experienţa Continental în domeniul ingineriei de sistem şi software pentru sisteme de siguranţă cu nivel ASIL D – cel mai înalt nivel de evaluare – şi va integra o serie de tehnologii cu senzori, precum radar, cameră şi LIDAR 3D de înaltă rezoluţie de la Continental.
Echipa din Timişoara este o parte integrată a activităţilor Continental de dezvoltare a conducerii automate. Printre activităţile desfăşurate aici, cea mai mare parte o constituie dezvoltarea de algoritmi de modelare a mediului înconjurător, ce sunt apoi folosiţi pentru conducerea automată. Odată cu începerea colaborării cu NVIDIA,
echipa trebuie să intregreze şi să adapteze modulele software, având la bază reţele neuronale şi hardware bazate pe platforma NVIDIA DRIVE AI, având ca dată planificată de introducere pe piaţă anul 2021 pentru nivelul 3 de automatizare.
„Mă bucur că avem în Timişoara, colegi care sunt complet implicaţi în colaborarea cu partenerii de la NVIDIA, fapt ce creşte gradul de responsabilitate, dar şi de notorietate a inginerilor români în contextul internaţional al inovării”, spune Andrei Son, Country Innovation Manager Continental România.
La rândul său, dr. Elmar Degenhart, preşedintele consiliului de administraţie al Continental a explicat că maşina viitorului va fi un calculator autonom care se deplasează pe roţi. Aceasta va percepe starea autovehiculului şi mediul înconjurător, va deriva posibilităţile de a acţiona şi va prelua comanda dacă este necesar, pentru aceasta fiind nevoie de capacitatea de calcul a unui super-calculator IA.
„Împreună cu NVIDIA vom pune la dispoziţie o soluţie completă, bazată pe inteligenţă artificială, pentru autovehicule autonome – de la Cloud până la maşină. Oferta noastră comună de tehnologie va face posibilă o nouă dimensiune a siguranţei, confortului şi personalizării pentru autovehiculele viitorului“, a subliniat preşedintele Continental,dr. Elmar Degenhart.
În calitate de creier al sistemului Continental, NVIDIA DRIVE Xavier poate furniza 30 TOPS (trilioane de operaţiuni de calcul pe secundă) pentru Deep Learning, cu un consum de energie de numai 30 de waţi. Acest nivel de performanţă este necesar pentru a executa prelucrarea unor volume mari de date de care trebuie să fie capabilă o maşină autonomă. Acest proces include utilizarea unor reţele neuronale profunde: pentru înregistrarea mediului autovehiculului, pentru înţelegerea mediului, pentru localizarea autoturismului pe o hartă HD, pentru previzionarea comportamentului şi poziţiei altor obiecte, precum şi pentru calculul dinamicii de rulare şi a unei trase de rulare sigure.
Continental şi NVIDIA vor dezvolta mai întâi funcţii pentru deplasarea foarte automatizată, inclusiv înregistrarea la 360 de grade a mediului şi schimbarea automată a benzii de rulare, precum şi pătrunderea în trafic. În plus, sistemul va integra hărţi HD, care permit autovehiculului să se localizeze singur şi să pună la dispoziţie actualizări ale hărţilor.
Experienţa Continental în domeniul sistemelor de asistenţă pentru şofer include în special sisteme pentru camere multifuncţionale, pentru camere tip fish-eye cu vedere panoramică, precum şi senzori de proximitate şi distanţă. La acestea se mai adaugă tehnologii LiDAR 3D de înaltă rezoluţie, precum şi unităţi de comandă centrale pentru deplasarea asistată şi automatizată.
Prin intermediul sistemelor de asistenţă pentru şofer, Continental a realizat în 2016 o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de euro, iar în anul 2020, aşteaptă cifre de afaceri de peste 2,5 miliarde de euro în acest domeniu.
„Colaborarea cu NVIDIA va permite Continental să îşi îmbunătăţească propria poziţie de lider în domeniul sistemelor de asistenţă pentru şofer şi să pună la dispoziţie sisteme pentru deplasarea automatizată şi autonomă la niveluri începând cu cerinţele NCAP de astăzi, până la nivelul 5“, a conchis Luca De Ambroggi, cercetător şi director analist la IHS Markit.