Acum 4 ani, pelicula Urus, regizată de Stephan Winkelmann, debuta la toți dealerii Lamborghini, cu casele de bilete închise. Iată că italienii se pregătesc pentru încă o schimbare de-a dreptul radicală – versiuni hibride plug-in pentru toată gama și un al patrulea model, complet electric. Pe scurt – se une la cale electrificarea Lamborghini. Text: Roberto Lo Vecchio, Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote
În 2012, boteza conceptul care prefigura modelul de serie Urus, anunțând o tranziție epocală pentru Lamborghini. Giganticul Urus urma să devină primul SUV al mărcii în era modernă, după monstruosul LM002, din 1986. Avea să ajungă și cel mai bine vândut model Lamborghini din toate timpurile. Ei bine, după ce, între 2005 și 2016, a crescut vânzările italienilor cu 300%, iar apoi, a devenit director general al diviziei Audi Sport, anul trecut maestrul s-a întors la conducerea mărcii italiene. Iar acum, o pregătește pentru o tranziție mult mai radicală, cea către un viitor electric.
➡ Supertest: Lamborghini Urus vs Porsche Cayenne Turbo, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Jaguar F-Pace SVR și Jeep Grand Cherokee Trackhawk. 💡
Din nou, marea tranziție va coincide cu o extindere a gamei, readucând în actualitate un al patrulea model. Acesta a tot fost sugerat de diverse studii de stil, dar niciodată nu a fost conturat pe deplin. Însă, de data asta, va deveni realitate și va fi complet electric – o premieră absolută în istoria mărcii. În plus, CEO-ul Aston Martin, Tobias Moers, a anunțat că urmașii lui DB11, DBS Superleggera și Vantage vor fi electrificați. Chiar și rivalul de-o viață al taurului, căluțul cabrat din Maranello, va lansa primul model fără emisii, în 2025. Pe scurt, tabuul
suprem e gata să dispară.
Electrificarea Lamborghini – 10 ani de schimbări radicale
Motor Valley, ținutul aflat în Emilia-Romagna, unde își au sediul Ferrari, Lamborghini, Maserati și Ducati, e pregătit să-și schimbe semnificația numelui – mai puțini cilindri, mai mulți magneți permanenți. Iar peste mai bine de 10 ani, ne așteptăm ca magneții să instaureze dictatura în „valea motoarelor“.
Însă, deocamdată, să nu ne gândim prea departe. Winkelmann îi liniștește pe toți fanii motoarelor termice.
„Motorul V12, baza identității noastre, va continua să existe și la urmașul modelului Aventador“.
Dar asta se va întâmpla în cadrul unei strategii bine gândite, care permite electrificarea folosind sisteme de propulsie hibride plug-in.
„Vom schimba totul, pentru a putea continua să facem ceea ce am făcut întotdeauna – mașini supersport.“
Fiecare revoluție are nevoie de un slogan. Fiecare plan de restructurare, de un titlu. Cel ales de Lamborghini este „Direzione Cor Tauri“ și face referire la cea mai strălucitoare stea din constelația Taurului, numită Col Tauri. Iar aceasta îl va avea corespondent în gama Lamborghini pe cel de-al patrulea model, pe care încercăm să-l creionăm în cele ce urmează.
Două ediții speciale
Însă, pentru că vom asista la o transformare treptată, să vedem care vor fi etapele ce vor ghida marca italiană către electrificarea Lamborghini. În primul rând, am asistat deja, și vom asista și în următoarele luni la debutul a cel puțin două serii speciale care vor avea la bază actualele modele cu motoare aspirate. Una dintre ele, bazată pe Aventador, este dedicată aniversării legendarului Countach. A fost prezentată pe 16 august 2021, și poți citi despre ea aici.
„Este o etapă de celebrare a motorului cu combustie, așa cum îl știam până acum“, spune Winkelmann.
Hibridizarea, parte din electrificarea Lamborghini
În același timp însă, din 2022 se va deschide fereastra către a doua etapă a planului, dedicată hibridizării. Va dura 4 ani și va fi susținută de cea mai mare investiție din istoria producătorului italian, de 1,5 miliarde de euro. Faceliftul lui Urus, pe care ni l-am imaginat sub acest paragraf, va fi un bun prilej pentru a-l dota cu sistem de propulsie hibrid plug-in. Ușor de imaginat, donatorul va fi Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid, cu sistemul de 680 CP construit în jurul unui V8 turbo. Deci, peste 30 CP în plus față de actualul Urus.
Apoi, din 2023, urmașul lui Aventador va fi hibrid plug-in, își va schimba numele și va păstra arhitectura V12 pentru motorul termic. Din 2024, hibridizarea îl va „lovi“ și pe Huracán, dar acesta ar putea renunța la V10. Cert este că ambele vor fi mai puternice decât versiunile de azi.
„Pentru un producător de supersportive, ca noi, respectarea normelor Euro 7 înseamnă găsirea unui echilibru între reducerea masivă a emisiilor și ameliorarea continuă a performanțelor.“
Nu e ușor de găsit, pentru că motorul electric permite creșterea cuplului și îmbunătățirea accelerațiilor. Dimpotrivă, bateriile cresc greutatea, inamica agilității.
„Noi, cei de la Lamborghini, avem o experiență vastă în utilizarea materialelor ușoare, în primul rând a fibrei de carbon, ceea ce ne va ajuta să compensăm parțial creșterea masei cauzată de acumulatori“, zice președintele.
Primul Lamborghini 100% electric
Scopul acestei a doua etape este reducerea emisiilor la jumătate, până în 2025. Și iată-ne în a doua jumătate a deceniului, adică în a treia fază a planului. Aceasta reprezintă adevărata revoluție – primul Lamborghini 100% electric. Nu va abandona spiritul celorlalte modele ale companiei.
„Singurul lucru pe care pot să-l spun este că va fi potrivit pentru utilizarea cotidiană și va avea mai mult de două locuri.“
Echipa condusă de german încă evaluează cele mai potrivite soluții, pentru că istoria mărcii le pune la dispoziție numeroase variante.
„De la 350 GT la Espada și LM, ca să nu mai vorbim despre concepte precum Estoque și Asterion, avem exemple de mașini care nu sunt strict supersport.“
De aceea, desenele noastre imaginează un granturismo 2+2, cu formă aerodinamică de pană.
Cât despre baza tehnică, Grupul Volkswagen oferă o bancă de organe bogată – de la arhitectura J1, utilizată de Porsche Taycan și Audi e-tron GT, până la viitoarea PPE. Cu siguranță, viitorul model va avea baterii generoase, tracțiune integrală și o rețea internă la 800 V. Pe scurt, va oferi performanțe remarcabile. A, și îi va ajuta pe italieni să treacă de 10.000 de exemplare produse anual. Tot mai aproape de Ferrari.