Inginerii Audi duc economia de combustibil la cote nemaivăzute până acum. Ei studiază un sistem de suspensie pentru puntea spate, numit eROT, care folosește amortizoare electromecanice în locul celor hidraulice clasice.
Până acum, producătorii au reușit să transforme în curent o parte din energia pierdută la decelerările mașinii. Aceasta este înmagazinată în acumulatori sau condensatori și eliberată la accelerare, pentru a suplini energia provenită din combustibilii fosili. Nimic nou până aici: așa funcționează mașinile hibride actuale.
Audi însă merge mai departe cu raționamentul: de ce să recuperăm doar energia risipită cu deplasarea orizontală, când o putem converti și pe cea pierdută la mișcările verticale ale mașinii? Cum care mișcări verticale? Cele produse de gropi, limitatoare de viteză și viraje. Amortizoarele hidraulice actuale preiau mișcările roților, transformându-le în căldură și disipându-le în aer. Altfel spus, risipesc energia.
”Grație noului concept de amortizoare electromecanice, cuplat la instalația electrică de 48 de volți, refolosim toată această energie. Putem, în același timp, să permitem clienților să-și seteze suspensiile așa cum își doresc”, spune Stefan Knirsch, membru în conducerea Departamentului de Dezvoltare Tehnică al Audi.
Spre deosebire de sistemele clasice, eRot oferă răspuns imediat și nu suferă de pe urma inerției. În plus, sistemul poate fi reglat foarte fin, eliminând complet interdepenența dintre comprimare și destindere, de pe urma căreia suferă amortizoarele uzuale. Astfel, amortizarea poate fi reglată pentru a fi extrem de confortabilă, fără a afecta cursa de revenire. În plus, așezarea orizontală a amortizoarelor eliberează o bună parte din spațiul ”confiscat” portbagajului de elementele suspensiei.
Sistemul de recuperare a energiei este format dintr-un braț care oscilează odată cu roata, transmițând energia unui motor electric. Acesta transformă energia mecanică în energie electrică și o stochează în baterii. Cât curent reușește să ”strângă”? În medie, pe drumurile din Germania, 100 – 150W. Astfel, pe șoselele proaspăt asfaltate, sistemul produce doar 3W, în timp ce pe drumurile secundare energia recuperată poate ajunge și la 613W. Transformând totul, rezultă o reducere a emisiilor de CO2 de până la 3g/km. În România, mă aștept, evident, la economii majore.
Îl vom vedea cu siguranță și pe mașinile de serie, mai ales că noile modele din Ingolstadt vor beneficia de tehnologia pe 48V începând de anul viitor.