În perspectiva preconizatei recesiuni economice este sau nu un moment bun ca să cumperi acum o mașină?
Foto:arhiva
Pandemia de coronavirus a generat o situație care a afectat întreaga planetă. Majoritatea dintre noi au trebuit să lucreze de acasă sau să nu lucreze de loc. Marile agenții de rating au declarat că există o probabilitate de 100% să intrăm în recesiune.
- TOP modele noi amânate de la lansare ca urmare a pandemiei de coronavirus
- Renault se retrage din China ca urmare a unei strategii de reorganizare
- Înmatriculări în scădere în martie din cauza pandemiei de coronavirus
Cât va dura recesiunea?
Recesiunile economie apar dintr-o mare varietate de motive și nu există două situații la fel. Încă avem proaspăt în memorie recesiunea din 2008-2009.
A început în SUA datorită practicilor toxice din domeniul ipotecilor imobiliare, iar efectul s-a reverberat în economia SUA, iar ulterior și în alte economii, într-o măsură mai mare sau mai mică. O verigă importantă în acel caz, fiind sistemul financiar-bancar.
Oricum, acea recesiune s-a resimțit imediat prin creșterea prețurilor la carburanți, creșterea șomajului, neputința majorității de a-și securiza împrumuturi. Achiziția de mașini noi prin sisteme financiare devenind foarte dificilă. În scurt timp lucrurile s-au înrăutățit pentru industrie, iar vânzările de mașini au scăzut dramatic.
Actuala recesiune nu este afectată de creșterea prețului la carburant – ba dimpotrivă avem acum cele mai mici prețuri – sau de situații nefavorabile de creditare. Dar pandemia are ca efect creșterea șomajului.
Cel puțin, până acum, se pot face împrumuturi pentru achiziția de mașini noi. Guvernul chiar a venit cu câteva facilități economice, programul Rabla este funcțional, iar ofertele curg online. Astfel, că dacă ai mijloacele necesare, obținerea unui împrumut ar trebui să fie facilă.
Dar dacă situația de auto-izolare se prelungește mai mult decât se anticipează atunci asta ar genera cu adevărat o situație gravă pentru contructori și cumpărători.
Lucrurile pot fi controlate atâta timp cât situația nu depășește trei luni. Deja spre șase luni, se poate vorbi de o problemă serioasă pentru industrie.
Poate și din acest motiv industria a început să repornească producția.
- Volkswagen şi Mercedes-Benz reiau producţia
- Mașini care ies din producție în 2020
- Dacia reia producția la Mioveni
Ar trebui ca prețul carburantului să influențele decizia de cumpărare?
În prezent traversăm o perioadă cu prețuri extrem de mici la carburant, ca urmare a războiului diplomatic dintre Arabia Saudită și Rusia, coroborat cu o cerere în scădere, datorată pandemiei. Oamenii se deplasează mai puțin cu mașina.
Nu este un moment bun însă să achiziționați o mașină care consumă mult. Prețurile la carburanți vor crește pentru a se acoperi pierderile din această perioadă. Optați pentru o mașină care să se încadreze în bugetul de cheltuieli lunare obișnuite.
Programul Rabla?
În 2009 acesta a ajutat industria. Și în România a fost păstrat de atunci fără încetare, fiind principalul „motor” al vânzărilor de automobile noi, chiar și în situațiile de creștere economică.
Mecanismele sunt bine unse, efectele sunt pozitive, pe de o parte oferind accesul mai multor români la o mașină nouă, mai economică și mai sigură, iar pe de alta scoțând din piață multe mașini poluante. Sunt și critici la adresa acestui program, dar nu discutăm acum acest lucru.
Important, poate fi un real ajutor mai ales pentru cei care se orientează acum spre mașini hibride și electrice, pentru care se oferă și un ecobonus suplimentar generos.
Este de așteptat ca în perioada următoare, treptat să apară chiar și din partea dealerilor sau chiar a constructorilor și importatorilor diverse alte stimulente. Ba chiar pachete financiare realizate împreună cu companiile de creditare și asigurări. Astfel încât, clientul să facă în final un efort financiar mai mic pentru a deține un automobil nou.
Nu avem încă certitudinea acestui lucru, dar ceva tot se va face. Guvernul a băgat deja foarte mulți bani în economie pentru a ajuta mediul de business și persoanele private, în ultima perioadă.
Deocamdată, salvarea industriei auto nu a fost o prioritate, dar dat fiind istoria recentă și faptul că industria auto de la noi este cea mai importantă ramură, merită să urmărim cu atenție ceea ce se va întâmpla,
- Programul Rabla clasic 2020
- TOP 10 cele mai bune oferte Rabla 2020
- Dosarele Rabla 2020 pot fi depuse exclusiv online
Dealerii sunt deschiși
Industria poate s-a oprit, dar dealerii vor face la rîndul lor tot ceea ce este posibil ca să supraviețuiască, recesiune sau nu.
Centrele lor de service sunt deschise în cea mai mare parte. S-au găsit chiar soluții prin care se pot achiziționa mașini făcă ca vânzătorul și cumpărătorul să se întâlnească față în față.
- Sistem constatare video-online pentru service
- VW lansează în România noi servicii pentru vânzări și service
- BMW România preșungește automat programele de garanție până la 31 mai
Inlcusiv livrarea, predarea mașinii se poate face fără contact între părți, respectându-se prevederile distanțării sociale.
De asemenea, stocurile de mașini la dealeri, care se fac de obicei pentru 60-90 de zile sunt mari. Un stoc mare, înseamnă costuri de antrepozitare mari, astfel că dealerii sunt mai mult ca oricând dispuși să negocieze pentru a se destoca.
Achiziția unei mașini înaintea unei potențiale recesiuni nu pare a fi o idee foarte bună, dar dacă nu ai constrângeri financiare, acum este cel mai bun moment să faci asta!
Citește și:
Asigurarea RCA se poate prelungi online pe perioada stării de urgență