Ecranele tactile sunt din ce în ce mai des întâlnite în mașinile moderne și există o tendință tot mai mare în rândul producătorilor de a oferi aceste soluții “all-in-one” chiar și în cazul mașinilor de clasă mică. Euro NCAP trage un semnal de alarmă în acest sens.
Obiectivul este dublu. Pe de o parte, ecranele permit eliminarea butoanelor fizice și, astfel, reducerea costurilor. Pe de altă parte, ele sunt propuse ca o soluție „familiară”, în ton cu gadget-urile care pătrund în viața de zi cu zi (în primul rând smartphone-urile). În unele cazuri, însă, se merge literalmente prea departe, iar acest lucru este subliniat de Euro NCAP, organismul care certifică siguranța automobilelor prin testele sale de impact, care intenționează să penalizeze modelele care încredințează toate sau aproape toate funcțiile de control ecranelor tactile.
Noi criterii de testare Euro NCAP
Nu sunt doar avertismente vagi. Euro NCAP definește efectiv noi reguli și proceduri care vor pune bețe în roate producătorilor dependenți de ecrane tactile. Matthew Avery, directorul organismului, declară: „Utilizarea excesivă a acestor soluții este o problemă pentru întreaga industrie”. „Aproape toți producătorii de vehicule mută comenzile cheie pe ecranele centrale, obligându-i pe șoferi să își ia ochii de la drum, crescând riscul de accidente din cauza distragerii atenției. Noile teste Euro NCAP care vor fi efectuate în 2026 vor încuraja producătorii să utilizeze comenzi fizice separate pentru funcțiile de bază, limitând astfel distragerea atenției și promovând un condus mai sigur.”
Comenzi cheie
Conform noilor norme, cinci funcții vor trebui să treacă la comenzi fizice: semnalizatoarele de direcție, luminile de avarie, claxonul, ștergătoarele de parbriz și apelul de urgență. Cine știe ce părere va avea Elon Musk, care a făcut din ecranul tactil central al Model 3 „inima” oricărei interacțiuni om-mașină, despre aceste creterii. Mașina lui nu are nicio manetă pe coloană, iar semnalizatoarele sunt controlate prin butoane de pe volan. Funcții precum selectarea vitezei și a marșarierului, reglarea oglinzilor exterioare și a fluxului de aer al sistemului de climatizare sunt gestionate prin intermediul ecranului, unde sunt afișate și vitezometrul și panoul de instrumente. În orice caz, Musk nu este cu siguranță singurul fan al ecranelor tactile. Tendința (dacă nu pentru toți, pentru mulți) este mai mult sau mai puțin aceeași.
Mulți sceptici
Euro NCAP nu este singura organizație care a tras un semnal de alarmă cu privire la răspândirea ecranelor tactile. Asociația Americană a Automobilului a avertizat, de asemenea, asupra pericolelor pe care le prezintă afișajele de ultimă generație din mașini, în timp ce, în urmă cu un an, Oliver Zipse, directorul general al BMW, a declarat că este „absolut convins” că în 10 ani ecranele tactile vor fi interzise tocmai din cauza riscurilor de distragere a atenției șoferilor. În orice caz, mai mulți constructori revin asupra propriilor demersuri, oferind butoane fizice și mai multe opțiuni de personalizare. Este cazul Skoda sau Toyota, ca să nu mai vorbim de Ineos, care a mers împotriva tendinței cu Grenadier-ul său, cu o mulțime de butoane fizice pentru toate funcțiile.
Așadar, vine o schimbare de direcție pentru toată lumea? Desigur, producătorii pot decide să nu respecte noile reguli, dar în acest caz vor trebui să accepte un punctaj mai mic la testele de siguranță.