Luna aceasta a început producția lui Dacia Duster Pick-up la carosierul Romturingia din Câmpulung Muscel. Un reportaj în exclusivitate despre cum se fabrică primul pick-up Duster, vândut oficial prin rețeaua Dacia.
Foto: Răzvan Măgureanu
După ce am prezentat in exclusivitate primul test cu Dacia Duster Pick-up, am fost în vizită la Câmpulung Muscel să vedem cum se fabrică Duster Pick-up. Pentru producția lui Duster Pick-up a fost modernizată o hală de producție.
Citește primul test cu Dacia Duster pick-up
Mașinile vin de la Mioveni complet echipate, iar la Câmpulung Muscel sunt demontate bancheta spate, ușile spate și hayonul. Apoi, mașina se dezechipează complet, se scot scaunele față, toate capitonajele și bordul este acoperit cu o protecție de cauciuc.
Partea din spate a caroseriei este tăiată mecanic, procesul fiind manual, dupa care urmează producția propriu-zisă. Elementul principal al lui Duster Pick-up este panoul de separare, din tablă de oțel ambutisat, dintre habitaclu și benă care este rigidizat suplimentar cu doua profile omega.
Acest panou, împreuna cu structura de profile ambutisate, montate în triunghi în zona unde la Duster se afla ușile spate, formează o structură rigidă datorită căreia caroseria lui Duster Pick-up se simte mai inchegată și mai rigidă decat cea a SUV-ului Duster. Solutia de rigidizare suplimentară este o mică inovație Romturingia.
Panoul de separare este vopsit în câmp electrostatic, iar barele rectangulare care formează structura trunghiulara suplimentară de rigidizare sunt debitate cu o mașină cu laser care poate tăia spațial și profile inchise.
Trebuie remarcat ca desi este o productie de serie mică, multe procese sunt automatizate ceea ce asigură o garanție a calității de fabricație. Toate subansamblele metalice din componența structurii benei sunt debitate pe masini cu comandă numerică (Watter Jet, Laser sau Plasma) și sunt profilate cu ajutorul unor abkanturi electrice și hidraulice.Vopsirea reperelor metalice se face electrostatic cu vopsea pulbere.
Faptul că Duster Pick-up are o caroserie mai rigidă decat SUV-ul Duster l-am constatat si la primul test drive cu masina acum câteva luni dar acum avem și explicația tehnică ca nu a fost doar o simplă senzație.
De altfel, acest lucru este normal și sunt si alte exemple în industria auto de pick-up-uri mai rigide decat SUV-ul din care derivă. De exemplu, fosta generație Nissan Navara era construită pe aceiași platformă cu șasiu separat F-Alpha utilizată și la construcția lui Nissan Pathfinder și caroseria lui Navara era mai rigidă decât cea a lui Pathfinder.
Bena are o structura metalică din oțel zincat, la baza ei se află o structură tip fagure din oțel, imbrăcată cu tablă de oțel zincat care îi conferă atât rigiditate suplimentară dar și soliditate, podeaua putând suporta sarcini mai mari decât cea utilă de 500 kg.
Lateralele spate stânga/ dreapta și oblonul benei sunt realizate din materiale composite prin procedeul de RTM (resin transfer moulding). Se poate observa ca oblonul benei este similar cu partea inferioară a hayonului din tablă al Dusterului.
Acesta este realizat pe o mașină speciala printr-o tehnologie de copiere și inglobează în partea superioară al treilea stop.
Peste structura metalica a benei este montată o protecție de benă (bed liner) din ABS forte, după care se asamblează toate ornamentele din plastic, realizate prin termoformare pe o mașină specială. Decuparea și prelucrarea acestor ornamente se realizează cu un robot Kuka cu 7 axe, de ultima generație.
Bena are o lungime practică de 1,65 metri, iar oblonul poate suporta o sarcină de 80 kg, conform standardelor internaționale. Balamalele oblonului sunt din inox, fiind amplasate deasupra barei de protecție spate și îmbrăcate într-o protecție de plastic pentru o estetică placută.
Mai trebuie spus ca ornamentele de la benă au prevăzute înca din start găuri pentru montajul ulterior al unui hard top. Romturingia are în lucru două tipuri de hard top: unul la nivelul caroseriei și altul mai înalt.
Ambele au utilități diverse, de la autovehicul frigorific la diferite modele de autolaboratoare.
Masinile sunt vopsite într-o cabina industrială și uscate în cuptor de uscare special.
Având partea din spate și oblonul benei realizate din materiale compozite și fără ușile spate, hayon și bancheta spate, Duster Pick-up este cu circa 60 kg mai ușoară decât SUV-ul Duster.
Trenul de rulare este identic cu al SUV-ului Duster și nu există reductor, dar Duster Pick-up beneficiază de pe urma treptei a întâia foarte scurte care ajută mult in teren accidentat, mai ales când mașina este încărcată.
Dacia Duster Pick-up este disponibilă în culoarea alb Glacier și vine într-o singură versiune de echipare, bazată pe echiparea Confort Duster N1 care include toate elementele de siguranță de la Duster precum airbag-uri frontale și laterale petru șofer și pasager, ABS cu repartitor electronic al forței de frânare, ESP și funcție anti-patinaj, sistem de asistență la demarajul în rampă, sistem de asistență la coborârea pantei. Jantele din aliaj usor de 16 inch sunt standard.
Duster Pick-up este propulsată exclusiv cu motorul 1.5 dCi de la Duster, care dezvoltă 115 CP și 260 Nm, fiind extrem de economic. Consumul mixt este de numai 4,93 litri/ 100 km, iar cel urban de 5,02 litri/ 100 km.
Ca și prima generatie produsă într-o serie limitată de 500 exemplare și destinată doar unor clienți de flote, a doua generație Dacia Duster Pick-up este produsă tot de către carosierul Romturingia din Campulung Muscel, care este partener Groupe Renault, încă din 2013.
Diferența este că cea de-a doua generație este disponibilă în toată rețeaua Dacia. Romturingia a început producția primelor 200 de unități pentru piața internă, cadența fiind de 30 mașini/ săptămână și urmând să crească în următoarele luni până la 200 – 300 unități/ lună.