Audi lansează două versiuni Plug-In Hybrid pentru Q5 care oferă performanțe ridicate și consum redus cu condiția ca bateria să fie încărcată. Test cu Audi Q5 55 TFSI e quattro.
Audi Q5 a mai cochetat cu propulsia hibridă la vechea generație, dar acela era doar un hibrid simplu care mergea doar maxim 2 km electric în timp ce rivalii propuneau deja versiuni Plug-In Hybrid. Dar vorba proverbului, mai bine mai târziu decât niciodată.
A doua generație lansată în 2017 a primit acum câteva luni două versiuni Plug-In Hybrid care combină motorul turbo de 2.0 TFSI de 252 CP/370 Nm cu un motor electric de 143 CP/350 Nm, rezultând 299 CP/450 Nm (Q5 50 TFSI e quattro) și 367 CP/500 Nm, rezultând Q5 55 TFSI e quattro.
În ambele cazuri, între motorul termic și cel electric se interpune o cutie automată S-Tronic cu dublu ambreiaj. Bateria relativ mare, de 14,1 kWh promite o autonomie electrică de 45 km în ambele cazuri. Noi am avut pentru test versiunea de top Q5 55 TFSI e Quattro.
Ca și la alte modele Plug-In Hybrid, pe hârtie lucrurile arată minunat, dar în realitate lucrurile trebuie înțelese dintr-o anume perspectivă despre care am mai vorbit în mod repetat. Ca să obții beneficiile maxime și să te bucuri de eficiența lui, un Plug-In Hybrid trebuie încărcat zilnic la priză pentru că toate măsurătorile chiar și după noul ciclu WLTP sunt efectuate pornind cu bateria încărcată.
Dacă respectați acest lucru atunci veți obține o autonomie reală acceptabilă, de 32 km în oraș și de 38 km pe drum național față de media de 45 km cât este cifra oficială.
Cu bateria încărcată, consumul mediu s-a cifrat la 3,89 l/100 km, ceea ce reprezintă o valoare foarte bună. În schimb, cu bateria descărcată, când mașina funcționează ca un hibrid simplu, consumul mediu a fost de 8,2 l/100 km, o valoare de asemenea bună dacă comparăm cu o motorizare echivalentă pe benzină.
Șoferul poate comuta modul electric de la o tastă de pe consola centrală, de lângă selectorul pentru modurile de rulare, caz în care mașina se poate deplasa cu maxim 135 km/h și accelerează de la 0 la 60 km/h în 5,5 secunde.
Spre deosebire de alți rivali, Audi Q5 55 TFSI e quattro are doar trei moduri de funcționare: electric EV, hibrid (Auto) și Hold care menține nivelul de energie din baterie pentru o utilizare ulterioară. Pe modul Hibrid funcționează concomitent ambele motoare care interacționează armonios și la nevoie produc accelerații foarte rapide.
În acest mod, Audi Q5 55 TFSI e quattro accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 5,3 secunde și atinge o viteză maximă de 239 km/h.
Ca și la alte modele hibride Audi, modul Hold conservă energia din baterie, dar nu permite și încărcarea bateriei. Bateria se încarcă doar în modul Hybrid când managementul sistemului hibrid asigură un minim de energie pentru funcționarea motorului electric din recuperarea energiei la frânare.
Spre exemplu, în modul coasting se recuprează până la 25 kW, iar la frânare o decelerație de 0,2 g recuperează până la 80 kW. Audi a considerat că nu este eficient să utilizeze motorul termic pentru încărcarea bateriei, deoarece consumul crește prea mult.
În schimb, oferă un asistent predictiv pentru eficiență (PEA) care permite utilizarea optimă a energiei prin calcularea profilului rutei de parcurs pe baza datelor de la navigație și monitorizarea distanței față de vehiculul din față. De exemplu, sistemul poate decide să oprească motorul și să funcționeze în modul coasting când vehiculul din față merge constant.
Cu pilotul automat adaptiv cuplat, sistemul PEA frânează și accelerează ca în cazul clasic. Dacă însă șoferul nu cuplează pilotul automat adaptiv, atunci un impuls în pedala de accelerație și un semnal vizual în bord și pe head-up display indică momentul optim când să iei piciorul din accelerație.
Spre deosebire de unii rivali, care oferă încărcare la priză normală și la priză AC de 3,6 kW, Q5 se poate încărca standard ori de la priza de acasă de 220 V peste noapte în 7 ore ori de la o priză AC de până la 7,2 kW, caz în care bateria se încarcă mai repede, în 2,5 ore.
Spre deosebire de modelul convențional, podeaua nu mai este dublă și înălțimea portbagajului este de 42 cm față de 52 cm datorită montării bateriei Li-Ion cu 104 celule de14,1 kWh sub podeaua portbagajului. Astfel, volumul real al portbagajului scade puțin, de la 465 la 392 litri, dar rămâne suficient de mare pentru o călătorie în patru.
Tehnica în clar
Schema hibridă a lui Q5 include un motor turbo cu injecție directă de 2 litri cu 252 CP/370 Nm și un motor electric sincron cu magneți permanenți integrat între cutia automată S tronic cu 7 trepte și motorul termic.
Pentru modul de funcționare pur electric, între propulsorul pe benzină și cel electric este amplasat un al treilea ambreiaj care le cuplează pentru funcționare hibridă sau le decuplează pentru funcționare pur electrică. Bateria de 14,1 kWh este amplasată sub podeaua portbagajului și se încarcă la priză casnică sau la la AC de până la 7,2 kW.
Verdict
Audi Q5 TFSI e quattro vine relativ târziu în segmentul său, dar oferă o autonomie electrică rezonabilă, posibilitatea încărcării la 7,2 kW și un portbagaj decent. Diferența de preț față de Q5 Sport 40 TDI S-Tronic e mare.
- Autonomie electrică decentă
- Sistem de asistență predictiv eficient
- Consum mic cu bateria încărcată
- Consum rezonabil și în modul Hybrid (Auto)
- Portbagaj decent
- Preț mare
- Nu are mod Charge dedicat
DATE TEHNICE | Audi Q5 |
---|---|
Model | 55TFSI e Quattro |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo+ electric |
Cilindree (cmc) | 1.984 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 252/5.000-6.000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 370/1.600-4.500 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 143 |
Cuplu maxim (Nm) | 350 |
Putere totală ansamblu (CP) | 367 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 500 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.663/1.893/1.661 |
Ampatament (mm) | 2.819 |
Volum portbagaj (l) | 395 |
Masă la gol (kg) | 2.105 |
Capacitate baterie (kWh) | 14,1 |
Acceleraţie | |
0-100 km/h (s) | 5,3 |
Viteză maximă (km/h) | 239 |
Consum mixt (l/100 km) | 2,3 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 53 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,0 |
0-100 km/h (s) | 5,7 |
0-130 km/h (s) | 8,8 |
0-150 km/h (s) | 11,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 25,2 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 2,3 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 5,1 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 39,1 |
Consum | |
În oraș/drum național/autostradă, bat. Încărcată (l/100 km) | baterie/3,52/8,77 |
În oraș/drum național/autostradă, bat descărcată (l/100 km) | 8,69/7,04/8,77 |
Consum în test bat. încărcată (l/100 km) | 3,89 |
Consum în test bat. Descărcată (l/100 km) | 8,20 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 2.255 |
Distribuția maselor (%) | 50/50 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 52,0 |
în accelerare maximă | 71,4 |
Preț (euro cu TVA) | 65.863 |