Am dedicat al doilea episod al determinării eficienței motorului în funcție de diverși factori… consumului urban. Pentru asta am părăsit orașul – poftim??? –, am izolat toți factorii-paraziți care ar fi putut interfera cu valorile finale și am măsurat consumul în oraș, în diverse scenarii de trafic urban. Foto: Bogdan Paraschiv
Am început cu măsuratra consumului pe autostradă. Am luat o Kia Ceed și am supus-o diverselor scenarii. Astfel, am aflat cum crește consumul în funcție de mai mulți factori. Acum a sosit timpul verificării influenței acestora asupra economiei de benzină în oraș.
E clar că nu am fi putut determina variația diverșilor factori asupra consumului urban fix în oraș. Acolo, circulația haotică, care te obligă să mai „piști“ accelerația sau frâna și care nu seamănă niciodată în două minute consecutive, precum și probabilitatea de a prinde verde sau roșu după bunul plac al unui sistem inexistent de coordonare a semafoarelor, toate sunt gata să dea orice măsurătoare peste cap.
Consumul în oraș – test pe circuitul Academiei Titi Aur
Așa că, preț de câteva ore, ne-am mutat cu bagaje cu tot pe circuitul ATA și am simulat o circulație urbană ca la carte, fără factori perturbatori. Practic, am eliminat orice element parazit. Pentru a simula prezența semafoarelor care indică la fiecare măsurătoare aceeași culoare, am decis să amplasăm trei puncte imaginare la distanțe egale pe parcursul circuitului, în dreptul cărora am oprit câte 30 de secunde.
„Cobaiul“ a fost chiar mașina mea, Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair, dotată cu transmisie automată TCT. Am parcurs câte șapte tururi pentru fiecare scenariu, ca să dăm ocazia valorilor de consum să se stabilizeze, și iată ce-a ieșit.
1. Stop/start cuplat
Multe discuții suscită utilizarea sistemului stop/start printre posesorii de mașini. Unii zic că strică motorul, din cauză că induce șocuri la pornire și oprire. Alții spun că a fost montat strict pentru respectarea normelor de poluare. În sfârșit, o mică parte din posesorii de autoturisme sunt de acord cu el și îl mențin în uz.
Eu am lăsat motorul în modul Natural (Eco), cutia în Auto (iar aceasta a schimbat la 2000 rpm), am apăsat accelerația moderat, iar după șapte tururi, Giulietta a consumat în medie, cu sistemul stop/start cuplat, 8,4 l/100 km, în timp ce decuplarea sa a crescut consumul în exact aceleași condiții la 9 l. O diferență semnificativă, pe care însă fiecare șofer este dator să o cuantifice în lei și să decidă dacă merită să păstreze sistemul stop/start în funcțiune. De acum, am dezactivat sistemul și am efectuat toate măsurătorile cu el decuplat.
2. Schimbarea treptelor la 3000 rpm
Umblă mitul că, dacă mergi cu mașina mai turată în oraș, vei consuma cel mult la fel ca atunci când schimbi la 2000 rpm. Deci, am lăsat mașina în modul Natural (Eco), am pus schimbătorul în Manual, am apăsat accelerația la fel ca înainte și am schimbat treptele la 3000 rpm – firește, fără să depășesc limita de 60 km/h. După șapte tururi fără sistemul stop/start cuplat, consumul a fost de 10,7 l/100 km, adică cu 1,7 l peste cel obținut în tururile când cutia a schimbat la 2000 rpm. O diferență uriașă, care se simte la buzunar.
3. Conducerea sportivă
După ce m-am plictisit „mângâind“ pedala de accelerație, a sosit timpul să văd cum influențează consumul o conducere cu adevărat sportivă. Deci, am cuplat modul Dynamic, am trecut cutia în manual, am accelerat puternic, am abordat la limită virajele și am mărit limita de viteză la 70 km/h. După șapte tururi în care am oprit la fiecare „semafor“, ca și până atunci, consumul a fost de 25 l/100 km, față de 9,0 l la mers economic. Viteza medie a crescut de la 22 la 29 km/h.
4. Greutate mai mare
După ce m-am bucurat de câteva tururi alerte, am revenit la mersul eco în modul Natural, dar, de data asta, m-am folosit de fotograful nostru, Bogdan, care, cu al său echipament, cântărește aproximativ 100 km, și am parcurs șapte tururi cu această greutate în plus. După șapte tururi, diferența de consum a fost… nulă, valoarea stabilizându-se la 9 l/100 km, identică cu cea în care mașina era mai ușoară cu 100 kg. Deci, spre deosebire de numărul trecut, unde Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT a simțit cele 100 kg pe autostradă, consumul crescând cu 0,2 l/100 km (6,7 vs 6,9 l/100 km), Alfa nu a consumat mai mult în oraș.
5. Aerul condiționat cuplat
Vestita dilemă legată de cuplarea compresorului de aer condiționat. Cu cât consumă mai mult în oraș o mașină cu aerul pornit, față de una cu climatizarea în funcțiune, dar cu compresorul oprit? Am străbătut cele șapte tururi cu câte trei opriri pe tur, iar rezultatul cu compresorul pornit a fost de 10 l/100 km, așadar cu fix un litru mai mult decât cu compresorul oprit.