Aptitudinile lui Touareg au fost deja confirmate în timp, iar formula prin care VW a încercat să sintetizeze cât mai eficient caracterul acestui model, se numeşte Edition X, o echipare care promite să fie interesantă prin dotări și preț.
Consacrat drept unul dintre cele mai capabile şi mai polivalente SUV-uri de pe piaţă, Touareg s-a perfecţionat vizibil în cei 12 ani de producţie, aşa că cea de-a doua generaţie are deja un pachet tehnic suficient de consistent pentru a putea realiza cât mai bine sarcinile impuse acestui model, respectiv de a se descurca cât mai onorabil atât pe şosea, cât şi în afara ei.
Ca orice formulă care funcţionează bine şi trebuie păstrată, caroseria maşinii nu a suferit schimbări importante în timp, aşa că, în situaţia puţin probabilă în care cineva a văzut ultimul Touareg în urmă cu zece ani, va şti din prima ce maşină are în faţa ochilor. Modelul pe care l-am testat de curând se înscrie în acelaşi tipar, deşi logo-ul plasat pe laterale ţine să ne amintească că avem de a face cu o ediţie ceva mai specială. Lipsa de artificii stilistice este în plus datorată faptului că Touareg este de acum pe final de mandat, iar modul în care vrea să rămână atractiv este legat mai mult de linia de echipare decât de a încerca vreun retuș pe liniile deja clasice ale acestui model.
Confortabil și practic
Configurat foarte generos, interiorul lui Edition X poate excela în dotări de confort, precum tapiţerie din piele, încălzire în scaune, climatizare cu patru zone, trapă panoramică şi chiar o priză de 230V. Sistemele de siguranţă şi cele de asistenţă sunt şi ele prezente în număr mare, dintre care îmi permit să amintesc sistemul Area View, ce oferă vedere 360 de grade în jurul maşinii cu ajutorul camerelor montate pe toate cele patru laturi ale maşinii.
Touareg ține în continuare foarte mult la aspectul practic, iar acest lucru reiese din spațiul generos al portbagajului, dar și de modul facil de a putea rabata bancheta, prin intermediul butoanelor, sau comanda electrică a hayonului. Lucrurile stau la fel de bine şi la capitolul dinamică. Aici intră în joc arsenalul tehnic compus din motorul V6 de 245 CP şi o cutie de viteze automată cu opt rapoarte.
Putere și rafinament
Dieselul de trei litri este silenţios şi foarte discret în privinţa vibraţiilor, fiind nu doar mai puternic, cât şi mai rafinat decât unul cu patru cilindri. Demarajele şi reprizele în cazul depăşirilor stau sub semnul unui cuplu mare, exploatat cât se poate de eficient de etajarea precisă adusă de numărul mare de trepte al trasmisiei automate. Acest tandem reuşit este în măsură să contribuie şi la un consum de combustibil care în practică poate fi menţinut foarte aproape de cei 7,2 litri promişi de fişa tehnică și care, cu ajutorul unui rezervor de 100 de litri cu care vine Edition X, face ca autonomia să fie una de-a dreptul impresionantă, dar și un punct forte pentru Touareg în lupta cu concurenții.
Agilitatea este o caracteristică pe care ţi-o doreşti foarte mult de la un SUV cu aceste dimensiuni, iar Touareg a reuşit să se facă foarte atrăgător la acest capitol prin folosirea unei suspensii pneumatice şi a unui sistem de direcţie destul de comunicativ. Suspensia este cea care aduce şi un nivel ridicat de confort, dar şi posibilitatea de a controla electronic tăria amortizoarelor, oferind astfel mai multe moduri de lucru, dar şi o gardă la sol reglabilă. Aceasta din urmă reprezintă una dintre armele cele mai eficiente ale maşinii atunci când asfaltul este înlocuit de teren accidentat, situaţie pentru care există deja sistemul de tracţiune integrală 4Motion, sistem ce are la bază un diferenţial central autoblocant.
Această soluție a fost aleasă pentru a minimiza efortul celui de la volan atunci când sunt parcurse trasee off-road, cu dezavantajul însă că acest confort poate aduce şi unele limitări aptitudinilor pe care Touareg le-a arătat de-a lungul timpului.
Reductorul şi posibilitatea blocării diferenţialului spate nu mai sunt parte din echiparea lui Edition X, iar ajutorul în teren vine acum de la o suspensie cu gardă reglabilă şi un program Off-Road pentru optimizarea tracţiunii. Cu acest pachet tehnic, Touareg încă se descurcă bine și se poate achita fără probleme de atribuțiile unui 4×4 în numeroase situații.
Fiindcă am încercat Touareg Edition X şi în aceste condiţii, am putut aprecia confortul pe care îl poate oferi suspensia pneumatică în cazul drumurilor neamenajate, dar şi modul în care sunt suplimentate unghiurile de trecere.
Motorul oferă rezerve impresionante de putere şi cuplu, însă abordarea în forţă nu este o soluţie pentru toate obstacolele, aşadar nu putem vorbi de un succes în a înlocui pe deplin prezenţa unui reductor mecanic. Este clar că această echipare nu a urmărit evidenţierea caracteristicilor off-road, ci integrarea cât mai armonioasă a acestora într-un pachet de aptitudini pe care Touareg le oferă laolaltă cu un grad de confort specifică zonei premium.