Într-o lume nebună după downsize, BMW ține la prestigiu, eleganță și tradiție și continuă să ofere un motor nobil, V12 bi-turbo, într-o limuzină de lux cu gene sportive. Primele impresii despre nava amiral M760Li xDrive. FOTO: Bogdan Paraschiv.
Puțini știu, dar nu Mercedes ci BMW a construit primul V12 de după al doilea Război Mondial. Era în 1987 când a apărut top modelul Seriei 7 numit 750i, echipat cu un V12 de 5 litri care furniza 300 CP. De atunci, BMW nu a renunțat niciun moment la această configurație nobilă pe care a perfecționat-o continuu.
Ultima evoluție se numește M760Li xDrive. Un mic amănunt: litera M înaintea denumirii care ne spune că e vorba de un model MPerformance. E prima oară când BMW combină un model din clasa lux cu gene de M. Adică, nu are în vizor doar pe S 600 de la Mercedes ci se uită și spre AMG-uri. De ce această abordare orientată spre sportivitate? Pentru că cine dorește confort absolut are la dispoziție Rolls-Royce Ghost echipat cu un motor similar și BMW a dorit să facă o distincție clară între două modele care au aceeași inimă și fac parte din același concern.
Dar să revenim la M760Li xDrive. Îl recunoști imediat după prizele de aer din spoiler mărite la maxim prin renunțarea la proiectoare, jantele de 20 inch cu cinci spițe duble finisate în gri cerium mat printre care se văd etrierele albastre M, cadrul și fantele galvanizate în același gri cerium mat ale grilei radiatorului. Aceeași culoare ornează elementele cromate de la baza ușilor, carcasele oglinzilor, prizele de aer Air Breather și Air Curtain din fața și spatele pasajelor roților față și cele două perechi de eșapament elegant integrate în spoilerul spate. Emblema V12 se regăsește pe montantul spate, lângă schimbător și pe pragurile interioare, aceasta din urmă fiind iluminată.
La interior remarcăm volanul M, logo-ul V12 pe tunelul median și turometrul gradat până la 330 km/h. În mod normal, viteza maximă e de 250 km/h, dar cu pachetul opțional M Driver’s package ajunge la 305 km/h. Nu prea ai ce face cu el în România pentru că oricum dacă depășești 180 km/h pe autostrăzile noastre îți pierzi prețiosul act care îți dă dreptul să conduci.
Sigur că piesa de rezistență este motorul și cifrele sunt impresionante: 6,6 litri, 12 cilindri, 48 supape, două turbine, injecție directă la o presiune de 200 bar, 610 CP și 800 Nm. James Bond ar fi mândru de o așa mașină numai că, dintr-un orgoliu prostesc, agentul britanic a renunțat la BMW când bavarezii au vândut Rover acum mulți ani. Iar acum nu ar mai fi avut nevoie nici de telefonul Ericsson să teleghideze mașina pentru că acum poți să faci treaba asta cu cheia de contact inteligentă.
Păcat de orgoliul lui Bond pentru că sub capotă sunt 12 magnifici. Mai țineți minte filmul “Cei șapte magnifici?” Numai că de data aceasta sunt 12. Cum ar fi să îi pui la un loc pe Yul Brynner, James Coburn, Steve
McQueen și Charles Bronson din “Cei Șapte magnifici” cu Sylvester Stallone, Jean Claude van Damme, Arnold Schwarzenneger, Jason Statham, Chuck Norris din “The Expendables?” Cam așa am putea explica forța de împingere a acestui V12 la 60 de grade cu turbinele montate în exteriorul V-ului. La plecarea din loc, pe modul Eco, motorul e docil ca fața tâmpă a lui Stallone. Dacă apeși puțin accelerația, dar numai puțin, începe să murmure ușor. Curba de cuplu motor e ca o linie frântă desenată de un copil de grădiniță. Are doar 4 segmente. Primul pleacă de la cifra 500 (Nm) înregistrată la 1.000 rpm. Adică, mai pe înțelesul tuturor, avem sub talpă 500 Nm imediat după turația de relanti. La viteza maximă legală pe autostradă din România, de 130 km/h, turometrul arată numai 1.700 rpm în treapta a opta. La 150 km/h acul ajunge la 2.000 rpm, iar la 180 km/h la 2.400 rpm. Până la zona roșie mai sunt încă 4.600 rpm (!!!). Trebuie să privești tot timpul acul vitezometrului ca să nu rămâi fără carnet pentru că zgomotul e foarte redus și nu se aude decât șuieratul vântului. De la 1.000 la 1.600 rpm curba de cuplu urcă de la 500 la 800 Nm, apoi urmează o linie orizontală până la 5.000 rpm, adică ai 800 Nm între 1.600 și 5.000 rpm, după care coboară la 750 Nm la 5.500 rpm și la 650 Nm la 6.500 rpm. Este o senzație fabuloasă să mergi cu 180 km/h și poziția pedalei de accelerație să fie la mai puțin de jumătate de cursă. De abia de la 220 km/h, motorul se încordează puțin ca atunci când dă Chuck Norris vreo lovitură fatală. Pentru a respecta spiritul sportiv până la capăt, BMW a dotat acest motor cu un sistem de sunet cu flapsuri care pe modul Sport sună foarte incitant, un fel de rârăit ușor baritonal, dar cu un bas mai redus decât la AMG și cu niște înalte nu atât de stridente ca la Ferrari. Vibrații nu sunt pentru că din punct de vedere tehnic, V12 este cea mai echilibrată configurație posibilă la un motor cu piston. Motorul este atât de bine echilibrat încât la accelerații pare că sub capotă sa află un uriaș motor electric, atât de liniar și de rafinat e răspunsul. Senzația mea este că dacă la relanti pui un pahar plin cu șampanie pe capotă, nu se va vărsa nicio picătură. Însă spre deosebire de un motor electric la care cuplul scade dramatic odată cu creșterea turației, aici e altfel. Tot timpul ai la dispoziție foarte mult cuplu și de aceea cele 8 trepte ale cutiei automate ZF par inutile și cred că motorul s-ar descurca și cu numai trei trepte.
Cu distribuție variabilă pe admisie și evacuare, BMW îi ia în glumă pe rivalii care povestesc despre dezactivarea cilindrilor la motoare cu mulți cilindri ca acesta și spune că în timpul mersului nu poți avea doar situații în alb și negru ci există și multe situații intermediare. Greu de crezut dar acest enorm V12 consumă la drum întins la 150 km/h doar 13 l/100 km, iar în oraș nu am sărit de 19 l/100 km. BMW își demonstrează încă o dată eficiența deosebită. Ecologistul Schwarzenneger ar fi fericit cu mașina asta.
BMW nu spune cât cântărește motorul V12, dar se pare că inginerii din Munchen dețin secretul absolut al echilibrării maselor. Cu multe componente din aluminiu și plastic ranforsat cu fibră de carbon (carbon core stă scris la loc de cinste pe montantul central) la caroserie și trenul de rulare nu ai niciun moment senzația că pe față apasă un V12 cu o cilindree demnă de un muscle-car. Cel puțin feelingul la condus îți dă impresia că acest “super șapte” nu e departe de distribuția magică de 50-50%.
Când te uiți pe lista de prețuri, te gândești că ar fi bine să fii în servicul Majestății sale ca James Bond pentru că diferența de preț față de 750 Li xDrive este de aproape 54.000 euro. 54.000 euro pentru un motor? Așa pare la prima vedere, dar nu e chiar așa. BMW a dotat acest vârf de gamă cu echipamente care la 750 Li xDrive sunt doar pe lista de opțiuni. În primul rând, este această fabuloasă direcție integrală care în premieră la noua Seria 7 poate fi combinată cu tracțiunea integrală, standard la modelul V12. La prima vedere, unghiul de 1,5 grade cu care, la viteze mai mari, roțile spate se rotesc în același sens cu cele față este infim, însă efectul este sublim. Mastodontul lung de 5,24 metri și greu de 2.255 kg e tot atât de agil ca Jason Statham în “Mecanicul”, iar pe drumurile publice este greu să ajungi la limitele trenului de rulare pentru că aderența este fenomenală. Tot standard este și pachetul Executive Drive Pro care este o operă inginerească ce include fostul sistem Dynamic Drive ce desemna barele stabilizatoare active, suspensia cu amortizoare adaptive care se reglează și în funcție de stilul de condus și de denivelările pe care le vede camera din grila radiatorului. “Vede” camera o gură de canal în dreapta și imediat în fracțiuni se secundă înmoaie suspensia de la roțile de pe dreapta. Lucrurile astea de care se minuna James Bond acum 10 ani sunt astăzi realitate. Iar lista echipamentelor high-tech aflate în standard este completată cu farurile cu laser, clima pe 4 zone, sistemul de navigație Proffessional, head-up display, scaunele față reglabile electric Confort cu reglarea treimii superioare, scaunele spate reglabile electric și ventilate atât pe față cât și spate. Toate acestea înseamnă cel puțin 15.000 euro extra la 750Li xDrive.
Nu e pe lista de echipamente standard, dar erau pe mașina de test pachetul Executive Lounge care are un preț mai mic la 760i față de 750i, de numai 5.392 euro, și include scaune Confort în spate, sistem entertainment pentru spate cu tabletă de 7 inch în consola centrală și displayuri pentru pasageri și pachetul Heat Comfort care include încălzire în consola centrală și mânerele interioare ale ușilor. Însă dincolo de toate aceste minuni ale tehnicii, nu poți să nu remarci tapițeria de piele Individual Merino Bej Kasmir cu cusături negre care costă cât un Logan de bază dar îți conferă acea ambianță de lounge. Iar la drum întins e chiar un privilegiu să apeși butonul din ușă care poziționează scaunul dreapta spate în poziția de pat, scoate din spătarul față suportul pentru picioare și îți permite să îți odihnești capul pe pernuța de alcantara din dreptul tetierei.
Uneori însă, poate fi un sacrilegiu să te culci în spate când ai la dispoziție o dinamică atât de nobilă. Cred că și Maiestatea sa, Regele Mihai, cu care BMW are un îndelungat parteneriat de imagine, ar fi mai fericit la volan decât pe bancheta din spate cunoscând pasiunea sa pentru mașini și tehnologie.
Verdict AutoExpert
Noua generație M760Li xDrive vine cu o abordare nouă: limuzina de lux cu calități sportive de top. Numai BMW putea reuși acest compromis pentru că doar BMW are acest tren de rulare fabulos care combină direcția integrală cu tracțiunea integrală și cu suspensia adaptivă inteligentă. Și nu în cele din urmă, performanțele de top nu ar fi posibile fără construcția revoluționară a caroseriei cu elemente de CFRP care au redus substanțial masa. Și chiar dacă poate pentru unii avuți contează mai puțin, eficiența acestui V12 este incredibilă. Respect, BMW!DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
M760Li xDrive | |
Motor/ nr. cilindri | V12, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 6.592 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 610/5.500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 800/1.550 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 5.238/1.902/1.479 |
Ampatament (mm) | 3.21 |
Volum portbagaj (l) | 515 |
Masă la gol (kg) | 2.255 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 3,7 |
Viteză maximă (km/h) | 250 (305) |
Consum mixt (l/100 km) | 12,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 294 |
Preț (euro cu TVA) | 176.834 |