Conducerea unui autovehicul presupune multă atenţie, responsabilitate, anumite cunoştinte în domeniu şi mai ales păstrarea calmului în situaţii ce pot apărea în trafic. Cum conduc femeile în comparaţie cu bărbaţii?
Este automobilul o maşină tipic masculină, iar aragazul, oala sub presiune, maşina de spălat, frigiderul sau fierul de călcat sunt cu predilecţie aparate destinate femeilor? Doar bărbaţii pot conduce în bune condiţiuni un automobil, iar femeile sunt mai puţin apte la volan? Pe această temă, de multe ori, şoferiţele au făcut deliciul unor emisiuni umoristice de radio sau TV care criticau mai ales lipsa unor cunoştinţe şi aptitudini tehnice, sau stângăcii înregistrate pe timpul conducerii sau a parcării maşinilor. Dar specialiştii au adunat păreri şi date statistice rezultate în urma unor studii, analize sau anchete comparative referitoare la modul de comportare a bărbaţior şi femeilor la volan, iar o parte din aceste date le prezentăm în continuare.
Diferenţe între sexe.
Toată lumea este de acord că există diferenţe de comportament între femei şi bărbaţi şi că supremaţia aparţine sexului tare în multe situaţii cunoscute, inclusiv în şoferie. Numeroase constatări arată că femeile nu se orientează în spaţiu la fel de bine precum bărbaţii deşi au o atenţie distributivă mai bună. În general mintea bărbatului e mai simplu structurată şi se concentrează pe câte un singur lucru, până il duce la bun sfârsit. Femeia, pe de altă parte, poate efectua mai multe acţiuni deodată, deşi unele au rezultat incert.
Se ştie că multe femei aflate la volan conduc uşor timorate, mai ales în aglomeraţii, iar unii bărbaţi, care le observă ezitările în trafic, fac tot posibilul să le descurajeze şi mai mult.
E adevărat, bărbaţii conduc mai bine ca femeile, dar în schimb nu conduc mai prudent. Femeile greşesc exagerând cu atenţia şi prudenţa de aceea par uneori încete sau dezorientate. Într- o lume aflată în plină viteză, o femeie care conduce maşina o face mai mult din necesitate fiindcă nu poate să depindă mereu de alţii. Are nevoie de maşină atât pentru a-şi face cumpărăturile, a duce copilul la grădiniţă sau la şcoală, dar şi pentru a rezolva alte probleme urgente.
Analize şi statistici.
Statisticile întocmite în Franţa în ultimii ani sunt printre cele mai complete. Ele arătau că din totalul utilizatorilor de automobile 40% erau femei. Din totalul femeilor 83% aveau o maşină proprietate personală, faţă de 93% dintre bărbaţi. Şi în legătură cu timpul petrecut la volan, femeile se asemănau bărbaţilor, acestea rulând anual, în medie, circa 12.340 km, faţă de 13.770 km bărbaţii, diferenţele de procente şi kilometri rulaţi nefiind semnificative pentru a încerca o departajare între cele două sexe. Analizând preferinţele femeilor s-a constatat că 60% dintre automobilele citadine sunt cumpărate de clienţi femei, în timp ce 91% dintre berlinele mari sunt cumpărate de clienţii bărbaţi, deci o primă concluzie ce s-ar impune ar fi că majoritatea femeilor şoferi preferă maşinile din clasa mică sau compactă marilor berline. În schimb, ambele sexe au aceleaşi criterii în alegerea maşinii, acordând prioritate în ordine preţului de vânzare (29%), mărcii maşinii (22%) şi esteticii acesteia (17%). Apare o departajare clară doar la alegerea culorilor caroseriei, fiindcă majoritatea femeilor preferă culorile vii (nuanţe de roşu, albastru, bleu deschis, verde etc), în timp ce bărbaţii preferă culori sobre. Diferenţe au fost sesizate şi atunci când 14% dintre femei au considerat maşina o sursă de plăcere faţă de numai 7% dintre bărbaţi. De aceea, în multe meserii din domeniul auto care nu constituie surse de plăcere numărul femeilor este mic: numărul şoferiţelor de taxi este sub 10% din cel al bărbaţilor taximetrişti, numărul şoferiţelor de camion sau autobuz nu depăşeşte 2-3% din total, iar numărul femeilor ce lucrează în atelierele service ca mecanici este şi mai mic.
Referitor la atitudinea dealerilor studiul a constatat că bărbaţilor li se acordă ceva mai multă atenţie de către comercianţii auto fiind consideraţi cumpărători mai serioşi decât femeile şi li se fac mai multe discounturi la cumpărare, în timp ce multe femei sunt tratate politicos, dar cu o oarecare deferenţă şi de multe ori chiar cu o undă de umor. În schimb, la expoziţiile şi saloanele auto, niciun dealer nu ratează ocazia de a plasa o femeie frumoasă lângă o maşină nouă pentru a atrage şi mai mult atenţia cumpărătorilor bărbaţi în dorinţa de a-şi creşte vânzările.
Referitor la cunoaşterea unor date tehnice strict necesare şi de executare a unor operaţiuni simple de întreţinere s-a observat că în timp ce bărbaţii încearcă să se descurce singuri în multe situaţii, femeile se duc de fiecare dată la service pentru a rezolva orice problemă sau cer ajutorul altor şoferi. S-a făcut şi un test interesant: S-au trimis trei maşini perfect reglate la ateliere service însoţite de bărbaţi sau de femei. Unii mecanici din service, bazându-se pe necunoaşterea datelor tehnice de către femei, au păcălit una din trei femei, obligând-o să plătească un deviz piperat pentru repararea şi reglajul frânelor unei maşini care nici nu avea nevoie de aşa ceva, în timp ce toţi cei trei bărbaţi aflaţi în ipostaze asemănătoare nu au putut fi păcăliţi. (Dar la toate cele trei femei mecanicii le-au oferit zâmbete, cafele sau sucuri!). În schimb, s-a adeverit faptul că simulând o pană pe marginea drumului, femeilor li s-a sărit în ajutor de trei ori mai repede decât bărbaţilor aflaţi în aceeaşi ipostază.
Referitor la comportamentul rutier statisticile arată că femeile sunt superioare bărbaţilor producând mai puţine accidente grave. Tot în Franţa, 90% dintre cei surprinşi băuţi la volan au fost bărbaţi, iar 75% dintre cei ce le-au fost ridicate permisele pentru diferite delicte rutiere au fost tot bărbaţi, aceştia călcând mai tare acceleraţiile şi depăşind de multe ori vitezele maxime admise. În trafic, de multe ori, femeia la volan e un fel de limitator de viteză încât eşti nevoit s-o depăşeşti. Iar lipsa apetitului lor pentru viteză poate fi observată în întrecerile automobilistice unde femeile la volan au o participare insignifiantă, sub 1%.
Referitor la daunele produse în circulaţie, la societăţile de asigurări din Franţa s-au prezentat 104 femei dintr-o mie (faţă de 98 bărbaţi dintr-o mie) pentru a primi despăgubiri în urma daunelor provocate în accidente uşoare de circulaţie. Deşi au fost mai numeroase, daunele înregistrate de femei au fost de valori mai mici şi fără consecinţe majore faţă de cele provocate de bărbaţi, ele fiind “specialiste” mai mult în tamponări uşoare, zgârieturi sau loviri prin parcări. Dar să nu uităm că majoritatea daunelor mici produse de femei nici nu sunt înregistrate deoarece multe dintre ele preferă să le rezolve plătind pe loc fără a mai trece pe la poliţie sau pe la asiguratori sau, uneori, să dispară discret de la locul faptei.
Statistici din Marea Britanie. Este de multe ori distractiv să afli ce au mai descoperit sau afirmat specialiştii englezi. De exemplu, plecând de la premisa că un şofer bun este cel care respectă legea, un studiu britanic din 2013 susţinea că femeile sunt şoferi mai buni decât bărbaţii. Studiul, din păcate, nu a luat deloc în considerare capacităţile şoferilor bărbaţi de a se deplasa mai rapid către o destinaţie, de a parca mai corect, de a ieşi mai repede dintr-o aglomeraţie, de a depista mai uşor o anomalie pe timpul funcţionării motorului etc. În schimb, studiul a analizat numai abaterile de la circulaţie constatând statistic faptul că şoferii bărbaţi au avut mai multe amenzi de viteză şi mai multe puncte de penalizare decât femeile pe parcursul unui an. Astfel, în Marea Britanie, 57% dintre bărbaţi au fost implicati în unul sau mai multe accidente rutiere comparativ cu numai 44% dintre femei. Studiul însă nu a luat în calcul faptul că şoferii bărbaţi sunt mai mulţi decât şoferii femei, iar numărul total de accidente ce s-ar înregistra în cazul când cele două categorii de şoferi ar fi numeric egale (bărbaţi şi femei şoferi) ar putea ajunge în defavoarea femeilor.
Statistici europene. Analizând accidentele auto grave, s-a observat că femeile au condus mult mai atent decât bărbaţii, acestea înregistrând numai 20% din accidentele rutiere. Astfel, o statistică a UE (a Consiliului European pentru Siguranţa Transporturilor /ETSC) arată că pe soselele europene mor anual peste 25.000 de oameni, iar circa trei sferturi dintre ei sunt bărbaţi. ETSC aminteşte că femeile sunt mai putin predispuse să încalce viteza legală, în timp ce bărbaţii au mai multe tamponări de-a lungul vietii, sunt mai agresivi, depăşesc mai des viteza legală şi îşi pierd viaţa mai ales când sunt la volan, în timp ce femeile respectă mai mult regulile de circulaţie şi îşi pierd viaţa nu doar la volan ci şi atunci când sunt pasageri sau pietoni.
Statistici din România. Datele privind comportamentul la volan a celor două sexe sunt mai puţine. Dintr-o statistică la nivelul lunii ianuarie 2015, aflăm că parcul auto naţional înregistra 6.270.000 autovehicule din care 4.905.000 erau autoturisme înmatriculate . Corespunzător acestui parc numărul femeilor care deţineau permise de conducere auto era de 2.216.720, iar al bărbaţilor de 4.750.324, dintr-un total de 6.967.034 permise eliberate (deci femeile reprezentau 32%, adică o treime din totalul şoferilor). Aceste procente nu s-au modificat prea mult în ultimul an. Şi la noi, procentual, femeile generează mai puţine accidente grave. O statistică mai veche, din anul 2009 când au avut loc 9.992 accidente grave soldate cu morţi şi răniţi, ne arăta că româncele au fost responsabile numai pentru 1.685 dintre aceste accidente, iar bărbaţii pentru restul de 8.307. Deci procentual, femeile au provocat numai 16.9% din accidentele grave, iar bărbaţii restul de 83.1%, deşi ponderea femeilor din totalul şoferilor era mai mare, de 32%. Nu avem însă o statistică a accidentelor uşoare provocate de femei la noi, dar presupunem că dacă statistica s-ar întocmi situaţia procentuală ar putea fi alta!
Câteva sfaturi pentru femeile aflate la volan:
Încă de pe timpul examenelor pentru obţinerea permisului de conducere auto s-a constatat că numărul femeilor care eşuează la proba parcării laterale sau cu spatele este dublu faţă de cel al bărbaţilor. De aceea este necesar, chiar după obţinerea permisului, ca femeile să exerseze suplimentar parcarea corectă a automobilului! (Dar nu manevrând printre alte maşini ci într-o parcare goală!). Se ştie că femeile parchează prost şi fiindcă consideră oglinzile laterale doar ca nişte elemente de decor, neutilizându-le eficient.
-Pentru a evita situaţiile neplăcute este bine ca femeile să nu încerce să facă mai multe lucruri deodată la volan. Adică în timp ce conduc să vorbească la telefon, să citească mesajele primite sau să poarte discuţii interminabile cu pasagerii. Ştim cu toţii că atunci când sună telefonul mobil tentaţia este foarte mare pentru sexul slab, dar utilizarea lui la volan poate avea consecinte nefaste.
-Lipsa orientării în spaţiu este bine cunoscută la multe femei: deci dacă vedeţi o femeie în trafic, mai ales una apropiindu-se de o intersecţie nedirijată, trebuie să fiţi foarte atenţi la manevrele acesteia fiindcă nu poţi să ştii niciodată ce urmează să facă şi încotro se va îndrepta.
-Femeile trebuie să manifeste mai mult curaj pe timpul conducerii, să lase ezitările deoparte, mai ales când trebuie să accelereze pentru a face o depăşire, pentru că nu trebuie să rămână lipite de maşina din faţă pe tot traseul. Un astfel de comportament denotă o evaluare dificilă a distanţelor şi teama că nu ar putea face o depăşire în siguranţă.
-Pentru a fi şoferiţe bune trebuie să aibă unele cunoştinţe tehnice despre automobilul pe care îl conduc. Asta nu înseamnă că trebuie neapărat să se bage sub maşină ca să schimbe uleiul sau să folosească cricul şi coarba pentru înlocuirea unei roţi, dar trebuie să citească cartea tehnică a maşinii ca să poată să controleze periodic măcar nivelele fluidelor de lucru pentru a şti când să meargă la service în caz de necesitate.
Suntem automobilişti cu vechime, dar nu putem afirma cu tărie că bărbaţii sunt superiori femeilor la volan deşi, deocamdată, suntem mai numeroşi decât acestea. Un ultim sfat, atât pentru bărbaţi cât şi pentru femei: Încă din momentul când efectuezi şcoala de şoferi trebuie să-ţi dai seama dacă eşti sau nu făcut pentru şoferie. Dacă nu reuşeşti să dobândesti anumite abilităţi şi dacă toată lumea te avertizează că n-ai calităţi şi reflexe de şofer (că dai cu stângu-n dreptul, cum se zice!), atunci ar trebui să o asculţi fiindcă nu este o ruşine să recunoşti dacă rolul de şofer nu ţi se potriveşte şi să preferi taxiul. Nu oricine poate fi şofer la fel cum nu oricine poate fi fizician, profesor, inginer sau medic.