Cu peste 10 milioane vândute până în prezent, Ford Focus este un succes mondial a cărui grijă pentru siguranţă vine să completeze cumulul de atribute ce l-au recomandat drept best-seller.
Conceput pentru a face faţă celor mai exigente standarde de siguranţă la nivel global, Ford Focus dispune de o caroserie optimizată ce a fost realizată folosind instrumente de ultimă generaţie de simulare computerizată şi tehnologii de fabricaţie pentru creşterea nivelului de protecţie oferit ocupanţilor, dar şi pentru a oferi autoturismului o dinamică de nivel înalt.
Oţelurile cu rezistenţă mare sunt folosite în proporţie mult mai mare la noua generaţie de caroserii Ford decât la orice versiune precedentă. Oţelurile cu rezistenţă mare reprezintă 55% din structura caroseriei şi mai mult de 26% din structura vehiculului este formată din oţeluri ultra-rezistente.
Pentru că integritatea structurală a caroseriei se reflectă şi în rigiditatea la torsiune, actualul Ford Focus a fost îmbunătăţit la acest capitol cu 15%, comparativ cu generaţia precedentă. Pentru a dezvolta aptitudinile dinamice ale maşinii inginerii de la Ford au acordat o mare atenţie şi creşterii rigidităţii locale a structurii în punctele de montare a suspensiilor, unde aceasta a fost crescută cu până la 75%.
Nivelul înalt de securitate de care dispune Focus se datorează şi aportului sistemelor de siguranţă activă de ultimă generaţie.
Pe lângă sistemele de frânare şi tracţiune evoluate, Focus aduce noi standarde de siguranţă activă clasei sale prin intermediul unui sistem inovator de siguranţă la viteză mică, conceput pentru a ajuta şoferii să evite coliziunile foarte frecvente în cazuri de trafic urban aglomerat.
Sistemul de protecţie la viteză mică foloseşte un laser infraroşu frontal montat lângă oglinda retrovizoare care detectează obiectele din faţa maşinii. Sistemul monitorizează continuu, de circa 100 de ori pe secundă, distanţa faţă de vehiculul din faţă şi viteza cu care se apropie de acesta pentru a determina riscul de coliziune.
În cazul în care maşina din faţă frânează brusc, sistemul prevede iminenţa coliziunii şi pre-acţionează frâna. Dacă şoferul nu reacţionează, frânele sunt acţionate automat şi acceleraţia este decuplată. Acest sistem este activ la viteze mici, sub 30 km/oră. Dacă diferenţa de viteză relativă dintre cele două vehicule este mai mică de 15 km/oră, atunci sistemul poate ajuta şoferul să evite în întregime coliziunea.
Pentru viteze relative între 15 şi 30 km/ oră, obiectivul este de a reduce viteza cât de mult posibil înaintea impactului.
Siguranță activă de nivel înalt Ford Focus posedă un pachet extins de tehnologii avansate de siguranţă activă pentru a ajuta şoferul să menţină controlul maşinii şi să evite situaţiile de coliziune.
Electronic Stability Programme (ESP) de ultimă generaţie reprezintă cheia multor caracteristici de siguranţă activă şi foloseşte o logică inteligentă pentru a monitoriza evoluţia maşinii şi pentru a aplica măsuri de intervenţie eficiente în funcţie de situaţie. Acesta incorporează mai multe sisteme cum sunt ABS-ul cu Electronic Brakeforce Distribution (EBD) şi Corner Brake Control (CBC), Emergency Brake Assist (EBA), Electronic Brake Prefill (EBP) şi Emergency Brake Warning.
O altă serie de sisteme sunt Traction Control System (TCS) care include Engine Traction Control System (ETCS) şi Brake Lock Differential (BLD), Hydraulic Rear-Axle Boost (HRB), Engine Drag torque Control (EDC), Torque Vectoring Control (TVC), Hill Start Assist, Trailer Sway Control. Câteva din aceste sisteme, precum Torque Vectoring Control, Hill Start Assist şi Trailer Sway Control, sunt disponibile pentru prima dată pe un model Focus. Siguranţa pasivă adoptă măsuri ample pentru protecţia ocupanţilor şi a pietonilor în cazul unei coliziuni.
Protecţia pietonilor a fost un considerent cheie în designul detaliat al tuturor elementelor frontale, în special în designul barei de protecţie şi al capotei, al structurii frontale şi al compartimentului motor. O caracteristică importantă introdusă în mod specific pentru a îmbunătăţi protecţia pietonilor este noul sistem de curăţare a parbrizului cu motor dublu, care permite elementelor principale ale motoarelor şi ale mecanismului de curăţare să treacă într-o poziţie mai sigură dincolo de centrul maşinii.
Caroseria dispune de noul design „soft” al capotei, conceput pentru a reduce efectul impacturilor la baza parbrizului.
Siguranţa pasagerilor din spate în noul Focus este deosebit de importantă şi i s-a acordat atenţie egală cu cea pentru ocupanţii locurilor din faţă. Centurile de siguranţă cu prindere în trei puncte au fost prevăzute pentru toate scaunele din spate, iar centurile exterioare sunt prevăzute cu sisteme ISOFIX pentru asigurarea scaunelor de copii.
Eficienţa măsurilor luate de Ford pentru realizarea unei platforme care să ridice standardele de siguranţă în segmentul său, a fost confirmată de punctajele maxime obţinute în urma testelor Euro NCAP, unde Focus a înregistrat valori maxime absolute la capitolul protecţiei copiilor în cazul impactelor frontal, spate şi a celui lateral.