Deşi airbag-urile au o funcţioinare destul de sigură, în presa auto străină au fost publicate ştiri despre unele cazuri de declanşare întâmplătoare a acestora.
Cu toate avantajele folosirii airbag-ului s-au făcut auzite şi voci critice care arătau şi o faţă mai puţin cunoscută a acestuia: pericolul pe care îl prezintă cu ocazia declanşărilor întâmplătoare, care îi surprind nepregătiţi pe şoferi şi pe ceilalţi pasageri, în mod deosebit pe cei aşezaţi pe scaunele din faţă.
Airbag-ul se poate declanşa uneori la apariţia unui şoc mai mic, la o frânare bruscă sau la o coliziune uşoară între două automobile sau atunci când automobilul coboară de pe trotuar în stradă. De fiecare dată, personalul a fost surprins de forţa loviturii airbag-ului în plină faţă fiind chiar rănit, unele cazuri necesitând chiar tratamente medicale. (Unii au afirmat cu umor că airbag-ul este un fel de Mike Tyson cocoţat pe volan care te poate lovi între ochi când nu te aştepţi).
Printre cauzele declanşărilor întâmplătoare au fost enumerate reglarea incorectă a captatorilor de şoc, prezenţa electricităţii statice în habitaclu şi poziţia incorectă a accidentatului în momentul declanşării.
Măsuri de prevedere
Un airbag reglat incorect poate prezenta una din cele două deficienţe: să fie reglat prea sensibil (şi atunci se poate declanşa la orice şoc mic transmis caroseriei) sau să fie reglat mai puţin sensibil (şi atunci există pericolul să nu declanşeze nici la un impact periculos).
În general, în ultimii ani, toate firmele producătoare au luat măsuri de eliminare a acestor inconveniente prin reglarea cât mai corectă a airbag-urilor, fapt care a dus lamicşorarea numărului de declanşări accidentale, dar, totodată, au atras atenţia şoferilor asupra unor reguli simple ce trebuie respectate:
– Să poarte întotdeauna centura de siguranţă fixată şi reglată corect;
– Să stea în poziţie corectă în scaun (în nici un caz să nu stea aplecaţi în faţă) şi să păstreze mâinile pe volan în permanenţă;
– Să nu expună automobilul la şocuri puternice;
– Să fie atenţi mai ales la copiii pe care îi transportă! Să nu-i aşeze pe scaunul din faţă, nici pe genunchii sau la pieptul mamei (când stă pe locul pasagerului din dreapta), deoarece pentru copii lovitura airbag-ului poate fi chiar mortală. În astfel de cazuri este de preferat ca airbag-ul pentru pasager să fie dezactivat de la bord, iar copiii să fie transportaţi doar pe banchetă în dispozitivul special de reţinere adecvat vârstei şi gabaritului lor.
– Să urmărească pe timpul rulajului aprinderea sau clipirea lămpii de control a airbag-ului care semnalizează o anomalie şi să meargă la un atelier specializat pentru reglarea sensibilităţii acestuia.