Test drive Ford B-MAX 1.0 EcoBoost 100 CP

După o aşteptare mai mare decât era programată, B-MAX, Fordul produs la Craiova, demarează spectaculos – caroserie originală, cronici pozitive, 5 stele la EuroNCAP, clienţi curioşi.

  • Modularitate de exceptie a interiorului
  • acces ideal
  • comportament dinamic placut
  • Pret destul de mare de achizitie
  • materialul plastic de pe fetele portierelor

Una peste alta, putem spune că a meritat aşteptarea. Majoritatea constructorilor europeni de automobile se plâng de o criză majoră de supracapacitate de producţie şi închid fabrică după fabrică. În acest context, iată că Ford a găsit o soluţie ingenioasă pentru a-şi respecta promisiunile (e adevărat, făcute înainte de criză) şi a lansat o nouă fabrică în Europa, la Craiova. Iar şansa industriei locale de automobile a fost orientarea din start către viitor, pentru că Ford nu a cumpărat fabrica din România ca să mărească capacitatea de producţia a unor modele existente.

Aşa se face că la Craiova se produc cele mai noi motoare Ford – EcoBoost – care au câştigat în 2012 titlurile de “Motorul internaţional al anului 2012”, “Cel mai bun motor nou” şi “Cel mai bun motor sub un litru”. Iar acum s-a adăugat cel mai nou model Ford – B-MAX – care este, în acelaşi timp, un model inovator în clasa mică. Ca urmare, putem spune, fără falsă modestie, că, astăzi, Craiova, prin ceea ce produce, reprezintă vârful de lance al mărcii Ford în piaţa auto europeană şi nu numai.

Produsul final

Până nu demult, clasa mică reprezenta un hatchback clasic, ale cărui principale argumente de vânzare erau diferite, de la marcă la marcă. Punto s-a impus datorită tradiţiei Fiat în fabricarea modelelor mici, 206 a fost un succes de design al lui Peugeot, în timp ce Polo a beneficiat mereu de imaginea fratelui mai mare, Golf. Abia în ultimii ani, odată cu diversificarea ofertei din segmentul compact, au apărut variaţii în clasa mică, dar cu rezultate destul de modeste, fie că au fost monovolume mici, ca Modus, Idea sau Meriva, sau modele în trei volume sau break. Mai nou, avem de-a face şi cu mini-SUV-uri, gen Juke, care încearcă să aducă ceva din agresivitatea modelelor 4×4.

În această atmosferă, Ford a reuşit să aducă ceva cu totul apare, marjând în special pe latura practică. La prima vedere, B-MAX este doar un monovolum. Dar absenţa stâlpului central şi modul de deschidere a uşilor îi asigură o accesibilitate unică, avantajele fiind evidente, pentru utilizatori. Fără să vreau, îmi amintesc despre efortul uriaş pe care îl făceam pentru introducerea bunicului meu pe scaunul din faţă al unui Ford Taunus din anii ’70 şi pentru scoaterea lui din automobil. Ei bine, acest Ford de astăzi pare a fi găsit cheia accesului, pentru oricine. Şi nu se sfieşte să declare că printre potenţialii clienţi sunt şi oamenii în vârstă, mai puţin mobili şi care au nevoie de mai mult spaţiu de acces şi de un post de conducere mai ridicat. Dacă, în plus, ar avea, ca opţiune, şi rotirea scaunului din dreapta – faţă cu 90o, ar fi posibil şi transferul uşor al unei persoane cu picioarele paralizate din scaunul cu rotile în maşină.

Pe de altă parte, Ford merită laude pentru modul în care a realizat rezistenţa caroseriei, ramele uşilor, îmbinate, preluând rolul stâlpului central. Sigur, au fost şi cârcotaşi, care s-au îndoit de siguranţa acestei soluţii, dar cele cinci stele de la testele Euro NCAP au îndepărtat orice urmă de îndoială asupra acestei soluţii de caroserie.

Alături de funcţionalitate, B-MAX oferă şi estetică, pentru că uşile culisante din spate nu au nimic de-a face cu ideea de vehicul utilitar, de la care s-a preluat ideea. Spaţiul de culisare este discret şi, mai mult de jumătate, mascat de stopurile orizontale, aşa că nu iese în evidenţă nimic deranjant. Acelaşi lateral induce senzaţia de masivitate şi, implicit, de siguranţă, datorită uşilor înalte, cu geamuri având dimensiunea apropiată de cele de la Fiesta, în condiţiile în care înălţimea caroseriei este mai mare cu 17 cm, comparativ cu Fiesta. Poate şi din acest motiv, B-MAX pare mai mare decât este în realitate. Acesta depăşeşte cu puţin lungimea de 4 metri, considerată o limită a segmentului urban de vehicule. În rest, forme şi linii în stilul familiei, Ford reuşind în ultimii ani să aducă la acelaşi numitor designul modelelor sale.

Odată suit la bord te surprinde zgomotul înfundat pe care-l produce închiderea uşii, de parcă ar vrea să-ţi dovedească faptul că este solidă. Apoi, îţi dai seama de avantajele monovolumului, având senzaţia că eşti într-o maşină mult mai mare. Postul de conducere înalt, similar modelelor 4×4, alături de parbrizul mare, îţi asigură o vizibilitate net superioară şi-ţi permit să anticipezi mai uşor evenimentele din trafic, fapt deosebit de util mai ales în circulaţia urbană. La elementul practic contribuie şi modularitatea interiorului, volumul util pentru bagaje variind între 304 şi 1386 de litri, iar rabatarea scaunului din faţă permite transportul unor obiecte lungi.

La interior, doar volanul pare preluat de la Fiesta, celelalte elemente fiind diferite, dar în limitele familiei. Poate şi datorită spaţiului mai generos din jurul şoferului, totul pare mai ergonomic. Surprinde numai diferenţa mare de calitate dintre materialele bordului şi cele de pe uşi.

Indiferent de motorizare, ţinuta de drum este peste aşteptări, foarte aproape de cea a unui model compact clasic. Aproape că nu-ţi dai seama că eşti într-o maşină mai înaltă, cu centrul de greutate mai sus. La senzaţia de siguranţă contribuie şi direcţia precisă. Firesc, atenţia maximă a fost în jurul motorului EcoBoost de un litru şi 120 CP. Sincer, este suficientă şi varianta de 100 CP, care asigură aceeaşi funţionalitate liniară, indiferent de turaţie. Din punct de vedere al consumului şi zgomotului interior, ar fi nevoie de o cutie de viteze cu şase trepte, care există pe Focus la aceleaşi motoare. Din punct de vedere diesel, varianta optimă este cea de 1,6 litri şi 95 CP, care ar merita, similar benzinei, o a şasea treaptă de viteză.

B-MAX este primul automobil european echipat cu SYNC, sistemul Ford de conectivitate activat vocal, cu funcţia de Emergency Assistance (Asistenţă in cazuri de urgenţă). Este de asemenea primul vehicul din segmentul său care este dotat cu Active City Stop.

În concluzie, B-MAX este o maşină polivalentă, cu adresabilitate diversă, de la traficul urban la mersul în siguranţă pe distanţe lungi, sau de la familii tinere la clienţi de vârsta a treia. Iar noi trebuie să-i dorim succes rapid, dacă ne gândim la impactul important pe care-l poate avea asupra PIB-ului naţional (aşa cum o face Dacia de ani buni).

Date tehnice: Ford
B-MAX
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.0 EcoBoost
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1279/1760
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4077/1751/1604
Ampatament
Volum portbagaj [l] 304 (1372)
Motor si transmisie
Tip motor 1.0 EcoBoost
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 999
Sistem alimentare
Putere max. [kW(CP)/rpm] 74(100)/6000
Cuplu max. [Nm/rpm] 170/1400
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 175
0-100 km/h [s] 13.2
Consum urban/extra/mixt 6/4.2/4.9
Emisii CO2 [g/km] 114

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top