“Extrem de nemulțumit”, așa s-a declarat James Hackett, CEO Ford Motor Company, referindu-se la activitatea Ford Europa, care a pierdut 73 milioane de euro înainte de plata taxelor. Ford Europa în criză.
Conform revistei germane Manager Magazin, estimările sunt că Ford Europa va înregistra pierderi în 2018 după ce a obținut în 2017 un profit de 234 milioane USD.
Brexit distruge profitul Ford
Care sunt cauzele acestui accident? Directorul Financiar al Ford, Jim Farley, a menționat recent în Automotive News că una din cauze este rata de schimb nefavorabilă a lirei sterline. Moneda britanică a scăzut în continuu și nu sunt semne că se va aprecia după Brexit.
Dar nu doar aceasta este cauza. Și politica de modele a lui Ford este greșită. În prezent, se dorește compensarea pierderilor în mod rezonabil prin vânzările de vehicule comerciale și prin extinderea gamei de SUV-uri.
În plus, Ford a încetat să investească în limuzinele tradiționale din SUA. E vorba de Fusion pe baza căruia a fost construit în Europa Mondeo. De aceea, viitorul limuzinei Mondeo în Europa este un mare semn de întrebare.
Nici Ford C-Max nu se simte prea bine și Farley spune că vânzările lui C-Max sunt sub așteptările conducerii. Având în vedere că piața de monovolume este în cădere dramatică, C-Max nu pare a avea un viitor.
Conform aceleiași reviste germane Manager Magazine, primele discuții de restructurare ale lui Ford în Europa se referă la reducerea costurilor și obținerea unei marje de profit pe termen lung de 6%. În schimb, liderul de sindicat Martin Henning declară că nu au existat niciun fel de discuții privind restructurarea.
În Germania, cota de piață a lui Ford, inclusiv vehiculele comerciale, a crescut cu 5,7% în primele 6 luni din 2017. Dar declinul vânzărilor din Marea Britanie anulează practic rezultatul bun din Germania.
Henning afirmă că odată cu creșterea cotei de piață și a prețurilor de vânzare mai bune, profiturile ar fi trebuit să crească, “Din păcate, nu s-a întâmplat așa, deoarece costurile în creștere au anulat tot profitul”. Încă nu este clar de ce se întâmplă aceste lucruri. “Sistemul special folosit de departamentul financiar ne împiedică să avem o imagine de ansamblu a costurilor globale”, spune Henning.
Prin urmare, Ford Europa împreună cu conducerea din Germania a inițiat un plan de asigurare a actualelor uzine în privința producției viitoare. Henning declară: “Toți solicităm flexibilitate maximă. Cu toții trebuie să facem față acestor provocări împreună și să lucrăm activ pentru a ne păstra uzinele”.
Mută Ford o parte din producția din Germania?
În opinia celor de la Manager Magazin, asta sună a restructurare iminentă, având în vedere rentabilitatea scăzută a uzinelor germane în primele 6 luni ale lui 2018. Aceasta este de numai 1,3%, atât de departe de obiectivul de 6%. În plus, ponderea concediilor medicale este de 11,8%, cu mult peste media industriei de 5,4%.
Totuși, Ford continuă să investească în Germania. 300 de milioane de euro s-au investit în producția lui Ford Fiesta și alte 600 de milioane de euro pentru producția lui Ford Focus în Saarlouis. Cu toate acestea, Ford SUA nu s-a angajat clar că va mai produce SUV-uri în Germania. “Planurile de dezvoltare și de producție nu indică nimic dincolo de modelele actuale Fiesta și Focus”, critică Henning. SUV-urile și modelele derivate pentru Europa se produc în Spania și România. De aceea, crede Magazin Manager, muncitorii germani de la Ford s-ar putea confrunta cu o “toamnă fierbinte”.
Pentru noi românii, o eventuală mutare a lui Kuga la Craiova ar fi o soluție bună pentru că ar permite în sfârșit uzinei de la Craiova să producă la capacitate maximă.
Dar atât Kuga cât și Ecosport sunt modele relativ vechi din punct de vedere al concepției, având șase ani de la lansare fiecare (neluând în considerare facelifturile celor două modele din 2016 și 2017) și reînnoirea lor necesită investiții foarte mari.
Ambele se vând deocamdată relativ bine în Europa deoarece sunt susținute de discounturi generoase dar dacă vrea să obțină o marjă de profit de 6%, Ford nu își va permite la infinit susținerea acestor discounturi.
Spre exemplu, Hyundai-Kia au o gamă formată din nu mai puțin de 6 SUV-uri (Stonic, Niro, Sportage, Sorento, Kona, Tucson, Santa Fe) care are cel mult 2 ani vechime luând în calcul și facelifturile recente.
În altă ordine de idei, Ford a încercat să intre pe piața SUV-urilor de clasă mare din Europa cu modelul american Ford Edge poziționându-l dezastruos. Practic Ford Edge cu motor cu 4 cilindri costa cât VW Touareg cu motor V6. Vânzările au mers foarte prost până Ford a început și în cazul lui Edge să practice discounturi uriașe care au adus Edge în zona de preț în care trebuia să fie de la început.
Și în România, Ford oferă discounturi foarte mari la Kuga și Mondeo față de prețul de listă. Aceste discounturi nu sunt comunicate prin campanii oficiale dar cumpărătorii care merg în rețeaua de dealeri se întâlnesc cu situații în care un Mondeo sau un Kuga sunt mai ieftine cu 6-10.000 euro decât prețul de listă.
Aceeași situație este în România și la versiunile comerciale care au câștigat teren datorită discounturilor uriașe.Din păcate pentru Ford, aceste reduceri uriașe se reflectă dramatic în scăderea marjei de profit care afectează dezvoltarea modelleor viitoare.
Apoi, în eventualitatea, destul de probabilă, a dispariției lui Mondeo și C-Max, Ford va trebui să pună ceva în loc.Iar noul Focus a debutat cu prețuri destul de mari, nu foarte competitive.
Având în vedere toate acestea, este evident că situația nu este prea roză la Ford Europa.