Impresionează printr-o senzație de indestructibilitate, și cam atât. Ford Explorer este, pentru mine, cea mai low-profile mașină din Eurocharge, care nu a strălucit cu adevărat la vreun capitol, fără însă a dezamăgi în vreun fel. Foto: Ciprian Mihai
Ce e Ford Explorer?
Este un SUV compact, situat în gama pentru Europa sub Mustang Mach-E. Are la bază Volkswagenul ID.4, la fel cum noul Capri Electric, SUV-ul coupe, este construit pornind de la ID.5. Rivalii săi cei mai de temut sunt Tesla Model Y, Cupra Tavascan, Skoda Enyaq, Renault Scenic E-Tech și, evident, VW ID.4. Dar, pe lângă ei, Explorer se luptă cu toate SUV-urile electrice din segmentul C.
Cum se simte la interior?
Solid. Tehnologizat. Spațios. Astea-s cele trei atribute pe care i le-aș asocia fără să clipesc. Nu cred că am auzit vreodată plasticele de la interior pocnind sau făcând vreun alt zgomot, dar nu te aștepta la materiale de primă clasă sau la îmbinări micrometrice. Așteaptă-te doar la o fixare solidă a tuturor subansamblurilor. Șoferul primește un ecran mic, de 5 inchi, în spatele volanului. Nu e impresionant, dar afișează informațiile corect, fiind ușor de citit.
Ecranul central uriaș, de 14,6 inchi, poate fi reglat pe înclinație și este bine structurat ca informații, dar nu poate suplini corect lipsa de pe bord a butoanelor. La fel de problematică este soluția aleasă pentru comanda geamurilor electrice de pe ușa șoferului, cu două butoane în loc de patru și cu selector tactil pentru geamurile față/spate. Te trezești că vrei să deschizi geamul șoferului și, de fapt, ajungi să-l deschizi pe cel din spate. La fel de puțin inspirate sunt și blocul de comandă a luminilor, sliderul de volum al instalației audio…
Poziționarea manetei schimbătorului în spatele volanului are ca efect pozitiv eliberarea în tunelul central a unei zone transformată în spațiu util, dar a mutat comenzile ștergătoarelor, total nefiresc, în stânga. În sfârșit, butoanele de pe volan sunt greu de folosit în mers, fiind tactile cu feedback haptic, iar problema este mai ales la pilotul automat care mi-a scos fire albe de păr. Deci, per total, Explorer nu e cel mai simplu de utilizat vehicul din grup, însă m-am obișnuit cu el pe măsură ce l-am condus.
E bun pentru familii?
Da, pentru că spațiul în spate este mare, bancheta bine profilată, iar suspensia absoarbe bine denivelările. Există și cotieră centrală, iar exemplarul nostru a venit dotat și cu un plafon panoramic, toate la un preț care n-a sărit de 50.000 euro. Portbagajul e bine dimensionat (470 l), dar pasajele roților pătrund un pic în spațiul pentru bagaje. Per total, nu există motive majore de nemulțumire.
Cum se simte pe șosea?
Fix ca un Ford, iar ăsta ar trebui să fie un compliment. În primul rând, e rapid în linie dreaptă, pentru că 286 de cai electrici se simt spectaculos. Apoi, e mai agil decât mă așteptam pe viraje, mai ales că sistemele de asistență lucrează impecabil. O notă bună pentru farurile remarcabile, care cresc vizibilitatea noaptea, dar nu și pentru montanții groși ai parbrizului, cel din stânga incomodând la virajele strânse pe acea parte. Însă ce m-a deranjat cu adevărat a fost insonorizarea, cea mai slabă din grup. E păcat să nu poți asculta relaxat muzica la sistemul B&O din cauza zgomotelor aerodinamice și a apei care lovește pasajele roților.
Ce autonomie are?
În cele două zile în care l-am avut pe mână, Explorer a atins o autonomie reală de 355 km, respectiv 368 km, în condiții de autostradă (99% din distanță), temperaturi de 7-20 grade C și șosea relativ plată. A fost o autonomie apropiată de a Renaultului Scenic E-Tech și de a Volvo-ului EX40, deci normală pentru acest segment.
Cât de repede se încarcă?
Cel mai slab din grup, adică, teoretic, cu maxim 135 kW. Practic, la stații n-am văzut vreodată mai mult de 120, și, de cele mai multe ori, puterea a scăzut la 100 după ce nivelul de încărcare a bateriei a ajuns la 50%. Nici așa nu e rău, dar ceilalți s-au descurcat mai bine.
De ce-mi place?
Pentru că e o mașină pe care te poți baza. Se simte solid asamblată, închegată, confortabilă și spațioasă.
Ce-aș schimba la ea?
I-aș pune butoane. I-aș rearanja comenzile după gustul meu. A, și i-aș mai da cu teroson pe sub pasajele roților.
➡ Vezi aici cu ce viteză s-a încărcat Explorer! 💡
Cât costă?
Prețurile (promoționale) încep de la 39.500 euro pentru cea mai „cheală” versiune, Select. Cea puțin mai dotată, Premium, pornește de la 41.900 euro. Ambele au un motor electric de 286 CP pe spate și o baterie de 77 kWh. Exemplarul meu, extrem de dotat, ajunge la 49.632 euro. Dacă optezi pentru leasingul operațional Autonom, rata lunară este de 3200 euro.
Peste ele mai există o versiune cu tracțiune integrală, 340 CP și baterie de 79 kWh, care pornește de la 46.250 euro.