Am condus timp de 7 zile noul Ford Focus 1 litru EcoBoost şi 125 CP, puţin peste 700 de km, în care consumul de carburant a fost de 7 litri/100km.
Trebuie să precizez de la început că nu sunt la prima aventură cu acest model, acum trei luni conducându-l in premieră naţională în Spania. Focus este primul model din gama Ford care poate fi achiziţionat cu 1.0 litri EcoBoost în cele două trepte de putere 100 CP, respectiv 125 CP.
Atât în cadrul lansării, cât și la testul din România, versiunea testată a fost cea de 125 CP, cuplată la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Cei 700 de km parcurși prin România, dar și prin Bulgaria, mi-au oferit ocazia să aprofundez noua provocare de la Ford, care, foarte probabil, va fi acceptată inclusiv de noul Mondeo.
Ford Focus – Prin oraş
Primul lucru pe care îl remarci este silenţiozitatea propulsorului la relanti și lipsa vibraţiilor, aspecte care nu prea caracterizează motorizările cu trei cilindri. În oraș, unde folosești cu preponderenţă primele trepte de viteză, apare și micul inconvenient: lipsa de putere și cuplu sub valoarea de 2.000 rpm. Pentru a depăși această situaţie, este necesar ca la plecarea de pe loc să crești în ture o idee mai mult decât o faci de obicei, lucru cu care m-am obișnuit la al doilea verde.
Pentru a menţine un consum rezonabil de carburant, chiar și în mediul urban, primele trei trepte de viteză au fost etajate lung și astfel viteza legală de 50 km/h poate fi atinsă și menţinută fără nicio problemă folosind doar treapta a doua de viteză.
Ford Focus – Condus economic
într-un oraș aglomerat ca Bucureștiul, propulsorul de 1 litru a consumat în jurul valorii de 9 l /100 km, o valoare cu circa doi litri mai mică decât a unui Focus comparabil ca nivel de echipare, dar cu motorizarea de 1.6 litri benzină aspirat. Pe autostradă şi drum naţional Pentru un test complet, am părăsit Bucureștiul cu destinaţia Constanţa și retur prin Varna/Ruse.
Acest traseu mi-a asigurat atât drum naţional, cât și autostradă. În ordinea numerelor de pe tricou, autostrada București-Constanţa este tronsonul de drum unde am folosit cruise control și treapta a șasea de viteză. La 130 km/h, turometrul se zbătea în jurul valorii de 3.000 rpm, iar consumul instant de carburant afișat de computerul de bord a fost de 7,1 l/100 km. Impresionant este nivelul redus de zgomot chiar și la această viteză, dar și glasul ușor răgușit al propulsorului în sarcină.
Drumul naţional a pus la încercare cutia de viteze, ușor de folosit și cu o timonerie precisă. Respectând viteza legală de 90 km/h, consumul afișat de carburant a scăzut cu circa un litru pentru fiecare 100 km, în condiţiile în care la bord au fost două persoane și bagajele aferente, iar aerul condiţionat a fost mai mereu folosit.
Depășirile, un cuvânt cheie auzit foarte des în rândul celor care se informează despre noua motorizare, nu implică niciun fel de emoţii, asta cu condiţia ca acul turometrului să se afle în permanenţă mai sus de 2.000 rpm. În ture înalte, mașina este fâșneaţă, iar sunetul produs de propulsor devine metalic și foarte plăcut.
Sub capotă, am regăsit același Ford Focus atent studiat la nivel dinamic
Dincolo de ce se află sub capotă, am regăsit același Focus atent studiat la nivel dinamic, o suspensie cuminte și care absoarbe orice denivelare fără prea mult tam-tam și fără a deranja confortul pasagerilor. Direcţia, una dintre cele mai bune din segment, reușește să te îmbie la un stil de condus alert și care crește implicit consumul de carburant, dar nu la cifre descurajante. Revenind la cifra magică, consumul mixt real de carburant din timpul testului a fost de 7 l/100 km. Mult, puţin? Pot spune doar corect, dacă îl privim din prisma performanţelor și a tehnologiei înglobate.