Vine. Îl auzi? Ascultă cu atenție. Urlă. Îi vezi silueta solidă în zare. Inspiră foc și expiră fum. Emană un tupeu infailibil prin toți porii lui de fiară sălbatică. Este un balaur? Este un cal sălbatic? Este un avion? Ba este Ford Mustang cu motor V8 de 5.0 litri. E un monstru pe șosea, un cal sălbatic care își aruncă dresorul din șa într-o fracțiune de secundă de neatenție.
Se spune că dacă vrei să dresezi o fiară, trebuie să îi arăți respect mai întâi. Cu acest gând m-am urcat la volanul noului Ford Mustang cabriolet cu motor V8 de 5.0 litri și 422 cai putere. Nu este un habitaclu premium, dar e în ton cu firea robustă și sportivă a mașinii. Scaunele îmbrăcate în piele neagră prezintă cusături contrastante galbene, la fel și volanul. Un meniu intuitiv este redat pe ecranul tactil de 8 inci (inclus în Pachetul Premium 2 – 2.250 euro) odată cu apariția logo-ului cu calul la galop. Comutatorele argintii din consola centrală arată de parcă te pregătești de decolare, nu ca și cum ai vrea să reglezi setările mașinii. Sunt din plastic, dar vopsite într-un argintiu cu aspect de aluminiu.
Pe vitezometru, apare inscripția “ground speed”, care face aluzie la avionul de vânătoare NVA-51 Mustang, escortă pentru bombardiere în raidurile aeriene din cel de-al Doilea Război Mondial. Mustang-ul cu patru roți pe sol este un avion cu chef de acrobații pe viraje.
Abia coborâtă de la volanul unui SUV, am simțit nevoia să ridic scaunul în Mustang pentru a vedea cât mai mult din capota imensă, care îi asigură o imagine teatrală. Ce priveliște! Chiar dacă armăsarul de la Ford nu are o „coadă” lungă, acesta vine echipat cu cameră pentru marșarier.
Pe bancheta din spate, chiar și niște puști ar sta înghesuiți, ceea ce este suprinzător având în vedere proporțiile mașinii. Dacă cel de la volan are statura mea, pasagerii din spate au noroc!
Blocurile de lumini au atras mereu atenția, încă de la prima generație, cea din 1964. Farurile, dar și stopurile, prezintă tradiționala construcție cu trei segmente luminoase în stilul branhiilor de rechin. Portierele mari și grele se închid cu acel “click” care sună a premium și prezintă la interior același design cu trei linii oblice prezent în faruri și stopuri.
Tresari când auzi reacția brutală motorului odată ce ai apăsat butonul de pornire. Tăcerea e de aur, dar nici V8-ul n-a omorât pe nimeni. Mustang-ul sună exact așa cum arată. Pornește cu un urlet brutal, care se transformă în mârâit. Sau în nechezat sălbatic atunci când calci insistent pedala de accelerație. Ce înseamnă V8-ul de sub capotă, dincolo de orchestra glorioasă de onomatopee? 4.8 secunde de la 0 la 100 km/h.
- Design agresiv inconfundabil
- Sunet fascinant al motorului V8
- Interior non-premium
- Comutatoare din plastic
Copiii abia ieșiți de la școală rămâneau cu gura căscată când auzeau V8-ul cum rage sub capota alungită a supercar-ului american vopsit în galben, în timp ce urca pe serpentine. Părinții lor deopotrivă ne urmăreau cu privirea, fără să mai fie în stare să articuleze întrebarea: “Ce bestie mai e și asta?” În tot acest timp, la volan, simți cum ego-ul devine cam cât capota bolidului. Poate că liniile seducătoare ale noului Mustang, cu nervuri cu personalitate pe capota bombată și difuzor de aer în culoarea caroseriei, sunt un pic îmblânzite față de generațiile precedente. Dar firea lui nu.
Mustang-ul care întoarce capete este mare în orice direcție. Are 4,78 metri lungime și nu mai puțin de 2,08 metri lățime, fiind mai lat până și ca SUV-ul G-Class de la Mercedes! Bombardierul de la Ford cântărește peste 1,7 tone. Poate este mai bine că am aflat cu exactitate toate aceste cifre după test, după ce l-am întors pe drumuri înguste. Mustang-ul nu este despre matematică, este despre feeling.
Am avut la dispoziție versiunea cabriolet, al cărui singur apanaj față de versiunea coupe ar fi lipsa a 60 de litri din portbagaj, acolo unde se pliază acoperișul textil. Dar până la urmă, cine cară saci de cartofi cu bestia asta?
Fiara cu suspensii moi, altele față de cele cu care este echipat Mustang-ul în Statele Unite, nu anulează complet denivelările drumului, dar… drumul spre iad este pavat cu intenții bune, cum spun americanii. Experții uzinei Ford s-au gândit să le facă pe plac europenilor, oferind în premieră o punte spate independentă, care dă un plus de control pe drumurile virajate. Doar pentru cunoscători și curajoși, există modul Track. Noi, ceilalți, putem opta între Normal, Sport+ și Snow/Wet, în funcție de toane și condiții de drum, cu mențiunea că Sport+ ar putea să îți facă dinții să clănțăne pe drumuri denivelate. Fiecare dintre aceste moduri reglează reacția accelerației, pragul de schimbare a treptelor (transmisie automată), direcția și stabilitatea.
Fulgerătoare, dar fermă, mașina dă senzația de control atât cât vrea. Nu fi copil, calul american nu e jucăuș, e nărăvaș de-a dreptul. Există o regulă nescrisă: nu te joci cu Mustang-ul. Așa că atenție cât de greu ai piciorul drept, să nu cumva să ajungi să vezi girofarul poliției în retrovizoare.
Americanii au cam lăsat însă, treaba neterminată. Se pare că pentru sistemul de închidere a capotei și extremitatea opusă deschiderii portbagajului, nu a mai ajuns vopseaua. Adevărul este că nuanța Triple Yellow este foarte scumpă (1.300 de euro!). Noroc că nu ții deschise nici portbagajul, nici capota, deși ai vrea să te dai mare cu ce ascunde cea din urmă.
În România, prețul de pornire al celui mai impresionant dintre modelele Ford este de 35.000 de euro (TVA inclus), pentru versiunea motorizată de unitatea de 2,3 litri, cu 317 CP. Nici chiar cu echiparea de top, Mustang-ul nu depășește 50.000 de euro. Modelul testat costă 48.250. Dar atenție, cheltuielile de după achiziție ar putea provoca panică. Bolidul american cu motor de 5.0 litri consumă peste 20 l la 100 km (18 l/100 km sunt cifrele oficiale) în trafic metropolitan. Dacă nu apeși prea tare pedala de accelerație în afara orașului, cu un pic de noroc, poți ajunge la 13-14 litri.
În State, Ford Mustang se ia la trântă cu Chevrolet Camaro și Dodge Challenger. În Europa, calul sălbatic cu personalitate explozivă își face singur de cap.
Foto: Bogdan Paraschiv
Verdict AutoExpert
Ford Mustang este visul american transpus pe șosea. Îl adori, dar parcă îți este și frică de el. Cu design-ul său robust, dar senzual, Mustang este un monstru al contradicțiilor, care provoacă insomnii și te face să visezi cu ochii deschiși la cai sălbatici pe șosele.