Săptămȃna trecută, Chase Carey (Liberty Media) credea sau spera că vom avea parte de măcar de minim 15-16 GP-uri în 2020, după ce primele opt întreceri ale sezonului au fost amȃnate sau anulate.
Foto: Attila Szabo
Pentru a se putea duce mai repede la îndeplinire desfăşurarea lor, echipele au căzut de acord chiar să scurteze weekend-ul de cursă la numai două zile. Asta după ce s-a decis amȃnarea implementării noului regulament tehnic pentru 2022. Iar pentru anumite componente ale monopostului s-a dispus îngheţarea dezvoltării.
O scurtă istorie
După 1983 întrecerile contȃnd pentru Campionatul Mondial de F1 au purtat titulatura de Grand Prix, numărul lor ajungȃnd la 22 pentru 2020.
Cu 70 ani înainte, Alfa Romeo a cȃştigat toate cele șase GP-uri europene contȃnd pentru Campionatul Mondial al Piloţilor, preferȃnd să ocolească anomalia din calendar, numită Indy500.
Doi ani mai tȃrziu numărul crescuse la opt GP-uri plus Indy500, pentru ca în 1953 să îşi facă apariţia şi o etapă pe continentul american (Argentina), ce respecta regulamentul în vigoare (motor aspirat de 2l).
Contau doar cele mai bune 4 rezultate în lupta pentru titlu, o victorie valorȃnd 8p, cel mai rapid tur 1p.
Au fost mai multe evoluţii şi experimente: cele mai bune 6 rezultate contau pentru campionat, cele mai bune 4 rezultate din fiecare jumătate de campionat, cele mai bune 11 etc. Din 1991 s-a stabilit că în cursa pentru coroanele mondiale vor conta rezultatele obţinute în toate etapele. Valoarea unei victorii urca pentru prima dată la 10p.
Dacă unul sau mai multe GP-uri nu se pot desfăşura, de cȃte curse este nevoie să aibă loc pentru pentru a avea un Campionat Mondial oficial valid?
Minim 8 GP-uri
În prima decadă exista doar un acord între echipe și organizatori: dacă jumătate de GP-uri se desfăşoară, atunci sezonul devine eligibil. Aşa s-a petrecut în 1955 cȃnd, după tragedia de la Le Mans, cursele din Elveţia, Germania, Franţa şi Spania au fost anulate.
Mercedes a învins atunci în 5 din cele 7 etape rămase in calendar. Fangio şi-a trecut în palmares al treilea titlu. Germanii s-au retras apoi din sport pentru mai bine de 30 ani.
Actualul regulament sportiv stipulează numărul exact. Conform art.5.4 din Regulamentul Sportiv înnoit la 30.03.2020, „numărul maxim de curse este 22, minimum este 8”.
În mod normal, asta nu ar trebui să fie o sarcină insurmontabilă. Deși unele opinii (Gerhard Berger spre exemplu) converg către idea că primul GP s-ar putea desfăşura abia în august.
Mai este însă o condiţie care trebuie îndeplinită, stipulată în Codul Sportiv al FIA. Art.2.4.3.b.i: „Cupa, trofeul, challenge-ul sau seria din calendar trebuie să includă competiţii care să aibă loc pe cel puţin trei continente. Dacă soarta MP al Australiei este în dubiu, rămȃn trei continente eligibile.
Iar în cazuri extreme, aşa cum Mattia Binotto a subliniat, s-ar putea lua decizia creării unui Super sezon cu ultimele etape în prima parte a lui 2021.
Te-ar mai putea interesa și:
Echipele doresc amânarea implementării noului regulament până în 2023
Analiză: În Formula 1 nu învinge întotdeauna cea mai bună mașină