Pe cine ar avantaja ultima propunere privind o „grilă inversată”? Vineri, 29 mai, s-a desfăşurat o nouă teleconferinţă între reprezentanţii F1/Liberty, FIA şi ai echipelor în care s-au discutat mai multe modalităţi care să facă sportul mai atractiv.
Foto: arhiva
De unde ideea unei grile inversate?
În ultimul timp s-a pus în discuție o mai veche idée a lui Ross Brawn, despre utilizarea unei “grile inversate”.
De data asta nu s-a ajuns la un numitor comun, două echipe declarȃnd ferm că sunt împotrivă. În ce constă propunerea Liberty şi care sunt motivele pentru care cele două echipe s-au opus analizăm mai jos.
După ce modificări radicale ale regulamentului tehnic au fost aprobate de toate echipele şi votate pe 27 mai de Consiliul Mondial al Motorsportului, cei de la Liberty au venit cu o o nouă idée pentru creşterea spectacolului, idée preluată din alte ramuri de motorsport şi emisă prima dată de Ross Brawn în 2019.
E vorba de ceea ce în mod uzual se numeşte grila inversată, doar că modalitatea de aplicare propusă de F1 este diferită. Astfel s-a propus experimentarea în al doilea weekend de cursă de pe Red Bull Ring a unei modalităţi diferite de formare a grilei pentru cursa de duminică.
Calificări înlocuite cu o cursă de sprint
Aceasta prevedea înlocuirea sesiunii clasice de calificări de sȃmbătă cu o cursă de sprint întinsă pe parcursul a 30 minute (poate 45 minute). În această cursă de sprint ce ar determina grila de duminică piloţii ar urma să plece de pe grilă în ordinea inversă a clasamentului general, ordine stabilită după desfăşurarea primei curse de pe Red Bull Ring în sistemul clasic.
Dacă prima cursă găzduită de Austria, pe 5 iulie, s-ar desfăşura sub auspicii normale, fără anomalii determinate de vreme imprevizibilă, ghinioane tehnice sau accidente, atunci acea cursă de sprint din al doilea weekend austriac ar vedea plecȃnd de pe ultimele linii ale grilei maşinile cele mai rapide, în speţă Mercedes, Ferrari, Red Bull, Racing Point, asta ducȃnd invariabil la o avalanşă de depăşiri.
Foarte posibil, datorită duratei acestei curse de sprint, o maşină plecȃnd de la coada grilei nu ar ajunge pe podium decȃt în condiţii excepţionale. S-ar ajunge astfel la un poleman mai puţin anticipat, cu piloţii avȃnd la dispoziţie cele mai iuţi monoposturi, pornind oricum din prima jumătate a grilei în cursa de duminică.
Artificial, spectaculos, dar Mercedes nu se de acord
Ar fi articial pȃnă la un punct, dar spectaculos. Dacă formatul acesta ar avea succes în Austria, el ar urma să fie aplicat şi la Silverstone şi poate într-o cursă din toamnă pe o pistă din deşert ce ar avea sarcina de a găzdui o dublă ca şi Red Bull Ring şi Silverstone.
Cȃteva echipe, printre care şi Ferrari şi Red Bull şi-au dat acordul pentru acest experiment. Mercedes în schimb s-a opus direct, poziţia echipei campioane fiind susţinută de Racing Point. Alţii, în special McLaren, au cerut timp de gȃndire.
„Am simţit că ceva e în neregulă, iar asta nu pentru că ne dorim să păstrăm un avantaj – pentru că ar fi fost mai bine pentru noi cu Ferrari pornind din spatele nostru dacă aruncăm o privire pe ritmul curent etalat în regim de calificare, şi-a explicat Toto Wolff decizia. Dar am votat împotrivă pentru că dacă priveşti la o finală de 100m plat nu îl vezi pe Usain Bolt pus să ia startul cu 5m mai în spate doar pentru a avea parte de un final spectaculos”.
Fiind vorba de o schimbare a regulamentului este nevoie de acordul unanim al echipelor în această privinţă, chiar dacă există acea clauză introdusă recent în Regulamentul sportiv ce prevede că în circumstanţe excepţionale se poate lua o decizie doar cu votul favorabil a 6 din 10 echipe. Veto-ul Ferrari este în picioare şi în acest caz.
Șansele pontru a deveni realitate sunt infime
Azi a fost programată o şedinţă a grupului de lucru F1-FIA unde s-a reluat discuţia asupra acestei propuneri, dar în acest moment şansele de introducere a acestui “truc” sunt reduse.
Chase Carey declara ieri: “Am purtat discuţii în ultimii doi ani despre unele măsuri pe care să le luăm, măsuri care să onoreze acest sport şi moştenirea sa, şi încercȃnd să respectăm ce a făcut acest sport atȃt de grozav, să introducem şi nişte schimbări care să sporească plăcerea fanilor.
Am avut în vedere vreo două schimbări în contextul acestui coronavirus pentru aceste două duble (Austria şi Marea Britanie). În acest moment aveam una în jurul căreia s-a creat publicitate despre utilizarea unei grile inversate, dar cu care nu toată lumea a fost de acord, iar pentru a opera schimbări într-un interval aşa scurt de timp e nevoie de unanimitate. “
De ce refuză Mercedes?
Trecȃnd peste declaraţia lui Wolff, de ce nu ar accepta Mercedes un astfel de proiect? Ca şi predecesorii săi din era hibridă, Mercedes W11 este conceput ca un monopost care să acapareze prima linie a grilei, iar de acolo să controleze cursa.
Dacă se întȃmplă să cadă în pluton, pe pistă uscată, va suferi mai mult decȃt adversarii cei mai apropiaţi, datorită conceptului său ce este cel mai afectat de rularea în aer murdar.
Asta pentru că W11 ca şi Racing Point-ul din acest an ce copiază pe W10 la indigo, generează apăsare într-un mod mai convenţional, prin intermediul aripilor, al corpului maşinii şi al complexelor cascade de apendice aero, mai puţin prin exploatarea podelei şi a difuzorului.
Deoarece ambele sunt concepte low rake în care sigilarea podelei prin crearea unei presiuni negative sub maşină se face în primul rȃnd datorită lungimii mai mari a acestei podele faţă de un monopost high rake mai scurt cum este Red Bull de exemplu.
Pentru a nu se abate de la această cale low rake Mercedes a mizat pe optimizarea fiecărei suprafeţe într-un mod ce sfidează pedanteria, prin sofisticarea la extrem a suspensiilor.
Maşina a devenit din ce în ce mai redutabilă, dar a întȃmpinat dificultăţi mai mari în aer murdar, pierzȃnd mai multe puncte de apăsare decȃt rivalii pentru că în spatele altei maşini modul armonios în care funcţionează în aer curat este deraiat masiv, fiind afectat modul de lucru al mai multor suprafeţe cu rol aero.
Red Bull sau Ferrari ar fi avantajate de o grilă inversată
O maşină high rake precum Red Bull este mai robustă într-un astfel de mediu. Ferrari, ce este mai apropiată conceptual de Red Bull decȃt de McLaren (cu un unghi rake de aproximativ 1.6, faţă de 1.10 pentru Mercedes) are la rȃndul său un avantaj în acest departament asupra Săgeţilor Argintii.
Al doilea aspect ce trebuie luat în calcul legat de opoziţia Mercedes este legat de PU german. Mercedes a întȃmpinat probleme majore de fiabilitate în cele două teste de la Barcelona, în total 5 unităţi germane cedȃnd, trei dintre acestea fiind montate în spatele modelului W11.
Formula 1- 70 de ani: Anii de debut 1950-1954 (I)
Cauza cedărilor din prima săptămȃnă ar fi fost conform comunicatului oficial o disfuncţionalitate în sistemul de răcire al MGU-H. Echipa condusă de Andy Cowell crede că a rezolvat acest neajuns. “Vina” a fost aruncată pe împachetarea şi mai extremă şi gurile şi mai mici din sidepod-uri ce a impus repoziţionarea radiatoarelor pentru răcirea părţii hibride.
În a doua sesiune de teste problemele s-au amplificat, deficienţe la partea de ungere a V6-ului conducȃnd la o cedare a unor rulmenţi.
Excluzȃnd din start ceea ce englezii numesc „oil starvation”, respectiv o scădere a presiunii uleiului, să spunem că asta are legătură cu limitarea şi mai strictă a consumului de ulei permis de regulament, de la 0.6l/100km pentru 2018 şi 2019 la 0.3l/100km pentru acest sezon.
Atȃt Red Bull Ring cȃt şi Silverstone sunt „power tracks”, în Austria mergȃndu-se cu pedala de acceleraţie la podea pentru 75% din durata unui tur, în UK chiar mai mult. La asta se adaugă şi aerul rarefiat din Alpi datorat altitudinii de peste 700m ce agravează problemele de răcire ale unui motor.
Horner ar fi îmbrățișat propunerea….
Mercedes a fost extrem de expusă din acest motiv în 2019 în GP-ul austriac, rulȃnd masiv “detunat”. Rularea în aer murdar la altitudine ar amplifica şi mai mult acest dezavantaj.
Red Bull a învins în 2019 în Austria şi a fost cea mai rapidă maşină în Mexic şi Brazilia, alte piste unde se rulează la altitudine.
Echipa de Formula 1 Red Bull Racing a efectuat un pit stop la 10.000 metri altitudine
De aceea atitudinea lui Christian Horner este de înţeles:
“Nu cred că va exista o posbilitate mai bună să testăm asta ca aceste duble ce vor fi găzduite de Austria şi Silverstone.
Problema este că dacă repetăm acelaşi format pe acelaşi traseu în a doua săptămȃnă, foarte probabil rezultatul va fi acelaşi ca în prima.
Cred că acum este momentul ideal să încercăm ceva diferit. Din nefericire a existat o echipă care a fost împotrivă, dar ar fi mare păcat să pierdem o astfel de oportunitate”.
Află și care sunt modificările de regulament tehnic pentru 2021