Formula 1 – Sinteza modificărilor de regulament tehnic pentru 2021. După ce echipele şi-au dat acordul într-o teleconferinţă ce s-a desfăşurat pe 22 mai, formalitatea reprezentată de aprobarea noilor măsuri în plan financiar şi tehnic de către Consilul Mondial al Motorsport-ului s-a petrecut în ziua de 27 mai. Dacă detaliile despre limitele bugetare şi alte cheltuieli le-am analizat deja, acum a venit momentul să punem sub lupă modificările aduse regulamentului tehnic şi prin extensie al celui sportiv pentru 2021, unele măsuri aplicȃndu-se şi pentru intervalul 2022-2025.
Foto: echipe
Sinteza modificărilor de regulament tehnic pentru 2021
În plan tehnic modificările sunt mai ample şi ocupă un loc mai mare în cadrul regulamentului redactat în 2019 şi adus la zi în ziua de 27 mai 2020.
Avȃnd în vedere că materialul analizat este foarte vast (cele 3 volume ale regulamentului sportiv însumează 257 pagini, cele două volume ale regulamentului tehnic 238 pagini), vom sintetiza esenţa masivelor paragrafe introduse în 27 mai 2020, subliniind ariile cheie care vor influenţa evoluţia sportului şi ar putea chiar ajuta un anumit concept al monopostului în raport cu celelalte.
Dezvoltarea aerodinamică va fi drastic restricționată
Un lucru se impune subliniat de la început. Dezvoltarea aerodinamică va fi şi mai drastic restricţionată din 2021. Iar asta se va face prin intermediul creării unui cadru limitat de exprimare.
Astfel a luat naştere ATP-Aerodynamic Testing Periods. În esenţă este vorba de crearea unor perioade de 8 săptămȃni în care echipele pot lucra în tunelul aero şi cu CFD (dinamica computerizată a fluidelor), dar conform unui grafic riguros ce impune un sistem handicap în funcţie de locul ocupat de respectiva echipă în clasamentul general în sezonul precedent.
Dacă pȃnă în prezent limita de rulări în tunelul de vȃnt era de 65/săptămȃnă, din 2021 este satbilit un etalon de 40 rulări/săptămȃnă.
Acum intervine tehnica impunerii acelui handicap la care făceam referire. Echipa campioană mondială în 2020 nu va putea beneficia de întregul număr de 40 de rulări, ci numai de 90% din acesta.
Coborȃnd în clasament, limita creşte cu 2.5%, astfel încȃt echipa care încheie pe locul 10 va beneficia de 112.5% din acest etalon, adică 45 de rulări într-o săptamȃnă sau 360 rulări/ATP.
Trecȃnd la CFD, şi aici este impus un standard de 2000 itemi (articole) ce pot fi generaţi într-o perioadă de 8 săptămȃni(ATP).
Pentru 2021 funcţionează aceleaşi valori ale handicapului ca şi în cazul utilizării tunelului: echipa campioană în 2020 va benficia de 90% (1800 itemi), vicecampioana de 92.5% (1850), codaşa de 112.5% (2250itemi).
Pentru 2022 creşte handicapul, diferenţa fiind de 5%. Mai mult, echipa care a încheiat pe primul loc în 2021 va beneficia de numai 70% din acel standard, ultima clasată de 115%.
Am avea astfel la capetele scalei 28 de rulări/săptămȃnă(228/ATP) în tunelul aero şi 1400 itemi CFD respectiv 46 rulări/săptămȃnă (368/ATP) şi 2300 itemi CFD. Deja diferenţa devine notabilă.
Pentru a echilibra balanţa, acest sistem de handicap va fi resetat în fiecare an pe data de 30 iunie. Astfel că echipa care termină ultima în campionat în 2020 va beneficia de acel număr maxim de rulări în tunel şi itemi CFD doar în primele 6 luni ale anului 2021. Apoi, în a doua parte a anului alocarea se va face în funcţie de poziţia ocupată în clasamentul constructorilor la 30 iunie.
Restricții și în privința Power-Unit-ului
Şi în privinţa PU au fost adăugate anumite restricţii, cele mai importante vizȃnd numărul de ore petrecute pe bancul de testare. Astfel, începȃnd cu 2021 sunt permise 9 bancuri, numărul de ore in care acesta poate fi ocupat fiind de 6400 în 2021, 6000 ore în 2022-2023 şi 5600 ore în 2024-2025.
Numărul de ore în care acesta este operat propriu zis (turaţia motorului sare de 7.500rpm) se reduce la 900 ore în 2021, 750 ore în 2022 şi 2023, apoi 700 de ore în 2024 şi 2025.
Pentru a limita creşterea vitezelor atinse, a fost alcătuită o listă cu componente omologate a căror dezvoltare va fi îngheţată pentru anumite perioade. În afară de şasiu şi transmisie alte 20 de componente şi subcompomente sunt în această listă.
Practica cu jetoane introdusă în 2014 şi abandonată ulterior este acum readusă în actualitate, dar este vorba de numai 2 jetoane ce pot fi folosite pentru a solicita intervenţia asupra unor componente în condiţii strict detaliate în regulament şi într-un interval stabilit.
Pentru a nu cădea în pedanterie vom expune aici doar elementele esenţiale ale art.22 din Regulamentul Tehnic. Pe motiv de reducere a costurilor anumite componente vor fi omologate dintr-un anumit moment cert, iar din acel moment vor fi utilizate pe toata durata sezonului 2020 , dar şi pe durata sezonului 2021.
Sunt stabilite două date de la care poate începe îngheţarea.
Prima este cuprinsă între prima sesiune de antrenamente a primului GP ce se va desfăşura în 2020 şi 1 septembrie cel mai tȃrziu (denumire internă R1-2020). A doua este cuprinsă între prima sesiune de antrenamente a celui de-al 8-lea GP din 2020 şi 15 octombrie cel mai tȃrziu. În principiu, între 1 septembrie şi 15 octombrie se poate lucra la dezvoltarea componentelor.
Modificări interzise după omologare
Intervenţia asupra acestor componente omologate după data specificată pentru îngheţare este interzisă, cu excepţia celor făcute din motive de siguranţă, fiabilitate, reducere a costurilor, schimbarea furnizorului, modificări ale regulamentului.
Modificarea operată nu trebuie să modifice performanţa şi nici masa componentei vizate. Totuşi, prin folosirea celor două jetoane alocate o echipă poate solicita o intervenţie asupra unei anumite componente în anumite condiţii şi după data de la care intră în vigoare îngheţarea(art.22.1.4).
Pentru asta trebuie urmat un anume orar în interiorul caruia trebuie să notifice FIA despre intenţia sa, specificȃnd componenta vizată şi motivul solicitării şi prezentȃnd un raport detaliat asupra modificării dorite( şi modului în care aceasta ar afecta şi funcţionarea altor componente).
Cererea iniţială se poate face cel mai devreme la 5 zile după începerea perioadei de îngheţare, iar raportul trimis la 14 zile după aceasta, dar nu mai tȃrziu de 15 octombrie 2020.
Pe cine afectează aceste modificări de regulament pentru 2021
Probabil că cea mai vizibilă modificare tehnică impusă şi cu cel mai mare impact pe termen scurt îl area acea limitarea în zona podelei din fata roţilor spate, operată la sugestia Pirelli. Ar putea duce la pierderea a pȃnă la 10 puncte de apăsare.
Din 2017 lăţimea maşinilor a crescut cu 200mm, lăţimea podelei crescȃnd şi ea de la 1400mm la 1600mm. Conform regulamentului ante 2017 nu se putea interveni la podea pentru a adăuga apendice aero, canale său decupaje la mai puţin de 700mm de axa centrală a maşinii.
Cum după 2017 paragraful care prevedea asta nu a suferit modificări fiind preluat întocmai, a apărut o zonă de 100mm lăţime asupra căreia aerodinamicienii puteau interveni în voie.
Podeaua este în centrul atenției
Prin modificarea art.3.7.2 pentru 2021 sunt intezise modificări într-o anumită arie a podelei strict delimitată de intersectarea mai multor linii : o linie paralelă cu axa centrală aflată la 800mm de această axă; linia centrală a roţii spate; o diagonală ce porneşte din planul central al maşinii (trece prin dreptul capului pilotului) la 800mm distanţă de axa centrală a maşinii şi ajungȃnd la linia centrală a roţii spate la 650mm de axa centrală.
Astfel că din 2021 nu vom mai vedea acele cascade de decupaje şi tire squirts avȃnd ca scop calmarea turbulenţelor create de deformarea şi rotaţia pneului spate printr-o sigilare mai eficientă a podelei.
La prima vedere maşinile cu un unghi rake mic nu sunt atȃt de afectate de această prevedere la fel de mult ca maşinile adoptȃnd un rake extrem.
În prima categorie intra numai Mercedes pȃnă in 2020, acum s-a alăturat şi Racing Point cu acea “clonă” W10. Din a doua categorie ies în evidenţă Red Bull şi McLaren. Ferrari este undeva la jumătatea drumului între cele două abordări.
Află și ce probleme tehnice încearcă să remedieze Ferrari pȃnă la startul sezonului
13 mai 1950-13 mai 2020. 70 de ani de la GP-ul inaugural al Campionatului Mondial de F1