După doi ani conceptul BMW iNext se transformă în modelul de serie BMW iX. Iată primele informații și fotografii oficiale.
Cu ocazia lansării oficiale, BMW a anunțat și numele. Cel mai mare model electric din gama BMW se numește BMW iX și întregește familia i formată din compactul BMW i3, SUV-ul de clasă medie iX3 și viitorul coupe cu patru uși BMW i4.
Deși iX are formatul lui BMW X5, modelul se numește BMW iX și nu BMW iX5. Suntem curioși de ce BMW a ales acest nume dar la fel a procedat și Audi cu SUV-ul său electric de clasă mare care se numește e-Tron și nu Q6 e-tron cum este cazul viitorului SUV compact de la Audi Q4 e-tron.
Dar lăsând la o parte strategia din spatele numelui, să spunem că BMW iX are gabaritul lui X5 ampatamentul de fix 3000 mm fiind cu 25 mm mai mare decât al lui X5. BMW nu anunță restul dimensiunilor dar promite ecartamente late.
BMW iX va concura cu viitorul Mercedes EQE SUV dar și cu actualul Audi e-Tron.
Însă la fel ca în cazul lui Audi e-Tron, platforma nu este una nouă, dedicată exclusiv pentru propulsia electrică. BMW iX este proiectat ca o mașină pur electrică dar platforma nu este o arhitectură nouă pentru toate modelele electrice viitoare ale lui BMW.
O astfel de platformă va apărea abia în 2025 dar nu va fi destinată doar propulsiei electrice cum este cazul platformei EVA de la Mercedes. Noua platformă BMW care se va lansa în 2025 va înlocui actuala platformă CLAR (Cluster Architecture) utilizată în prezent pentru toate modelele BMW care au la bază tracțiunea spate). Aceasta va fi proiectată cu prioritate pentru propulsia electrică dar va putea acomoda și propulsie convențională și Plug-In Hybrid. BMW va continua să utilizeze propulsia convențională pe mai multe piețe și în a doua jumătate a deceniului următor.
Peste 500 CP, autonomie de peste 600 km WLTP
Sistemul de propulsie este din generația a cincea BMW eDrive și este asigurat de două motoare electrice care livrează mai mult de 500 CP ce accelerează uriașul SUV de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 5 secunde.
Având o capacitate similară cu a modelelor Tesla Model S și X, bateria de 100 kWh promite o autonomie de 600 km WLTP. Grație aerodinamicii foarte bune, consumul mixt de energie va fi foarte redus, de numai 21 kWh/100 km.
Bateria se va putea încărca de la stații DC cu până la 200 kW și de la stații AC cu până la 11 kWh. La stațiile DC, bateria se va încărca de la 10 la 80% în mai puțin de 40 minute în timp ce la o stație AC de 11 kWh operațiunea durează mai puțin de 11 ore.
Aerodinamica specială a mărit autonomia cu 65 km
BMW declară că aerodinamica specială a părților frontală și posterioară, a podelei și a roților a permis mărirea autonomiei cu 65 km.
Din aceștia 25 km sunt atribuiți celei de-a treia generații a prizelor de aer din față care direcționează aerul către unitatea de propulsie și frâne atunci când este necesar. În condiții normale, grila tradițională BMW formată din cei doi rinichi și prizele de aer de sub grilă sunt închise. Prizele de aer controlate electronic sunt deschise doar în cazurile rare când este nevoie de cantitatea maximă de aer de răcire.
Alți 15 km din cei 65 km sunt obținuți cu cunoscutele prize de aer Air Curtains și Air Blades. Air Curtains dirijează curentul de aer de-a lungul roților fără a genera turbulențe. Iar Air Blades, plasate în lateralele lunetei și a eleronului la fel ca la X5, direcționează curentul de aer pe deasupra minimizând vacuumul care se produce în spatele mașinii.
În sfârșit, încă 10 km sunt obținuți datorită podelei aerodinamice.
De asemenea, jantele standard de 20 inchi au un design optimizat aerodinamic. Jantele Air Performance de 21 și 22 inchi disponibile opțional contribuie de asemenea la reducerea coeficientului aerodinamic. Acestea sunt mai ușoare cu circa 15% decât jantele clasice din aliaj ușor. Jantele aerodinamice contribuie și ele cu încă 15 km la mărirea autonomiei.
De asemenea, clanțele ușilor integrate în caroserie contribuie și ele la aerodinamica foarte bună. Funcția Soft Close este disponibilă opțional la fel ca și Comfort Acces care permite deschiderea sau închiderea automată a ușilor când proprietarul se apropie sau se depărtează de mașină.
Ușile fără ramă la geamuri își fac debutul într-un SUV BMW, iar montantul central negru creează un contrast cu culoarea caroseriei. .
Construcție ușoară
BMW nu anunță masa lui iX dar declară că acesta are o caroserie foarte ușoară. Mapa de presă vorbește despre un “Carbon cage” care este o evoluție a lui Carbon Core de la Seria 7.
Nu este vorba de o celulă de siguranță din CFRP la fel ca la BMW i3 ci de anumite componente din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon) care sunt mai numeroase decât la Seria 7. Astfel, panourile laterale, cadrul acoperișului și cadrul lunetei sunt din CFRP. Utilizarea CFRP a îmbunătățit rigiditatea caroseriei și a redus masa. Elementele de CFRP se pot observa și vizual în zona pragurilor și atunci când hayonul este deschis.
Scaune cu tetiere integrate
Scaunele vin cu tetiere integrate și pentru prima oară la BMW există opțiunea integrării difuzoarelor în structura scaunului.
Dacă se optează pentru echiparea Loft, suprafața scaunelor este ornată cu o inserție diagonală din materiale și culori care combină textil de înaltă calitate și microfibre. Celelalte versiuni oferă opțiunea pentru tapițerii de piele sintetică Sensatec sau piele naturală Nappa.
Bancheta spate a fost proiectată pentru trei pasageri dar scaunele din exterior au de asemenea tetiere integrate în timp ce la scaunul din mijloc tetiera este rabatabilă pentru a facilita vizibilitatea spre spate. Ca și la modelele convenționale BMW, bancheta spate este fracționabilă 40/20/40%.
BMW iX vine standard cu climatizare pe 2,5 zone, opțional fiind disponibilă climatizarea pe patru zone. Sistemul audio de bază are 12 difuzoare și 205 W, opțional fiind oferit un sistem Harman Kardon Surround cu egalizator pe șapte frecvențe, 655 W și 18 difuzoare.
Pentru melomani este disponibil un super sistem Bowers&Wilkins Surround cu 30 difuzoare, 1615 W și funcție Audio 4D.
Display curbat unic pentru indicatoare și sistemul multimedia
BMW iX este primul BMW care vine cu un display curbat dintr-o singură bucată sub care se ascund două diplayuri: unul de 12,3 inchi pentru indicatoarele de bord și unul de 14,9 inchi pentru sistemul multimedia care dispune de următoare generație a sistemului de operare BMW. În continuare, BMW se bazează pe un controller tactil pentru sistemul multimedia în timp ce butonul start/stop este iluminat cu semnătura BMW i Blue.
La fel ca la Porsche Taycan, între butonul de start/stop și cel pentru frâna de parcare electromecanică se află un mic selector pentru cutia de viteze.
Pe BMW iX debutează și volanul hexagonal care permite o selecție între condusul automat și cel activ. Forma hexagonală conferă șoferului o mai bună vizibilitate asupra displayului curbat. Opțional, se oferă volan încălzit în trei trepte. Și head-up displayul este de nouă generație și este integrat perfect în panoul de bord nefiind vizibil.
BMW iX se va lansa pe piață spre finalul lui 2021 și producția va începe la uzina din Dingolfing în a doua jumătate a lui 2021. Având în vedere că BMW iX3 având un singur motor pornește de la 67.592 euro cu TVA , noi estimăm că BMW iX în versiunea de top cu două motoare de peste 500 CP și autonomie de peste 600 km va costa în jur de 100.000 euro, un preț comparabil cu Tesla Model X.